Citat:
Men om man kan skapa en dator som känner till varje atoms position i universum, menar du att datorn då kan förutsäga allting som kommer att hända i framtiden?
Citat:
Citat:
Citat:
Ja, möjligheten finns att förutsägelsen kan slå fel, eftersom framtiden inte är förutbestämd/predestinerad. Men vissa förutsägelser är väl mer säkra än andra? T.ex. om VD:n säger att företaget inte har gått i konkurs imorgon, om det inte finns ett endaste tecken på att någon konkurs är ens i närheten. Man kan väl välja att förutse saker som man är mer säker på än andra?
Citat:
Vilket jag har visat att du inte har bevis för. Bibeln pratar om att Gud kan förutsäga saker och ting, det står aldrig att han kan förutsäga allting i framtiden.
Det skriftställe i psalm 139 som du pekar på som man kan tolka som det, är för att du läser en översättning som inte är bra. Resten av skriftställena du hänvisat till, talar inget om att Gud kan förutsäga allting i framtiden.
Citat:
Det är svårt att säga exakt, men i allmänhet när jag läser bibelns profetior och förutsägelser, så är det mer detaljerat i en nära framtid, men mer allmänt ju längre bort i tiden Gud förutser.
När det gäller tankar och handlingar, så kan jag faktiskt inte komma på något exempel, kanske för att jag inte studerat det i detalj så som jag har gjort med profetiorna om världsvälden och Guds ingripande på jorden i harmageddon.
Någon annat kanske är mer insatt det och kan ge exempel. Det står t.ex. inget om mig personligen bibeln, och mina tankar och handlingar. Inte ens stora kända människor, jo till en viss del när det handlar om världsmakter. Men det är som sagt inte detaljerat utan handlar om händelser i stora drag.
Citat:
Det står inget om en "förutbestämd" cyklisk ordning. Även om vi kan vara säkra på att jorden snurrar runt solen även nästa år, så är det ändå inte en predestinerad händelse. Sammanhanget pratar om att det är en tid att födas, en tid att dö, en tid att plantera, en tid att rycka upp o.s.v. alltså återkommande mönster och händelser, att generationer kommer och går, att årstiderna återkommer, att människor upplever liknande händelser genom historien. Men det står inget om att det är förutbestämt/predestinerat.