Citat:
Ursprungligen postat av
Pelle-Roev
Skillnaden på dig och mig: Tills bevisen kommer fram så inbillar jag mig ingenting som ni med konspirationstänk gör.
Polisen har ju själva medgett att de köpt ett massövervakningssystem från palantir. De har kört med en variant av Gotham som heter Acus sedan 2020, till en början i hemlighet. Även finsk tull, polis och gränsbevakningsmyndighet anvnder samma system och har så gjort i flera år.
Googla "Gotham", "polisen", "Acus" och "palantir" så får du upp källor och artiklar från svensk media som kritiserar skiten.
Det är en AI lösning som kan hålla koll på enskilda personers kommunikation. FB, insta, messenger, Snapchat, WhatsApp, säkert signal, wicked, telegram, sms, e-post och samtal.
Vad jag förstått det som så sammanställs all personlig information om kommunikationer tillsammans med GPS spårning.
Dvs söker du på en person så kommer allt av intresse upp och kan följas i realtid.
Jag kan ha fel gällande vissa detaljer och i så fall får någon rätta mig.
Men att sätta "span" på någon har nog aldrig varit lättare. Kritiken har bestått i att polisen har lite väl fria tyglar att både köpa in samt använda detta verktyg. Det finns nämligen ingen som kontrollerar hur polisen väljer att använda systemet.
Nu är väl problemet snarare att snutfan tar fel på dörren de ska bryta upp. Men det är nog mer pga dålig avel på de nya årskullarna.