2026-07-05, 14:18
Medlem
Merwinnas avatar
Det är så få dagar om året man känner att man skulle behöva det, att det inte är värt kostnaden. Och de dagarna kan man ju oftast fixa ändå på andra sätt (hålla sig stilla, dra för gardiner, dricka mycket vatten, duscha svalt eller i alla fall skölja typ händer, armar och ansikte med svalt vatten emellanåt).

Men om klimatuppvärmningen fortsätter, så kan det förstås bli aktuellt att skaffa det.
Citera
2026-07-05, 14:21
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0helig
Vi svenskar iaf gillar generellt inte att slösa. En fin egenskap att vara rädd om.
Tidigare har det varit minimalt behov av kyla i hemmen, men det har börjat öka. Och lösningarna har blivit fler och mer energisnåla.
Själv kör jag frikyla från energibrunn och det är nära nog gratis kyla.

Edit: är just nu i Italien och här är det ingen som ser ner på luftkonditionering iaf. Men de borde kanske försöka jobba med sin energiförbrukning eller energikälla..
Nyfiken på vad du åsyftar på beträffande slösa och AC?

Är det att slösa att vilja ha svalt inomhus när det är varmt? Att våra äldre inte skall behöva plågas eller i värsta fall dö pga värme på äldreboenden?
Citera
2026-07-05, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Nyfiken på vad du åsyftar på beträffande slösa och AC?

Är det att slösa att vilja ha svalt inomhus när det är varmt? Att våra äldre inte skall behöva plågas eller i värsta fall dö pga värme på äldreboenden?
AC är väl typ det värsta för klimatet bland privatpersoner? Blir egentligen den största kostnaden på elräkningen också.

AC på ålderdomshem kan jag förstå, men jag blir lite mörkrädd när så många svenskar är så sugna på AC. Tror inte ni skulle överleva en dag i ett på riktigt varmt sommarklimat som ex. Austin Texas.
Citera
2026-07-05, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Har dina föräldrar lämplig isolering för AC i sommarstugan då?

Jo jag tror att det är sant, i USA har de typ AC överallt. Men det har nog att göra med traditionella vanor samt att klimatet har blivit varmare.

Jag använder inte AC eftersom elräkningen blir så jävla dyr, och jag tycker inte att det finns något större behov av det i Sverige heller.

Haha är du på riktigt människa.

Jag tror att även amerikanerna skulle föredra att ha fönstret öppet och vädra med riktig, naturlig och frisk luft om det var ett alternativ. Du anar inte hur de skulle kunna döda för vårt sommarklimat.

Testa att vädra din bostad emellanåt. Jag slår vad om att det stinker långt in i väggarna hos dig.

Gråsosse identifierad! Nej, amerikanen tittar förundrat på svensken som den av misstag har fått för sig ska vara "rik" och "lyckligt lottad" när denne öppnar alla bostadens fönster som en dåre och släpper in smuts, insekter och ljud. Du är helt fel ute, gråsosse 😂
Citera
2026-07-05, 14:55
Medlem
Twitterturkens avatar
Jag tror det är en vänsteridé om att en befolkning som lider och mår dåligt kommer vara enklare att kontrollera.
Om 90 åriga Agda sitter instängd i ett rum utan luftkonditionering och hyperventilerar så kanske hon väljer att rösta på Miljöpartiet så att temperaturen magiskt ska minska.
Citera
2026-07-05, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Gråsosse identifierad! Nej, amerikanen tittar förundrat på svensken som den av misstag har fått för sig ska vara "rik" och "lyckligt lottad" när denne öppnar alla bostadens fönster som en dåre och släpper in smuts, insekter och ljud. Du är helt fel ute, gråsosse 😂
Jo faktiskt, i min Discord spelgrupp för ett guild jag är med i brukar jag på skoj posta bilder på svenska väderrapporter. De saliverar och vill byta bort sina 40 grader. Har jag blivit sosse nu?

Det finns ju för övrigt myggnät. Sedan finns det knappt några insekter i Sverige om du bara bor bara någon meter ovanför marken, jämfört med det fuktigare, varmare sommarklimatet i t.ex. USA. Återigen blir man fan mörkrädd av den moderna svensken.
Senast redigerad av MjShamona 2026-07-05 kl. 15:14.
Citera
2026-07-05, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Min portabla ligger på 1200W. Den täcker rummet jag är i. Inget Schuko pallar 4kW, var fick du det ifrån?

Killen snackar om "kWh per timme" så det finns nog en hel del luckor där.
Citera
2026-07-05, 16:05
Medlem
Här är det vinter nu och jag använder AC:n för att värma sovrummet tex. Ingen här har element under fönstren i varje rum.
Citera
2026-07-05, 16:43
Medlem
Bamsetramses avatar
Har självklart AC hemma. Ser att den (LLVP) dragit runt 4 kWh under den varmaste dagen hittills (södra Sverige), den kör ju inte hela tiden.

Har även en portabel i stugan. Den är betydligt sämre på alla sätt. Låter som ett jetplan, drar väldigt mycket el och behöver tömmas på vatten via en tank.

Är man fullt frisk och inte väldigt gammal så är det förstås ett val. Det kostar en del och man får en klump på utsidan av huset. De flesta har nog isåfall en LLVP så att man även får tillgång till värme när det är kallt

Men att det skulle vara standard på äldreboenden, skolor och sjukhus känns helt självklart.
Citera
2026-07-05, 16:57
Medlem
Citat:
AC är väl typ det värsta för klimatet bland privatpersoner? Blir egentligen den största kostnaden på elräkningen också.

AC på ålderdomshem kan jag förstå, men jag blir lite mörkrädd när så många svenskar är så sugna på AC. Tror inte ni skulle överleva en dag i ett på riktigt varmt sommarklimat som ex. Austin Texas.

Har man en LLVP så är det dyrare att värma huset än att kyla det.

Sen är det inga problem att överleva i Aistin Texas. Det är ku bara att gå inomhus och kyla ned sig. De flesta byggnader har AC där.
Citera
2026-07-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Finns det något som pekar på att européer generellt skulle vara mer emot AC än amerikaner? Jag kan inte påminna mig att jag någonsin hört någon som varit negativ mot AC. Att alla sedan inte har någon beror på att man inte anser att man behöver det och/eller att man prioriterar annat.

Själv har jag en luft/luft-pump och ett normalt år kör jag på kyla ett par tre gånger om året.

Att ha AC i flerbostadshus i Sverige finns det så gott som ingen förening eller hyresvärd som accepterar. I USA är det helt normalt.
Citera
2026-07-05, 17:02
Medlem
Citat:

Uppvärmning är det värsta för klimatet. Det drar betydligt mer el än AC. Dessutom behövs AC bara när tillgången till grön el (solpaneler) är som störst. Medan uppvärmning behövs mitt i vintern när elen kommer från oljekraftverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in