Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Gud väljer dom förutsägelser som är säkra, som han vet kommer att uppfyllas, t.ex. liknande förutsägelser som att efter vinter kommer vår.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Jaha. Det rimmar rätt dåligt med påståendet att gud är allvetande och känner framtiden. Att vår kommer efter vinter behöver man inte vara gud för att räkna ut.
Ja Gud är allvetande om nuet, hur många gånger behöver jag säga det? Och han kan förutsäga vissa saker om framtiden, men inte allting. Det här med vinter och vår är ett exempel så att du förstår, men du verkar ha en dålig logisk förmåga, eller så spelar du dum för att kunna fortsätta tjafsa.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Hur är det med dig, kan du själv förutsäga med klar tydlighet att efter vinter kommer vår? Och om din förutsägelse går i uppfyllelse, menar du då att framtiden är förutbestämd?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Ja, så klart är den det, i detta exemplet. Sedan tycker jag att "bestämd" är ett missvisande ord eftersom det implikerar att någon bestämmer eller tar beslut.
Det är det ordet som används när framtiden är bestämd och inte kan ändras, nu slingrar du dig igen. Vilket ord ska jag använda då? Predestinerad, ödesbestämd?
Du svarar inte på frågan, är framtiden predestinerad bara för att du kan förutsäga att efter vinter kommer vår?
Bara för att Gud kan förutsäga olika saker om framtiden, så betyder det inte att framtiden är predestinerad, förstår du nu?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Om jag avlossar en kula från min revolver mot en ladugårdsväggså ligger det i sakens natur att kulan kommer att träffa väggen. Det är ingen som bestämt det, det är bara så det är, givet de fysiska lagarna. Men ATT det kommer att ske är oundvikligt och på så sätt kan man säga att det är förutbestämt.
Nej, det är inte oundvikligt, framtiden är inte förutbestämd/predestinerad. En bil kan komma plötsligt farandes förbi, och då träffar kulan bilen istället för ladugårdsväggen.
Så jag frågar igen: Är framtiden predestinerad bara för att du kan förutsäga att efter vinter kommer vår, och att kulan träffar väggen?
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Men inte ens att förutsäga att efter vinter blir till vår är förutbestämt. Det är inte omöjligt att t.ex. Putin startar ett kärnvapenkrig, och då fortsätter vintern året om, en så kallat atomvinter.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Jo. Men nu handlar det ju om att känna till alla parametrar, om jag vet allt så vet jag ju också att Putin kommer att smälla av en bomb och min förutsägelse tar med det i beräkningen.
Fast Gud kan inte veta parametern för om en människa väljer apelsinjuice eller äppeljuice till frukost.
Förklara i så fall vetenskapligt vilka parametrar som avgör om en människa väljer det ena eller det andra.
Du har ingen vetenskaplig förklaring eller bevis på din klassiska deterministiska syn som du hänvisar till. Även om Gud är allvetande i nutid och är allsmäktig så finns det saker som Gud inte kan göra. Gud kan inte skapa en rund triangel, Gud kan inte veta exakt vad människor kommer välja med deras fria vilja. Gud kan "gissa" på liknande sätt som en meteorolog, ekonom eller bonde kan "gissa" hur det blir i framtiden, t.ex. att bonden "gissar" att efter vintern kan jag börja så, eftersom våren kommer att komma.
Kom igen nu, ge dig.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Som du säger så är det en "klassisk syn", en deterministisk syn, men den betraktas inte längre som en fullständig beskrivning av naturen.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Det vet jag. Men det gäller oss, inte gud. Gud står väl över naturen, eller? Inget är fördolt för gud, eller hur?
Fast om Gud har skapat naturen, inte enligt ett deterministiskt system, utan så som Heisenberg beskriver med en osäkerhetsprincip, så spelar det ingen roll att Gud är utanför skapelsen(över naturen), om han nu inte börjar om och skapar på ett annat sätt.
Men Gud kan såklart påverka saker och ting för att styra händelser, men det är inte samma sak som en förutbestämd/predestinerad verklighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Vad jag tror är inte relevant,
Jo det är relevant om du inte har koll på ord, då måste du lära dig ordens betydelse.
Du påstår att orden "förutbestämd" och "förutsägelse" är samma sak, jag försöker väcka din tankeförmåga genom att fråga vad du menar/vad du tror. Om du menar att "förutbestämd" och "förutsägelse" är samma sak, så betyder det att när en meteorolog förutsäger vädret för morgondagen, då är det samma sak som att det är förutbestämt att vädret blir så som meteorologen förutsade, vilket är helt befängt.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
fortfarande, jag diskuterar det faktum att om mam vet allt i nuläget så kan man räkna ut framtiden.
Så du tror på LaPlaceś Demon? Du tror inte på modern fysik?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Men enligt dig så kan ju inte gud räkna ut framtiden trots att det står i bibeln som tex i
Jesaja 46:10 :"Jag förkunnar från början vad som skall komma och långt i förväg det som inte har skett.
Fast det står ju inte "Jag förkunnar från början
allting vad som skall komma i framtiden och långt i förväg
allting som inte har skett."
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Ok, gud gissar. Jag tror inte du får med dig många kristna på den.
Det var ditt ord, jag sade "förutsäger" på grund av den oändliga kunskap som han har.
Menar du att meteorologer och ekonomer också "gissar" när dom ställer sina prognoser?
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
På vilket sätt? Jag tror jag har frågat dig flera gånger men du förklarar aldrig vilket annat alternativ Gud hade haft när Satan anklagar Gud för att ha bestämmanderätten över vad som är gott och ont. Det enda du gör är att flytta fokus hela tiden för att ständigt kunna anklaga troende.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
På ett bättre sätt. Jag är inte gud så jag vet inte.
Ändå vet du att du hade gjort det på ett bättre sätt
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Men du vill väl inte påstå att världen är optimal för oss människor?
Det är den självklart inte, främst beror det på att människor inte vill ha något att göra med Gud, utan vill själva bestämma och styra över jorden, och Gud låter det ske för en viss tid, för rättvisans skull.
Jag förklarade detta för dig i ett långt inlägg, jag antar att du inte läste det, eller så har du ett kort minne eller inte bryr dig:
(FB) Varför behövde Jesus dö?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Varför har gud uppfunnit insekter vars livscykel grundas i att de kryper in i ögonen på barn för att lägga ägg? Som sedan blir larver som borrar sig ut genom ögat. Världen hade klarat sig utan dem.
Fästingar? Sjukdomsalstrande små kryp som världen hade klarat sig utan. Det finns mängder med exempel. Ebolavirus tex. Inget som är nödvändigt för livet på planeten.
Gud skapar inte djur och växter i realtid idag, Gud skapade allting under skapelsedagarna.
Efter det har djur och insekter utvecklat olika egenheter, en del skadliga egenskaper, ofta genom att människan påverkat organismer på olika sätt.
Många av dessa insekter/bakterier/virus hade förmodligen andra uppgifter när Gud skapade alla djur och växter. Dom skapades för ett visst syfte, men efter avfallet så lät Gud människan få ansvaret över jorden, vilket människan inte har förvaltat bra, utan har förstört mycket.
Ett exempel är att Gud förbjöd hans folk att äta fladdermöss och grisar. Ebola tror man kom från att människor åt fladdermöss, och man tror att AIDS kom från att människor hade sex med apor. Tror du att Gud godkänner sådant? Tror du att AIDS hade utvecklats om människor hade följt Guds lagar?
Och mycket mycket annat.
Den onda värld som vi lever i nu, är skapad av människor, inte av Gud.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Jaja, "Alla dagar" är 280 dagar. Visst. Vi säger det.
Du får undersöka hur man översätter skriftstället om du inte tror mig. Det här är väl ditt bästa exempel, för det går att tolka så på grund av vissa översättningar, men massor med andra skriftställen motsäger predestination.