2026-07-05, 15:00
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100knutarsbacke
Det är inte vad tråden handlar om alls..

Vet inte vad du pratar om, du kanske diskuterade med någon annan, din idiot? Gör dig själv och alla andra en tjänst och lämna tråden. Ja, lämna hela forumet eftersom du ändå inte tillför något, varken för dig själv eller andra. Kommer ignorera dina off-topic inlägg framöver.

Skrev jag att det var du som skulle komma fram med namnen? Hur har vi det med läsförståelsen egentligen? Lämna du tråden och forumet själv om du tycker nåt stör dig, jag stannar så länge det passar mig!
Citera
2026-07-05, 15:47
Medlem
Citat:
Jag upplever att samhällsutvecklingen i Sverige går i en oroväckande riktning vad gäller övervakning och inskränkningar av den personliga friheten.

Medborgarnas rättigheter gentemot staten urholkas allt mer, och det känns som att vi rör oss mot en orwellisk stat där kontroll och rädsla har blivit normen. Om det inte sker en märkbar förändring efter nästa val överväger jag allvarligt att lämna landet.

​Vilka länder rekommenderar ni för den som prioriterar individens frihet, ett starkt rättsskydd gentemot staten och en sundare vardag?

Jag tänker främst inom Europa för smidighetens skull, och just nu står valet mellan Spanien och Portugal.

Vilket Sverige lever du i? Sverige har ett av världens starkaste rättsstater och är ett av världens mest frihetliga länder. I Freedom House:s ranking är Sverige delad tvåa på 99/100, och före alla länder som nämns här.

Och tror du att det råder "en orwellisk stat där kontroll och rädsla har blivit normen" så undrar jag om du någonsin gått utanför din dörr. Eller rest någonstans ute i världen. Jag har gjort bådadera och när jag är i Sverige slås jag fortfarande av hur människor jag möter på stan, eller handlar från, eller överhuvudtaget interagerar med, verkar så avslappnade, öppna och talföra.
Citera
2026-07-05, 16:19
Medlem
Citat:
Jag upplever att samhällsutvecklingen i Sverige går i en oroväckande riktning vad gäller övervakning och inskränkningar av den personliga friheten.

Medborgarnas rättigheter gentemot staten urholkas allt mer, och det känns som att vi rör oss mot en orwellisk stat där kontroll och rädsla har blivit normen. Om det inte sker en märkbar förändring efter nästa val överväger jag allvarligt att lämna landet.

​Vilka länder rekommenderar ni för den som prioriterar individens frihet, ett starkt rättsskydd gentemot staten och en sundare vardag?

Jag tänker främst inom Europa för smidighetens skull, och just nu står valet mellan Spanien och Portugal.

Finns inget fritt samhälle, är det inte staten så är det maffia och korruption eller båda.

Har du pengar => dra till Dubai. Ingen kommer försöka roffa åt sig dina pengar där.

Är du fattig så är Kambodja är ett ganska laglöst samhälle där man kan göra lite som man vill i. Mycket korruption dock, men det kan man hyffsat lätt betala sig ur.
Senast redigerad av DaddyCool64 2026-07-05 kl. 16:22.
Citera
2026-07-05, 16:35
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Därför sticker man till ett bättre land som inte är mellanöstern, som inte är eu och som inte är fullt av idioter som vill ha det så här.
Till exempel…?
Citera
2026-07-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Till exempel…?
Take your pick.
Citera
2026-07-05, 17:55
Medlem
Henselons avatar
Turkmenistan?
Hur är läget där nu?
Svenskt Pass borde ju funka.
Citera
2026-07-05, 18:10
Medlem
Läste en tråd om detta förut som flygplanstekniker gjorde för ett tag sedan, det är katastrof de som händer ju.

www.flashback.org/t3689392

Exempel på lagar och politiska beslut i Sverige som bidrar till ökad statlig kontroll eller inskränkningar i individens fri- och rättigheter

Denna lista omfattar lagar och politiska initiativ som redan har införts i Sverige eller inom EU, samt vissa planerade eller diskuterade förändringar, med potentiella konsekvenser för demokratiska principer och individens rätt till integritet och självbestämmande.

---

1. Hemlig dataavläsning utan brottsmisstanke (Införd)

Sedan 2020 är det tillåtet för polisen att använda hemlig dataavläsning (”statlig trojan”) för att komma åt information i digitala enheter – t.ex. avlyssning av appar, tangentbordslagring, med mera.

2. Införande av s.k. säkerhetszoner (Införd)

Från 1 juli 2023 ges polisen möjlighet att skapa så kallade “visitationszoner” (säkerhetszoner), där de får visitera personer och genomsöka fordon utan konkret brottsmisstanke.

3. Kraftig minskning av kontanter

Sverige är ett av världens mest kontantfria samhällen. Myndigheter och banker har successivt försvårat kontantanvändning, vilket ur integritetssynpunkt minskar individens möjlighet till anonyma transaktioner och skapar ökad spårbarhet.

4. AI-baserad ansiktsigenkänning i offentliga miljöer (Planerat införande 2026)

Regeringen har gett polisen i uppdrag att utveckla ansiktsigenkänningsteknik med hjälp av AI. Systemet förväntas tas i drift senast 2026. Kritik har lyfts om massövervakning och bristande rättssäkerhet.

5. Chat Control – EU-förslag om scanning av privat kommunikation

EU-kommissionen föreslår att digitala meddelanden, även krypterade, ska kunna genomsökas i jakt på olagligt innehåll. Förslaget har kallats ”Chat Control” och har mött omfattande kritik från integritetsorganisationer.

6. Avskaffat tillståndskrav för kameraövervakning(Införd 2025)

Från 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för kamerabevakning i offentliga miljöer. Det underlättar för både myndigheter och privata aktörer att installera övervakningskameror utan prövning.

7. Utökad användning av ANPR-teknik(Införd 2025)

Polisen har från våren 2025 utökade möjligheter att använda automatisk nummerplåtsigenkänning (ANPR) och fast kamerabevakning för övervakning och brottsbekämpning. Tekniken kan kartlägga rörelsemönster i stor skala.

8. Grundlagsändring om föreningsfrihet(Införd 2023)

Från 1 januari 2023 är det möjligt att förbjuda organisationer som anses främja terrorism, genom en grundlagsändring. Kritiker menar att lagen öppnar för godtycke och politisk användning i framtiden.

9. Vistelseförbud utan dom(Införd)

Lagen tillåter polisen att förbjuda personer – utan att de är dömda – att vistas i vissa områden, exempelvis för att störa kriminella nätverk. Åtgärden har kritiserats för att kringgå rättssäkerheten.

10. Planerad grundlagsändring: Regeringsbeslut utan riksdag(Planeras till 2027)

En framtida grundlagsändring diskuteras där regeringen i krissituationer ska kunna fatta beslut utan riksdagsomröstning. Syftet anges vara krisberedskap, men många varnar för risker med maktkoncentration.

11. Koldioxidkopplat betalkort + CBDC / e-krona(Under utveckling inom EU och Sverige)

World Economic Forum har föreslagit kreditkort som sätter gräns för individens koldioxidutsläpp – överskrids gränsen spärras kortet. I parallell utveckling pågår projektet med e-krona (centralbankens digitala valuta – CBDC) i Sverige. Kritiker varnar för att digital valuta i kombination med miljömål kan möjliggöra kontroll över vad människor får köpa och hur mycket.

12. Beslag av egendom utan brottsdömning(Införd 2024)

Från 2024 kan staten beslagta egendom från personer som inte på "godtagbart sätt" kan visa hur tillgångarna förvärvats – även utan fällande dom. Regeringen menar att det ska riktas mot organiserad brottslighet, men åtgärden riskerar att drabba även oskyldiga som inte kan bevisa sitt ägande i efterhand.

13. Förolämpning av tjänsteman – ny brottsrubricering(Införd)

En ny brottsrubricering innebär att det nu är brottsligt att förolämpa en tjänsteperson. Vad som räknas som ”förolämpning” är oklart, och kritiker varnar för att detta kan ha en nedkylande effekt på yttrandefrihet och civilkurage – exempelvis i samband med kritik mot maktmissbruk eller övervåld.

Utvecklingen visar ett mönster där övervakning, kontroll och inskränkningar i fri- och rättigheter införs stegvis – ofta med motiveringen att bekämpa brott eller hantera kriser. Även om varje åtgärd kan ses som legitim i isolering, är det den sammanlagda effekten som väcker oro bland kritiker: att Sverige rör sig mot ett mer auktoritärt samhällssystem, där teknologin möjliggör total kontroll.
Citera
2026-07-05, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Vilket Sverige lever du i? Sverige har ett av världens starkaste rättsstater och är ett av världens mest frihetliga länder. I Freedom House:s ranking är Sverige delad tvåa på 99/100, och före alla länder som nämns här.

Och tror du att det råder "en orwellisk stat där kontroll och rädsla har blivit normen" så undrar jag om du någonsin gått utanför din dörr. Eller rest någonstans ute i världen. Jag har gjort bådadera och när jag är i Sverige slås jag fortfarande av hur människor jag möter på stan, eller handlar från, eller överhuvudtaget interagerar med, verkar så avslappnade, öppna och talföra.

En sån här tråd kommer alltid översvämmas av antingen incels från NMR som leker att det är dem mot världen eller någon 30 åring från ett lss-boende med paranoid schizofreni eller autism som knappt klarar av ett läkarbesök utan ångest
Citera
2026-07-05, 19:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Sverige är ett av världens överlägset mest fria och toleranta länder. USA är inte i närheten t.ex. Det enda som återstår är skräpstater som Qatar, Argentina eller liknande. Och där har de andra hang ups t.ex alkohol eller kläder.

Anledningen till att lagar och regler ökar är ju invandringen. De kan inte sköta sig som svenskar gjorde utan att det finns en lag som reglerar att de är ärliga.

Man får inte heller glömma bort att ett land där allt är tillåtet naturligtvis är hemskt att leva i och de starkaste har all makt. Så var t.ex Ryssland 1990-95 efter murens fall och resultatet var att maffian tog över allt och sedan Putin.

Män som Putin frodas i laglösa länder.

Inte HELT osannolikt att t.ex JAG måste skyddas mot TS med någon lag. Vad nu TS specialitet är men uppenbarligen börjar han känna att det bränner under fötterna och kanske längtar han till Turkiet där det är fritt fram med dem mesta.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-05 kl. 19:20.
Citera
2026-07-05, 19:43
Moderator
Neksnors avatar
Övriga resediskussioner --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
2026-07-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Sverige är ett av världens överlägset mest fria och toleranta länder. USA är inte i närheten t.ex. Det enda som återstår är skräpstater som Qatar, Argentina eller liknande. Och där har de andra hang ups t.ex alkohol eller kläder.

Anledningen till att lagar och regler ökar är ju invandringen. De kan inte sköta sig som svenskar gjorde utan att det finns en lag som reglerar att de är ärliga.

Man får inte heller glömma bort att ett land där allt är tillåtet naturligtvis är hemskt att leva i och de starkaste har all makt. Så var t.ex Ryssland 1990-95 efter murens fall och resultatet var att maffian tog över allt och sedan Putin.

Män som Putin frodas i laglösa länder.

Inte HELT osannolikt att t.ex JAG måste skyddas mot TS med någon lag. Vad nu TS specialitet är men uppenbarligen börjar han känna att det bränner under fötterna och kanske längtar han till Turkiet där det är fritt fram med dem mesta.

Det mest bisarra med Sverige är självgodheten. Jag bor i USA och kan bara skratta åt svenska påståenden om frihet och välstånd. Vi är så otroligt mycket friare (vi har inga lagar om hets mot folkgrupp, vi har pluralistisk och fri media, vi får själva välja allting i våra liv kring sjukvård och utbildning… etc etc) ! De indoktrinerade svenskarna har ingen aning. Vårt välstånd är helt överlägset. Kolla på GDP, forsknings resultat, företagsväderingar, löner … vad du vill. Men vad har verkligheten med vad den lilla nationen Sverige vill tro på. För min egen del kan jag bara glädja mig över att jag är här och inte i den indoktrinerade bisarr staten Sverige!
PS
Ingen i USA bryr sig om Sverige och sist jag såg en artikel i någon tidning om Sverige var nog förra året. Svensk indoktrinerings media är däremot helt besatta av USA och skriver ca 100 negativa artiklar om oss per dag. Man undrar varför lol
Citera
2026-07-05, 22:48
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Take your pick.
Så du vill fly till ett land som inte är Mellanöstern, inte EU och inte fyllt av idioter som Sverige, men du har inte den blekaste aning om vilket land det är du ska fly till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in