Det finns väl flera anledningar till att AC inte är så populärt överallt. Speciellt här uppe i norr är väl den främsta det att värmeböljorna är få till antalet och oftast inte speciellt långvariga. Med det sagt så är det väl rätt vanligt numera bland dom som bor i villor att ha en luftvärmepump och de kan man ju kyla med på sommaren om man vill. För de som bor i lägenheter är det inte alltid en självklarhet att det skulle gå att installera även om man ville.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tobbex73
Min portabla ligger på 1200W. Den täcker rummet jag är i. Inget Schuko pallar 4kW, var fick du det ifrån?
Jag har också en portabel, 1035W om jag minns rätt.
Så vad kan det bli, typ 500 spänn i månaden även om man skulle ha den på full effekt 24/7?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sun Ruler
2018 dog ca 700-800 personer av värmeböljan i Sverige, mer än det dubbla jämfört med antalet döda i trafiken.
Trots det så saknar bla många äldreboenden AC.
Här får man ju dock nog också ta i beaktande att, åtminstone såvitt jag förstått, att till statistiken räknas också de som dör
under en värmebölja och inte nödvändigtvis pga den. Det vill säga att om en dödssjuk cancerpatient trillar av pinn under en dag som det råkar vara varmt så listas värmen som en bidragande dödsorsak och kommer därmed med i statistiken. Men visst borde ha man ha klimatkontroll på sjukhus, äldreboenden och dagis t.ex.