Igår, 21:15
Medlem
Jag upplever att samhällsutvecklingen i Sverige går i en oroväckande riktning vad gäller övervakning och inskränkningar av den personliga friheten.

Medborgarnas rättigheter gentemot staten urholkas allt mer, och det känns som att vi rör oss mot en orwellisk stat där kontroll och rädsla har blivit normen. Om det inte sker en märkbar förändring efter nästa val överväger jag allvarligt att lämna landet.

​Vilka länder rekommenderar ni för den som prioriterar individens frihet, ett starkt rättsskydd gentemot staten och en sundare vardag?

Jag tänker främst inom Europa för smidighetens skull, och just nu står valet mellan Spanien och Portugal.
Citera
Igår, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100knutarsbacke
Jag upplever att samhällsutvecklingen i Sverige går i en oroväckande riktning vad gäller övervakning och inskränkningar av den personliga friheten.

Medborgarnas rättigheter gentemot staten urholkas allt mer, och det känns som att vi rör oss mot en orwellisk stat där kontroll och rädsla har blivit normen. Om det inte sker en märkbar förändring efter nästa val överväger jag allvarligt att lämna landet.

​Vilka länder rekommenderar ni för den som prioriterar individens frihet, ett starkt rättsskydd gentemot staten och en sundare vardag?

Jag tänker främst inom Europa för smidighetens skull, och just nu står valet mellan Spanien och Portugal.
Du kan glömma EU helt och hållet. Egentligen hela västvärlden då det orwelliska samhället sprids överallt där.
Citera
Igår, 21:24
Medlem
I princip kan du välja mellan korruption, övervakning eller diktatur. Väljer du korruption så flyttar du till något fattigt land där de inte orkar övervaka någon, men i sin tur kan du inte lita på samhället om du t.ex. blir utsatt för brott.

Väljer du diktatur så är allt frid och fröjd tills det inte längre är det. Du kan t.ex. flytta till Ryssland och allt verkar jättebra, speciellt som ditt västerländska kapital kan köpa mycket mer. Efter ett tag så säger du något fel eller gör dig ovän med fel person.

Det bästa är att stanna kvar och försöka påverka Sverige i rätt riktning.
Citera
Igår, 21:29
Medlem
en bra början är väl hur olika länder agerande under covid.
Citera
Igår, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100knutarsbacke

Jadu.. Tentaklerna sträcker sig över hela klotet - det finns ingenstans att fly längre. Förutom till sitt inre lugn förstås! Bli stoiker, meditera, filosofera. Låt världen ha sin gång, det som sker det sker.
Citera
Igår, 21:33
Medlem
Duvlorts avatar
Ryssland kan vara ett ställe, där gäller ju lite grann: Live fast, die young and have a good-looking corpse!-mentaliteten. Tak derzhat'! (Rock On!)
Citera
Igår, 21:43
Medlem
Klandalfs avatar
Jag rekommenderar dig att flytta till Somalia, det är ditt drömsamhälle. Ingen övervakning, ingen polis och ingen stat som trakasserar individen.
Citera
Igår, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Du kan glömma EU helt och hållet. Egentligen hela västvärlden då det orwelliska samhället sprids överallt där.
Det finns en generell trend i väst, men Spanien och Portugal är ändå i en egen kategori. De har medborgarrättigheterna hårt fastslagna i sina konstitutioner som ett skydd gentemot staten.

I Sverige ser vi den raka motsatsen, här jobbar man hårt på att ändra grundlagarna för att driva igenom kontrollsamhället. Så det finns absolut en skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Bli stoiker, meditera, filosofera. Låt världen ha sin gång, det som sker det sker.
Kanske det är bäst endå..
Citera
Igår, 22:11
Medlem
Sqrbankens avatar
Problemet är att hela (väst) världen rör sig mot ett mjuktotalitärt envälde (och elände). "Fly" till ett annat västland är rätt tröstlöst i det långa loppet. U-länder i Sydamerika kan vara ett alternativ. Välstånd kan du glömma men välbefinnande går däremot att uppnå (vilket är det enda av existentiell relevans).
Citera
Igår, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Problemet är att hela (väst) världen rör sig mot ett mjuktotalitärt envälde (och elände). "Fly" till ett annat västland är rätt tröstlöst i det långa loppet. U-länder i Sydamerika kan vara ett alternativ. Välstånd kan du glömma men välbefinnande går däremot att uppnå (vilket är det enda av existentiell relevans).
Håller inte alls med om den analysen. Den svenska utvecklingen är helt extrem och går i en rasande fart jämfört med omvärlden.

​I resten av Europa rör sig utvecklingen på många områden mot mer personlig frihet, inte mindre. Titta bara på narkotikapolitiken där land efter land legaliserar eller avkriminaliserar cannabis, våra grannländer Danmark och Norge har en ljusår mer tolerant syn på eget bruk än vad vi har.

I många EU-länder (som Danmark) är även prostitution lagligt, medan det i Sverige har funnits förslag på att klassa det som våldtäkt. Vårt rättssystem har blivit ett skämt där man kan bli dömd för våldtäkt för minsta lilla grej.

​Titta även på den ekonomiska integriteten. Överallt i Europa är det en självklarhet att kunna använda kontanter för att slippa statlig insyn, medan det i Sverige har gjorts i princip omöjligt.

​Lägg därtill det sociala straffet: i Sverige blir du offentligt förnedrad för all framtid på Lexbase om du gör minsta lilla fel. Man styr befolkningen genom skräck samtidigt som man höjer straffen snabbt och monterar ner rättssäkerheten.

Det finns tusen exempel till och det är helt omöjligt att ha missat det. Sverige sticker ut som ett totalt extremland, så att flytta till ett annat EU-land gör en enorm skillnad för den personliga friheten.
Citera
Igår, 22:36
Medlem
dude2ks avatar
Polen helt klart.

Funderar på det alternativet själv!
Citera
Igår, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Polen helt klart.

Funderar på det alternativet själv!
Berätta gärna mer, på vilket sätt är det friare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in