2026-07-04, 17:33
Avslutad
Nu när VM i fotboll hålls i Nordamerika så har detta kommit upp på tapeten igen. I Europa så är air-conditioning i bostäder och offentliga byggnader mycket ovanligt, och européer verkar mycket negativa till det. I Nordamerika har AC ersatt fläktar nästan helt, och om du har en fläkt istället för AC så ses du som snål.

Min teori är att det har med två saker att göra. För det första så handlar det om självbilden i länder som Sverige och Tyskland. Vår självbild är att vi inte är länder med varmt klimat, och därför anses det befängt med AC. Det är lite samma sak som när man i England vägrar dubbelglasade fönster eftersom man inte anser England vara något nordligt kallt land, utan ett centraleuropeiskt land med behagligt väder.

Den andra anledningen tror jag är som symbol för klimatförändringar. AC är något som man ser som något som behövs på grund av klimatförändringar, samtidigt som det ses som något som orsakar klimatförändringar. Om man inte bryr sig om klimatförändringar, eller kanske till och med förnekar dem, så vill man inte skaffa AC eftersom man då erkänner att den andra sidan har rätt. Om man bryr sig om klimatförändringar så ses AC som något själviskt, som låter den enskilde slippa konsekvenserna av de ökade temperaturerna samtidigt som alla andra får det värre.

Vad tror ni är anledningarna Européer är så negativa till AC?
Citera
2026-07-04, 17:42
Medlem
Har investerat i en portabel ac. Kostade mig 2500 kr. Lätt värt det...

Har på den i skrivande stund.
Citera
2026-07-04, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Nu när VM i fotboll hålls i Nordamerika så har detta kommit upp på tapeten igen. I Europa så är air-conditioning i bostäder och offentliga byggnader mycket ovanligt, och européer verkar mycket negativa till det. I Nordamerika har AC ersatt fläktar nästan helt, och om du har en fläkt istället för AC så ses du som snål.

Min teori är att det har med två saker att göra. För det första så handlar det om självbilden i länder som Sverige och Tyskland. Vår självbild är att vi inte är länder med varmt klimat, och därför anses det befängt med AC. Det är lite samma sak som när man i England vägrar dubbelglasade fönster eftersom man inte anser England vara något nordligt kallt land, utan ett centraleuropeiskt land med behagligt väder.

Den andra anledningen tror jag är som symbol för klimatförändringar. AC är något som man ser som något som behövs på grund av klimatförändringar, samtidigt som det ses som något som orsakar klimatförändringar. Om man inte bryr sig om klimatförändringar, eller kanske till och med förnekar dem, så vill man inte skaffa AC eftersom man då erkänner att den andra sidan har rätt. Om man bryr sig om klimatförändringar så ses AC som något själviskt, som låter den enskilde slippa konsekvenserna av de ökade temperaturerna samtidigt som alla andra får det värre.

Vad tror ni är anledningarna Européer är så negativa till AC?

Instämmer helt i det du skriver dessvärre för folk skulle må betydligt bättre med AC även i Sverige på sommaren.
Citera
2026-07-04, 17:49
Medlem
För att de är hjärntvättade av Greta och klimatalarmismen. Och för att de är för lågbegåvade för att kunna räkna ut att det bara är skitsnack.
Citera
2026-07-04, 17:58
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de

Har du hunnit få elräkningen ännu?

2,5-4 kWh per timme.

Har du på den dygnet runt 72kWh per dygn gånger 30 dagar i månaden blir kul elräkning i dagens Sverige.
Citera
2026-07-04, 18:00
Moderator
Sun Rulers avatar
2018 dog ca 700-800 personer av värmeböljan i Sverige, mer än det dubbla jämfört med antalet döda i trafiken.

Trots det så saknar bla många äldreboenden AC.

Förmodligen av ekonomiska skäl även om politiker och myndigheter klär in det i termer av klimatpolitik.

2019 var året då vi investerade i AC hemma efter att ha plågats ohemult mycket av värmen 2018.
Citera
2026-07-04, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gunn-den-4de

En sådan AC är extremt ineffektiv. En riktig AC har en utedel som värmeväxlar, sedan ett kylmedia som cirkulerar till innedelen. Att köpa en sådan där lite portabel AC istället för att installera en riktig AC är att ge upp.
Citera
2026-07-04, 18:06
Medlem
Nachoalistens avatar
Ingen dör på grund av det är varmt ett par dagar om året, ren propaganda.

För mig personligen känns det meningslöst att köpa sig en AC som står 340 dagar om året till ingen nytta. En fläkt duger fint de dagarna det är jobbigt varmt på somrarna.
Citera
2026-07-04, 18:07
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
2018 dog ca 700-800 personer av värmeböljan i Sverige, mer än det dubbla jämfört med antalet döda i trafiken.

Trots det så saknar bla många äldreboenden AC.

Förmodligen av ekonomiska skäl även om politiker och myndigheter klär in det i termer av klimatpolitik.

2019 var året då vi investerade i AC hemma efter att ha plågats ohemult mycket av värmen 2018.

Brorsan jobbar inom äldrevården och han säger att många gamlingar gnäller på AC för att det blir för kallt. Kanske här den effekten när blodet är som sirap .
Citera
2026-07-04, 18:10
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Brorsan jobbar inom äldrevården och han säger att många gamlingar gnäller på AC för att det blir för kallt. Kanske här den effekten när blodet är som sirap .
Ja, det stämmer att äldre kan uppleva det kallare än yngre men det förtar inte vikten av AC.

Då får de hitta en lämplig temperatur, rikta luftströmmarna så att de inte direkt träffar de äldre osv.

Det funkar utmärkt i den civiliserade världen.
Citera
2026-07-04, 18:14
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
En sådan AC är extremt ineffektiv. En riktig AC har en utedel som värmeväxlar, sedan ett kylmedia som cirkulerar till innedelen. Att köpa en sådan där lite portabel AC istället för att installera en riktig AC är att ge upp.

I hus är det oftast luftvärmepumpen som man kör baklänges, de är inte så effektiva som en riktig AC. En fördel med de portabla är att man kan isolera kylan till bara sovrummet (tja, eller vilket rum du nu vill, kanske dasset om man vill skita mer avslappnat).
Citera
2026-07-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Har du hunnit få elräkningen ännu?

2,5-4 kWh per timme.

Har du på den dygnet runt 72kWh per dygn gånger 30 dagar i månaden blir kul elräkning i dagens Sverige.
Min portabla ligger på 1200W. Den täcker rummet jag är i. Inget Schuko pallar 4kW, var fick du det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in