2026-07-04, 14:14
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Varför? Stämmer det att man ser ner på debitkort utomlands?
Nej, absolut inte. Det är generellt inga problem med vanliga debitkort i Europa, men det har hänt att det krånglar. Jag kör kreditkortet för att det är enkelt plus att jag lätt kan separera vad som är privata saker och vad som jag ska begära ersättning från arbetsgivaren för. Sen är det väl ingen näringsidkare som ser ner på hur de får betalt bara transaktionen fungerar.
Citera
2026-07-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Tycker själv att det svenska systemet där man straffas bara för att man har outnyttjad kredit känns så bakvänt - även om man betalar allt i tid. I mitt fall spelar det dock ingen roll eftersom jag inte skall låna pengar ändå.

I USA är det tvärtom. Du måste bygga upp kreditvärdighet genom att köpa saker på kredit och sen betala av i tid.

Kommer du och aldrig tagit ett lån eller köpt något på avbetalning kommer du nekad/svindyr ränta när de u väl behöver tex ett billån eller huslån. Kanske inte ens kan hyra en lägenhet
Citera
2026-07-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det finns ingen som har god ekonomi som måste använda sitt kreditkort i slutet av månaden för att pengarna är slut. Smart användande av kreditkort kan dock vara en del i god ekonomi.

Det är när du gör som du gör som du måste snåla.

Jag kan ta taxi till krogen där jag äter och dricker dyrt den 24:e utan att behöva ta något på kredit. Utan att ens fundera på om jag har täckning.

Det finns inte en enda privatekonom i världen som anser att ditt sätt är vettigt.

Att betala 22% ränta bara för att kunna överleva tills lönen kommer in, det är inte smart.

Jag lider med kollegor som kvittrar, -Oh, i morgon kommer lönen, då kan jag klicka hem det där läppstiftet från LVMH, samtidigt som jag kan se att mina aktier i bolaget plusat drygt fyra procent senaste veckan.

Men du har ingen koll, det förstår jag eftersom du inte använder kredit. Nej det är ingen 22% ränta. Klarna har räntefritt om man betalar inom 30 dagar. Många kreditkortsföretag har samma vilkor att om man betalar inom en månad så är det räntefritt.

Det börjar kosta pengar om man inte betalar inom en månad och då börjar det däremot ticka på runt 20%

Inget som drabbar mig som betalar inom en månad.
Citera
2026-07-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
I USA är det tvärtom. Du måste bygga upp kreditvärdighet genom att köpa saker på kredit och sen betala av i tid.

Kommer du och aldrig tagit ett lån eller köpt något på avbetalning kommer du nekad/svindyr ränta när de u väl behöver tex ett billån eller huslån. Kanske inte ens kan hyra en lägenhet

Ja det är ett väldigt konstigt system. Man litar alltså mer på de som ofta tar kredit än de som aldrig tar kredit? Borde inte de som aldrig tar kredit vara mer kreditvärdiga som i Sverige?

Men och andra sidan så kan man ju se historik på den som köpt på kredit under flera år och se att de skött varje betalning så det ger ju så klart ett positivt intryck.
Citera
2026-07-04, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men du har ingen koll, det förstår jag eftersom du inte använder kredit. Nej det är ingen 22% ränta. Klarna har räntefritt om man betalar inom 30 dagar. Många kreditkortsföretag har samma vilkor att om man betalar inom en månad så är det räntefritt.

Det börjar kosta pengar om man inte betalar inom en månad och då börjar det däremot ticka på runt 20%

Sorry, trodde att du liksom ts valde att betala på tre månader.
Citera
2026-07-04, 20:20
Medlem
Citat:
Ja det är ett väldigt konstigt system. Man litar alltså mer på de som ofta tar kredit än de som aldrig tar kredit? Borde inte de som aldrig tar kredit vara mer kreditvärdiga som i Sverige?

Men och andra sidan så kan man ju se historik på den som köpt på kredit under flera år och se att de skött varje betalning så det ger ju så klart ett positivt intryck.

Ja, det finns en viss logik i det, men blir ju väldigt märkligt att ses som en risk pga att man inte köper grejer på avbetalning och lån.

Men nu har ju kreditbolagen och bankerna skapat ett system som uppmuntrar till att leva över sina tillgångar, och håva in vinster på räntorna, så rätt genomtänkt ur det perspektivet, om än helt moraliskt förkastligt.
Citera
2026-07-04, 21:39
Medlem
Citat:
Ja, det finns en viss logik i det, men blir ju väldigt märkligt att ses som en risk pga att man inte köper grejer på avbetalning och lån.

Men nu har ju kreditbolagen och bankerna skapat ett system som uppmuntrar till att leva över sina tillgångar, och håva in vinster på räntorna, så rätt genomtänkt ur det perspektivet, om än helt moraliskt förkastligt.

Ja precis, kreditbolagen i USA ser gärna en historik på bra betalningsförmåga och det förstår jag. Hade jag drivit ett Klarna i Sverige utan Sveriges regler så hade jag nog gärna velat ha det så också.
Gärna folk som betalat på kredit i många år och sällan eller aldrig missat en betalning.

De som aldrig köpt på kredit vet man inte mycket om mer än att de aldrig handlat på kredit, så det kanske är mer riskfyllt?
Citera
2026-07-04, 21:42
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan det bero på att du inte har deras kort? Hos mig söker de...

Ganska spännande att inkomst av kapital kan ses på Credisafes upplysning, vissa på forumet säger att ingen kan se det. Om jag tittar på "offentliga uppgifter" hos Skatteverket så finns de med.

Min senaste Creditsafe är från december 2025. Där finns i alla fall inkomst av kapital med. Men det är förstås inkomster från 2024 då.
Citera
2026-07-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Min senaste Creditsafe är från december 2025. Där finns i alla fall inkomst av kapital med. Men det är förstås inkomster från 2024 då.
Men hur tusan kan inkomst av kapital finnas med när alla här säger att det inte ska synas? Tittar jag hos Skattemyndigheten så finns det med när jag väljer offentliga uppgifter från min deklaration.

Senaste från april i år. Så det handlar om förra årets. Gäller annat nu?
Citera
2026-07-04, 21:54
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Citat:
Det finns något liknande i Sverige om du önskar öppna företagskonto. Har du inte bostadslån i banken (eller aldrig haft ett lån) är det stor risk för ett nej.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-07-04 kl. 21:56.
Citera
2026-07-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det finns något liknande i Sverige om du önskar öppna företagskonto. Har du inte bostadslån i banken (eller aldrig haft ett lån) är det stor risk för ett nej.

Jag har planer på att starta ett företag antingen nästa år eller året efter det.
Har inget bostadslån "tyvärr", men först och främst har jag för mig att man får ett startbidrag för att starta nytt företag och jag tror inte heller det kommer gå åt så mycket pengar att starta det företaget. tror att 100 000 kr räcker långt. Vi får se hur det går när det händer.
Citera
2026-07-05, 00:03
Medlem
Citat:

Det stämmer bra det. Och problemet är om man har denna skuld på kreditkortet , kan det bli djävligt djävligt dyrt. För så länge skulden finns kvar så försvinner din möjlighet till att handla räntefritt 45 dagar enligt bankens villkor. Dvs allt du köper på krediter nästa månad påverkas av den pågående skulden du har. Därför tar jag hellre 600kr på avbetalning hos klarna och betalar 28kr extra i slutändan än att betala närmare 600kr extra för att jag väljer att delbetala via kreditkortet. Har man ett kreditkort med toppat krediter ska man ge fan i att få en skuld som går över till nästa månad där. Detta förstår väldigt få tills det händer. Och när det väl händer så har man lärt sig en dyr läxa, aldrig aldrig igen.

Kom ihåg det. kreditfakturan ska alltid betalas ner till noll i slutet av efterföljande månad för att undvika den agressiva räntan.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-05 kl. 00:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in