2026-07-04, 18:31
Medlem
Onanikrems avatar
Inte många är negativa mot AC, bara det att här behövs det inte.
Har själv både luftvärmepump och portabel AC, men det är för jag hatar värme. Vem fan köper en bil utan fungerande klimatanläggning i dag tex? Vem åker på semester till sydligare länder och tar in på ett hotell utan AC?

Åker jag på semester till Narvik är inte AC det första jag kollar på när jag väljer hotell, för det är sällan jättevarmt där.
Citera
2026-07-04, 18:46
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachoalisten
Ingen dör på grund av det är varmt ett par dagar om året, ren propaganda.

För mig personligen känns det meningslöst att köpa sig en AC som står 340 dagar om året till ingen nytta. En fläkt duger fint de dagarna det är jobbigt varmt på somrarna.

Köper helt att mycket är propaganda, men 40 graders värme är absolut farligt för många äldre
Citera
2026-07-04, 19:11
Medlem
Tranquility Bass avatar
Finns det något som pekar på att européer generellt skulle vara mer emot AC än amerikaner? Jag kan inte påminna mig att jag någonsin hört någon som varit negativ mot AC. Att alla sedan inte har någon beror på att man inte anser att man behöver det och/eller att man prioriterar annat.

Själv har jag en luft/luft-pump och ett normalt år kör jag på kyla ett par tre gånger om året.
Citera
2026-07-04, 19:14
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Har du hunnit få elräkningen ännu?

2,5-4 kWh per timme.

Har du på den dygnet runt 72kWh per dygn gånger 30 dagar i månaden blir kul elräkning i dagens Sverige.
Midea PortaSplit drar bara ca 1 kW (1,50 kr/h) på max och sjunker till 0,3 kW (45 öre/h) i underhållsläge, samtidigt som den dubbla funktionen gör att den även värmer lägenheten på vintern med grym energiklass (A+) vilket sparar pengar året runt.
Citera
2026-07-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
En sådan AC är extremt ineffektiv. En riktig AC har en utedel som värmeväxlar, sedan ett kylmedia som cirkulerar till innedelen. Att köpa en sådan där lite portabel AC istället för att installera en riktig AC är att ge upp.
Är ung och bor i hyresrätt. Så lite svårt att nått annat. Detta är det bästa alternativet och det funkar bra tycker jag.
Citera
2026-07-04, 19:18
Medlem
Citat:

2,5-4 kWh per timme.

Har du på den dygnet runt 72kWh per dygn gånger 30 dagar i månaden blir kul elräkning i dagens Sverige.

Det är ju bara lite på sommaren. Inte så farligt. Bor ju inte i Spanien. Det räddar ens liv 25-33 graders dagarna. Och sömn om inte annat.
Citera
2026-07-04, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Finns det något som pekar på att européer generellt skulle vara mer emot AC än amerikaner?

Alla nya byggnader i USA byggs med AC, men inga gör det i Europa.
Citera
2026-07-04, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nachoalisten
Ingen dör på grund av det är varmt ett par dagar om året, ren propaganda.

För mig personligen känns det meningslöst att köpa sig en AC som står 340 dagar om året till ingen nytta. En fläkt duger fint de dagarna det är jobbigt varmt på somrarna.
Om det dör nån är det bara bra. Såna veka individer tillför ändå inget till samhället.
Mer värmeböljor tack, så vi kan trimma befolkningen.
Citera
2026-07-04, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Vad tror ni är anledningarna Européer är så negativa till AC?
Jag reser en del i Europa både i jobbet och privat och jag kan inte påstå att AC är ovanligt eller att folk är negativa till AC. Både hos företag, i offentliga lokaler och hemma hos folk verkar det vara gott om AC i Europa, även här i Sverige.

Jag förstår ju att du har forskat mer i ämnet och har mer kunskaper än jag om européernas inställning till AC så det vore intressant om du kan ge några länkar eller källor till detta.

Jag tänker att det kan vara en bra affärsidé att sälja AC i Europa om det är en marknad som är hämmad av olika anledningar, lite lobbying i Bryssel kan i så fall sätta fart på AC-försäljningen.
Citera
2026-07-04, 19:45
Moderator
tobess avatar
Det finns väl flera anledningar till att AC inte är så populärt överallt. Speciellt här uppe i norr är väl den främsta det att värmeböljorna är få till antalet och oftast inte speciellt långvariga. Med det sagt så är det väl rätt vanligt numera bland dom som bor i villor att ha en luftvärmepump och de kan man ju kyla med på sommaren om man vill. För de som bor i lägenheter är det inte alltid en självklarhet att det skulle gå att installera även om man ville.

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Min portabla ligger på 1200W. Den täcker rummet jag är i. Inget Schuko pallar 4kW, var fick du det ifrån?

Jag har också en portabel, 1035W om jag minns rätt.

Så vad kan det bli, typ 500 spänn i månaden även om man skulle ha den på full effekt 24/7?

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
2018 dog ca 700-800 personer av värmeböljan i Sverige, mer än det dubbla jämfört med antalet döda i trafiken.

Trots det så saknar bla många äldreboenden AC.

Här får man ju dock nog också ta i beaktande att, åtminstone såvitt jag förstått, att till statistiken räknas också de som dör under en värmebölja och inte nödvändigtvis pga den. Det vill säga att om en dödssjuk cancerpatient trillar av pinn under en dag som det råkar vara varmt så listas värmen som en bidragande dödsorsak och kommer därmed med i statistiken. Men visst borde ha man ha klimatkontroll på sjukhus, äldreboenden och dagis t.ex.
Citera
2026-07-04, 19:46
Medlem
Men handen på hjärtat, handlar inte detta om fattigmans politik, blåsa på med kyla handlar om 3-5000kr per år i extra kostnad, en person som jobbar o tjänar någorlunda funderar inte ens över detta belopp o kör AC i sin bostad.

Frågan handlar mer om vem som tror annat?
Citera
2026-07-04, 19:57
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:

2,5-4 kWh per timme.

Jag har solceller som driver min ac.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in