2026-07-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Så du vill fly till ett land som inte är Mellanöstern, inte EU och inte fyllt av idioter som Sverige, men du har inte den blekaste aning om vilket land det är du ska fly till.
Jo, JAG vet vilket land JAG vill dra till. Men jag vill inte att alla orwell-kåta idioter i tråden får för sig att dra dit när de väl, vaknar upp och inser vansinnet.
Citera
2026-07-06, 10:34
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knickerbocker
Det mest bisarra med Sverige är självgodheten. Jag bor i USA och kan bara skratta åt svenska påståenden om frihet och välstånd. Vi är så otroligt mycket friare (vi har inga lagar om hets mot folkgrupp, vi har pluralistisk och fri media, vi får själva välja allting i våra liv kring sjukvård och utbildning… etc etc) ! De indoktrinerade svenskarna har ingen aning. Vårt välstånd är helt överlägset. Kolla på GDP, forsknings resultat, företagsväderingar, löner … vad du vill. Men vad har verkligheten med vad den lilla nationen Sverige vill tro på. För min egen del kan jag bara glädja mig över att jag är här och inte i den indoktrinerade bisarr staten Sverige!
PS
Ingen i USA bryr sig om Sverige och sist jag såg en artikel i någon tidning om Sverige var nog förra året. Svensk indoktrinerings media är däremot helt besatta av USA och skriver ca 100 negativa artiklar om oss per dag. Man undrar varför lol
Haha nu var du rolig. Det är sant att ingen i USA vet någonting om Sverige, eller något annat land, och det är definitionen av självgodhet. Medans svenskar har varit överallt och kan allt om t.ex USA.

Så verkligheten är den absolut motsatta, och vi i Sverige fattar inte hur bra vi har det medans människor i USA får en chock när de första gången (det händer sällan...)= lämnar USA. Va, har ni gratis sjukvård för alla? Va, har ni lika bra universitet och de är gratis? Va, betalar staten mer än 8 veckor när man är hemma? Va, har ni ingen gåvoskatt? Va, är företag som minecraft, spotify, klarna svenska?

Du bor inte i USA. Du bor i din mamms källare och är ett litet barn. Fundera på hur jag kan utläsa det ur ett enda kort inlägg.

Jag har bott i USA med min familj, i Hoboken 15 minuter från Times square. Det finns ingenting, absolut ingenting, som är bättre i NY än i Stockholm för en barnfamilj.

Finns 1000–tals videos på youtube från amerikaner som chockartat upptäckt världen. Här en typisk kanal som jag följer.
https://www.youtube.com/watch?v=IplNVl1rsDY
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-06 kl. 10:37.
Citera
2026-07-06, 21:22
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Jo, JAG vet vilket land JAG vill dra till. Men jag vill inte att alla orwell-kåta idioter i tråden får för sig att dra dit när de väl, vaknar upp och inser vansinnet.
Så det finns verkligen ett sådant land? Som bara du men ingen annan känner till? Nu blev vi allt nyfikna. Men det är rätt, håll det hemligt, annars får du en massa Flashbackare som grannar.
Citera
Igår, 11:56
Medlem
Citat:
Så det finns verkligen ett sådant land? Som bara du men ingen annan känner till? Nu blev vi allt nyfikna. Men det är rätt, håll det hemligt, annars får du en massa Flashbackare som grannar.
Japp, de tfinns flera stycken, men jag kommer inte att säga vilka eller var de finns. Men de är bättre än sverige på i princip samtliga punkter.
Citera
Igår, 17:30
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100knutarsbacke
Jag upplever att samhällsutvecklingen i Sverige går i en oroväckande riktning vad gäller övervakning och inskränkningar av den personliga friheten.

Medborgarnas rättigheter gentemot staten urholkas allt mer, och det känns som att vi rör oss mot en orwellisk stat där kontroll och rädsla har blivit normen. Om det inte sker en märkbar förändring efter nästa val överväger jag allvarligt att lämna landet.

​Vilka länder rekommenderar ni för den som prioriterar individens frihet, ett starkt rättsskydd gentemot staten och en sundare vardag?

Jag tänker främst inom Europa för smidighetens skull, och just nu står valet mellan Spanien och Portugal.
Definiera orwellisk stat.
Citera
Igår, 19:52
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Japp, de tfinns flera stycken, men jag kommer inte att säga vilka eller var de finns. Men de är bättre än sverige på i princip samtliga punkter.
Jo, det finns ett antal pärlor som man kan ha i beredskap om man känner sig tvungen att fly Sverige. Men vi håller dem hemliga, så det inte blir någon strömning dit. Blir det för många svenskar är det risk att det blir som Sverige igen.
Citera
Igår, 20:37
Medlem
Citat:
Jo, det finns ett antal pärlor som man kan ha i beredskap om man känner sig tvungen att fly Sverige. Men vi håller dem hemliga, så det inte blir någon strömning dit. Blir det för många svenskar är det risk att det blir som Sverige igen.
Precis.
Citera
Igår, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Definiera orwellisk stat.

1. Total ekonomisk spårbarhet: Vi är ett i praktiken kontantlöst samhälle där varje kaffe du köper registreras. Staten kan via BankID och digitala system stänga av dig från hela samhället på en sekund.

2. Biometrisk massövervakning i realtid: AI-kameror på allmän plats som kan scanna och identifiera ansikten. Det är inte science fiction längre, det är svensk lagstiftning, kombinerat med slopade tillståndskrav för polisens kameror.

3. Datamining och profilering: Polisen använder mjukvara (som Palantir) för att samköra gigantiska mängder data om medborgarna. Detta skapar digitala profiler över vilka vi känner, var vi är och vad vi gör.

4. Förebyggande tankebrott: Polisen har numera rätt till hemlig dataavläsning (hacka din telefon, slå på din mikrofon) utan att du är misstänkt för ett konkret brott (preventiva tvångsmedel). De kan alltså övervaka dig för vad de tror att du kanske ska göra.

5. Mikrokontroll av medborgarnas rörelser: Genom skärpningarna i folkbokföringslagen är du numera i princip kriminell om du inte exakt redogör för staten var du sover om nätterna.

6. Digitala skampålar och eviga straff: Om du begår minsta lilla misstag (som att röka en holk) straffas du inte bara av staten. Genom system som Lexbase blir du offentligt uthängd för all framtid, vilket gör dig oanställningsbar och utstött, helt utanför rättsväsendets kontroll.

7. Kriminalisering av privatlivet: Staten går allt längre in i våra sovrum och våra kroppar. Både nolltoleransen mot narkotika och sexköpslagen bygger på att staten ska detaljstyra vuxna människors moral och privata val, med ständigt höjda straff och hot om fängelse som piska.

8. Omvänd bevisbörda: Genom lagen om självständigt förverkande kan staten numera beslagta dina ägodelar eller pengar bara för att de misstänker att du inte tjänat dem hederligt. Du måste bevisa din oskuld, staten behöver inte bevisa din skuld.

9. Urholkad rättssäkerhet och luddiga beviskrav: Vi ser en trend där klassiska rättssäkerhetsprinciper utmanas, inte minst genom hur bevisvärdering hanteras i domstol. Ett tydligt exempel är lagstiftningen kring "oaktsam våldtäkt".

10. Visitationszoner och godtyckliga ingripanden: Införandet av säkerhetszoner innebär att polisen i specifika områden kan kroppsvisitera dig, dina barn eller söka igenom din bil helt utan att det finns någon konkret misstanke om brott mot dig personligen. Den grundläggande rätten att slippa fysiska intrång från staten när man är oskyldig har därmed luckrats upp.

11. Vistelseförbud utan fällande dom: Numera kan staten (genom åklagare) förbjuda dig att vistas i ditt eget bostadsområde eller röra dig fritt i vissa stadsdelar, även om du aldrig har blivit dömd för något brott. Det räcker med att staten bedömer att du "riskerar" att främja brottslighet för att din rörelsefrihet ska dras in.

12. Hotet mot den privata kommunikationen (Chat Control): Som lök på laxen driver svenska politiker (med EU-kommissionär Ylva Johansson i spetsen) på för att tvinga techbolag att skanna alla dina privata chattar, meddelanden och bilder. Rätten till en privat, krypterad konversation där staten inte tjuvlyssnar är under direkt attack.

+1000 saker till.... Hur kan du ha missat?

Slutsats: Vi har byggt en digital och juridisk infrastruktur för en perfekt polisstat. Att kalla det för något annat än ett orwelliskt sluttande plan är att blunda för verkligheten.

När dessutom makthavarna, och de som faktiskt sitter på kontrollen över de här verktygen, gång på gång visar sig själva vara inblandade i kriminalitet, då är det knappast otroligt att systemen kommer att utnyttjas skoningslöst av individer som tar över positionerna framöver.

​Vi minns alla vilket kaos det var under corona. Med den här nya arsenalen av lagar och verktyg på plats finns det numera absolut ingenting kvar som skyddar befolkningen mot övergrepp från staten.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in