2026-07-05, 11:43
Medlem
Trakessons avatar
Mina föräldrar har luftvärmeväxlare både i hemmet och i sommarstugan. De fungerar precis som en AC. Värmer när det är kallt och kyler när det är varmt. Nästan alla har AC i bilen. Är det verkligen sant att Europeer är så anti AC? Själv gillar jag inte AC på hotell något vidare eftersom jag nästan alltid blir förkyld/får ont i halsen av dem.
Citera
2026-07-05, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Det där är faktiskt en ganska tröttsam myt. Visst, rent tekniskt har en fast installerad split-AC högre verkningsgrad på pappret, men att kalla en portabel AC med slang för att "ge upp" är bara fånigt. I verkligheten är den minst lika bra, och för väldigt många till och med ett mycket bättre val.

För det första: alla bor inte i en friköpt villa där man bara kan borra hål i ytterväggen hur som helst. Bor du i hyresrätt, bostadsrätt eller ett K-märkt hus har du oftast inget val – styrelsen eller värden säger tvärnej till en fast utedel. Då är slangmodellen en klockren räddare i nöden.

För det slet andra har vi ekonomin och den svenska sommaren. Vi pratar om kanske 2–4 veckor om året som det faktiskt är extremt svettigt inomhus. Att hosta upp 25 000 spänn och vänta i månader på en certifierad kyltekniker för de där få dagarna är ju helt hål i huvudet. En portabel maskin köper du på Elgiganten för tre lax, pluggar i väggen och har iskallt i sovrummet fem minuter senare.

Dessutom kyler den fasta enheten oftast bara ett enda ställe (där den råkar sitta monterad), medan du kan rulla med dig slangmodellen till hemmakontoret på dagen och sovrummet på kvällen. Och när du flyttar tar du såklart med dig den.

Fixar man bara en ordentlig fönstertätning så att inte varmluften smiter in igen, så gör en portabel AC ett klockrent jobb. Det är inte att ge upp –
Bor man i flerfamiljshus med någon aktiv ventilation så blir det så att din stackars portabla AC skall kyla ned hela huset.

Naturligtvis kommer du kunna sänka temp i ett rum något. Men försöker du sänka i hela lgh blir det svårt.

Jag har 2 portabla AC till mitt hus. Dom klarar inte mer än att sänka 1-2 grader. Bla för att ventilationen sprider temp i huset ganska bra.

(När jag byter BVP ska jag ordna frikyla från den har jag tänkt. Blir ganska snart).
Citera
2026-07-05, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Har du hunnit få elräkningen ännu?

2,5-4 kWh per timme.

Har du på den dygnet runt 72kWh per dygn gånger 30 dagar i månaden blir kul elräkning i dagens Sverige.

en vanlig ac till hus drar 300 watt miffo
Citera
2026-07-05, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
en vanlig ac till hus drar 300 watt miffo
Var har du fått det ifrån?
Och vad menar du med "en vanlig AC"?

En ordinär LLVP i AC-mod lär dra 1 kW eller så.
Citera
2026-07-05, 13:04
Medlem
Nej svenskar är inte emot AC. Men bor man i lägenhet kan man oftast på sin höjd ha en portabel sort. Dessa är högljudda och inte särskilt effektiva. Men det är guld värt ändå under sommaren.

Nu bor jag i hus och jobbar med kyla. En vanlig luftvärmepump fungerar mycket bättre och är mycket effektivare. Det kostar inte mycket energi att kyla ner huset några grader så att det blir komfortabelt inomhus.

Jag kan absolut förstå att många kanske inte väljer att installera en luftvärmepump och man inte har behov av den som värmekälla. Ja det kanske kan ses lite lyxigt. Hur var och en prioriterar är upp till en själv.
Citera
2026-07-05, 13:17
Medlem
Farbror Fazers avatar
Den enda propagandan jag ser är att många européer (t.ex TS) plötsligt börjar gasta om hur mycket alla i Europa "är emot" AC. Och så ska man runka av USA lite också.

Ts vem är det som lurat i dig att om vi inte varit så "extremt negativa" så hade alla i hela Europa haft AC?

En normal fråga är varför ni som har har denna uppfattningen (att vi bara är negativa utan anledning, trotsiga, motsträvare och idioter) tycker folk ska köpa AC för skojs skull Bara för ni tycker det är pinsamt att vi inte har något som inte går att leva utan beroende på vart man bor i USA?

Det är som att fråga varför européer hatar myggnät och pissar på dom haha dumma dumma européer, för i Australien har dom myggnät överallt och det går knappt leva där annars.
Senast redigerad av Farbror Fazer 2026-07-05 kl. 13:21.
Citera
2026-07-05, 13:17
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burkeen
Usa är stort. Alla byggnader byggs absolut inte med ac
Endast där klimatet är extremt varmt
För nya villor är det praktiskt taget alla.

Ca 98% av alla nya villor i USA har AC installerad från början.
https://eyeonhousing.org/2024/08/hvac-in-new-construction-2023/

Där har vi mycket att lära av USA.
Citera
2026-07-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nachoalisten
Ingen dör på grund av det är varmt ett par dagar om året, ren propaganda.

Finns tydligen en del som dör "på grund av det är varmt ett par dagar om året"
https://www.bbc.com/news/articles/cn4d2vv935lo
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/climate-change-heat-and-health
https://www.dw.com/en/heat-wave-european-countries-report-3700-excess-deaths/a-77823303

Citat:
Ursprungligen postat av Nachoalisten
För mig personligen känns det meningslöst att köpa sig en AC som står 340 dagar om året till ingen nytta. En fläkt duger fint de dagarna det är jobbigt varmt på somrarna.

Homo sapiens har "klarat" sig i 300.000 år utan AC. Om det "känns meningslöst att köpa AC" för DIG personligen så skall du givetvis inte göra det. Där jag bor är det (oftast) inte outhärdligt varmt alltför ofta/länge, men dom veckor per år det faktiskt är det tycker jag att ACn (split) jag installerat i sovrummet definitivt är värd relaterade kostnader.
Citera
2026-07-05, 13:37
Medlem
Klart man ska ha AC på sjukhus skolor och äldreboende vafan alla butiker har ju AC..

Själv har jag ingen AC har ju 1/½ villa så det blir ju ganska varmt när solen är uppe hela dagen 28 + var det förra veckan..

Men är det varmt nja sitter man still i bar överkropp så fryser man lite ibland.

Kikat lite på att montera en AC i taket har ju bergvärme så det driften är billig samt att man värmer upp hålet för vintern.

Men sen går vi mot mörkare tider och man "glömmer" bort det
Citera
2026-07-05, 14:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Nu när VM i fotboll hålls i Nordamerika så har detta kommit upp på tapeten igen. I Europa så är air-conditioning i bostäder och offentliga byggnader mycket ovanligt, och européer verkar mycket negativa till det. I Nordamerika har AC ersatt fläktar nästan helt, och om du har en fläkt istället för AC så ses du som snål.

Min teori är att det har med två saker att göra. För det första så handlar det om självbilden i länder som Sverige och Tyskland. Vår självbild är att vi inte är länder med varmt klimat, och därför anses det befängt med AC. Det är lite samma sak som när man i England vägrar dubbelglasade fönster eftersom man inte anser England vara något nordligt kallt land, utan ett centraleuropeiskt land med behagligt väder.

Den andra anledningen tror jag är som symbol för klimatförändringar. AC är något som man ser som något som behövs på grund av klimatförändringar, samtidigt som det ses som något som orsakar klimatförändringar. Om man inte bryr sig om klimatförändringar, eller kanske till och med förnekar dem, så vill man inte skaffa AC eftersom man då erkänner att den andra sidan har rätt. Om man bryr sig om klimatförändringar så ses AC som något själviskt, som låter den enskilde slippa konsekvenserna av de ökade temperaturerna samtidigt som alla andra får det värre.

Vad tror ni är anledningarna Européer är så negativa till AC?

Vår lägenhet är lite för varm 2-3 veckor per år. De 50 andra veckorna behöver vi ingen AC. Varför i helvete skulle vi sätta in AC för?
Citera
2026-07-05, 14:11
Medlem
Är väl bara gamla gråsossar som håller på med "AC behövs inte när det bara är varmt några veckor om året".

Vi andra har tvingats ärva det här från våra äckliga snåla boomers och därför har vi bostadshus, sjukhus, äldreboende och skolor som inte är byggda med luftkonditionering. Dessutom har vänsteridioterna sett till att om vi nu använder AC så kostar det en halv förmögenhet eftersom vi inte byggt ut kärnkraften.

Ett sovrum ska ha en temperatur på cirka 19 grader. Hur många svenska sovrum ligger på denna temperatur på sommarhalvåret? Svenskens lösning är att öppna alla fönster och släppa in insekter, ljud och allt möjligt. Ser så jävla tragiskt ut på sommaren när man ser de fattiga svenskarna ha vidöppet medan amerikanerna stänger in sig och njuter av komfortabla 21 grader.
Citera
2026-07-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Mina föräldrar har luftvärmeväxlare både i hemmet och i sommarstugan. De fungerar precis som en AC. Värmer när det är kallt och kyler när det är varmt. Nästan alla har AC i bilen. Är det verkligen sant att Europeer är så anti AC? Själv gillar jag inte AC på hotell något vidare eftersom jag nästan alltid blir förkyld/får ont i halsen av dem.
Har dina föräldrar lämplig isolering för AC i sommarstugan då?

Jo jag tror att det är sant, i USA har de typ AC överallt. Men det har nog att göra med traditionella vanor samt att klimatet har blivit varmare.

Jag använder inte AC eftersom elräkningen blir så jävla dyr, och jag tycker inte att det finns något större behov av det i Sverige heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Refugen
Svenskens lösning är att öppna alla fönster och släppa in insekter, ljud och allt möjligt. Ser så jävla tragiskt ut på sommaren när man ser de fattiga svenskarna ha vidöppet medan amerikanerna stänger in sig och njuter av komfortabla 21 grader.
Haha är du på riktigt människa.

Jag tror att även amerikanerna skulle föredra att ha fönstret öppet och vädra med riktig, naturlig och frisk luft om det var ett alternativ. Du anar inte hur de skulle kunna döda för vårt sommarklimat.

Testa att vädra din bostad emellanåt. Jag slår vad om att det stinker långt in i väggarna hos dig.
Senast redigerad av MjShamona 2026-07-05 kl. 14:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in