2026-07-04, 11:00
Medlem
som sagt. tror du inte förstår riktigt själv. att använda bankkortets kredit ger mej inte möjligheten att avbetala på 3 eller 6 mån utan det är räntefritt i ca 40 dagar. och därefter är räntan väldigt hög om man alltid skulle ligga kvar med en viss skuld till nästa månad. att missköta sitt kreditkort på sådant sätt är nästan värre än att ta 28kr extra ut över 6 mån. vi kanske inte delar samma bild. prova du att toppa ditt kreditkort och ligga kvar med ca 1000kr i skuld så kan du se hur snabbt den skulden ökar med bankens ränta- ifall den inte betalas direkt -men men. if you dont know you dont know.

och således kvarstår ju diskussionen om man ska straffas för att 1-3 ggr om året ta en klarna betlala senare. synd att inte fler deltar i diskussionen eftersom mängder av folk kan vara påverkade av detta utan att veta om det. det kommer att ske nya reglering inom kort vilket kan påverka oss alla negativt - vi som tagit dessa sk 3-6 månaders avbetalningar kan komma att klassas som högrisktagare från första gången ett klarna lån tas har jag fått höra.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-04 kl. 11:20.
Citera
2026-07-04, 11:16
Medlem
apperceptions avatar
Vad köper du på avbetalning?

Hur viktiga är dessa prylar?
Är du medveten om hur mycket skit människor låter bli att köpa om de betalar direkt istället för att välja avbetalning? ”Lyxfällan” brukar tydliggöra just detta.

Eller anser du att alla dina inköp på avbetalning är avgörande för en dräglig livskvalitet?

Hur viktigt är det för dig att kunna ta ett lån till t.ex. bostad i framtiden?

Det handlar om prioriteringar på kort och lång sikt och hur man förhåller sig till omedelbar behovstillfredsställelse kontra långsiktiga belöningar.

Obs! Jag försöker inte moralisera eller vara dryg, utan jag är genuint nyfiken på hur du resonerar. Jag har själv varit i samma sits som du vad gäller Klarna och avbetalningar, men jag ändrade beteende och började betala direkt istället. Och jag hade lägre årsinkomst än 300 000 kr på den tiden, så det handlade inte om att jag hade det gott ställt, men det blev mer pengar över i slutet av månaden p.g.a. hårdare prioriteringar.
Senast redigerad av apperception 2026-07-04 kl. 11:26.
Citera
2026-07-04, 11:24
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
26-32tkr brutto är ingen dålig lön i sig och det går att leva bra på. kanske lite väl bra eftersom jag nämnt sådan billig hyra. kan defenitivt leva även bättre genom att spendera mindre och bli snål som en smålänning men då lever man inte. men att kunna spendera en 600:ing extra i slutet av månaden på en avbetalningsplan, ska det göra att man får bekymmer för att ta ett "riktigt lån" som jag kanske behöver i framtiden när jag vill studera akademiskt eller köpa bostadsrätt? tycker jag ej. när du nästa månad har en fast lön in som inte avviker speciellt mycket i sig. och du kan betala av ditt lån på 67-100kr per månad. Därför att du kan själv bestämma att spendera en 100-lapp mindre nästa månad som du har till avbetalningsplanen ibland händer det också att man gör en kompis en tjänst eller nåt och faktiskt tjänat en 100lapp extra till nästa månad. och då är redan hela räntan faktiskt betald för i förväg

DETTA:
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Du missar hela poängen här.
Problemet är inte huruvida du klarar avbetalningen eller hur hög räntan är, problemet är att du är tvungen att ta 600 spänn på avbetalning. Någon som inte klarar en oförutsedd utgift på 600:- har otroligt dålig ekonomi.
Huruvida bankerna ser dina avbetalningar eller inte är irrelevant, bankerna kollar på vilka marginaler man har varje månad och dom kommer garanterat att se att dina marginaler är absolut noll och då blir det inget lån.
Instämmer fullständigt. Dessutom påstår ju TS att han får bättre flyt i sin ekonomi genom att avbetala 600 kr på sex månader. Hur då? Det är ju helt vansinnigt. För vad händer om han nästa månad behöver köpa något för 600 kr igen, och månaden därefter? Det är extremt dålig planering att hålla på så där.

TS påstår sig ju ha ryckig inkomst, han har inkomst varje månad men att den är variabel och det är inget konstigt i det. Jobbar man t ex skift så kan det variera en del beroende på hur man jobbat. Men TS påstår sig ju egentligen kunna spara, men han gör ju inte det och det är dumt. Visst kan det kännas "tråkigt" att spara men när man börjar se lite resultat så är det väldigt trevligt.

Att spara är mycket viktigt skulle jag säga. Som att råka behöva göra ett icke förväntat akut tandläkarbesök, som att klara en längre sjukskrivning, att kunna köpa en ny dator när den gamla bara lägger av, osv osv.

Jag har också kreditkort och jag använder Klarna när jag handlar på nätet. Klarna betalar jag på en gång när varan anlänt och är okej. Kreditkortet använder jag när jag är utomlands, betalar hela summan varje månad så att det nollas och det kostar mig i princip ingenting. Skälet att jag använder kreditkortet utomlands är jag inte gärna vill använda med debitkort där.
Citera
2026-07-04, 11:48
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
klarna är en bank och tar uc, svar ja. Har du en digital brevlåda som kivra så får du ofta notisen dit. har du inte det så kanske postnord aldrig delade ut brevet (om du bor i någon norrlands-ort ute på vischan). Jag har själv fått UC på brev på ett simpelt köp från från typ Net-on-nets webbutik back in the day men nu var det länge sedan man slutade skicka ut UC som brev. var väl 5 år sen sist typ. undrar inte om det gällde faktura 30 dagar då vilket inte heller är så ovanligt att det kan leda till en UC. allt beror på vart du beställt och om det är första gången du beställer där på ett tag.

Klarna har som sagt aldrig tagit någon UC på mig. Jag har handlat på faktura med Klarna kanske hundra gånger eller så.

För övrigt så tar inte alla banker UC. Jag vet inte var du har fått det ifrån. T.ex Volkswagen Finans är en bank, där kan du låna till en bil för hundratusentals kronor utan att de tar UC. De rapporterar heller inte in lånet till UC, så det syns inte om en annan bank drar ut en UC på dig.
Citera
2026-07-04, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Skälet att jag använder kreditkortet utomlands är jag inte gärna vill använda med debitkort där.
Varför? Stämmer det att man ser ner på debitkort utomlands?
Citera
2026-07-04, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Klarna har som sagt aldrig tagit någon UC på mig. Jag har handlat på faktura med Klarna kanske hundra gånger eller så.
Inte UC, men har de aldrig tagit en kreditkoll på dig? Det gör de årligen på mig, och då sköter jag mina betalningar och har en betydligt högre kreditgräns än jag nyttjar.
Citera
2026-07-04, 11:52
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Klarna kollar mig årligen, eller om det är när jag gör ett större köp, har inte varit mer än 2-3k den senaste tiden. Creditsafe.

Något jag funderar på är hur de kan se inkomst av kapital då vissa här påstår att det inte är en offentlig uppgift. Jag kan se det på kopian.

Uppgift tagen i början av året.

De har aldrig tagit någon kreditupplysning på mig över huvud taget, varken UC, Bisnode, Crdditsafe eller någon annan. Nu var det dock ganska länge sedan jag köpte något på faktura via Klarna.
Citera
2026-07-04, 12:01
Medlem
Citat:
har redan ett kreditkort från bank med 25 000 i krediter (den lägre nivån). på samma sett som du nämner där med räntefritt 30dagar, 60 dagar räntefritt finns inte längre. och räntan är väldigt hög numera. -3 veckors försening kan snabbt bli 500kr mer (detta är långt mer än de 28kr i ränta som jag betalar på 3-6mån) så här ska man betala allt nästa månad före den 28:e. oavsett kan man få UC även där för att det du gör är att du handlar på faktura 30dagar ochman ofta checkar ut med just klarna i alla fall.

brytpunkten hos banker är nu ofta den 16:e i en månad till 15:e i nästa månad. med betalningskrav den 28:e så det är inte 60 veckodagar räntefritt längre. kanske är 7:e till 8:e på nordea.

innan var brytpunkten på krediterna 60 dagar för basically så gick kreditfakturan på dag 1-31 i en månad och faktuerades den 10:e i nästa månad med betalningskrav den 28:e. men nu är detta borttaget.
Nordea gold fungera exakt så här, står även på deras hemsida, det menas 55dagar räntefritt, mycket bättre än klarna.

Köper du exempelvis en diskmaskin den 7 september behöver du inte betala den förrän oktoberfakturan förfaller den sista oktober. Om köpet genomförs den 4 september kommer det på septemberfakturan, som du ska betala senast den sista september.

Jag bruka använda tiden på lägga på börsen, istället för att betala använder jag dessa 55dagar, söker upp en billig aktie som ligger i botten av sin kurva, placera 20k där, just nu har jag viaplay aktien, fått 1100kr i vinst via aktien o tiden med nordeagold som är räntefritt i 55 dagar. Du kan även använda den rullande om du vill aktien ska ligga lite längre än dessa 50dagar, betala fakturan för respektive månad o dessa 20-25-tusen fortsätter rulla räntefritt som har placerat på börsen.
Senast redigerad av hjorten16 2026-07-04 kl. 12:10.
Citera
2026-07-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Känns dumt att chansa om du tror att du kommer behöva ta lån i en nära framtid. Av vad jag har läst påverkas ens kreditvärdighet negativt av att ha många kreditupplysningar. Även om du har ett kreditkort som du aldrig använder kommer detta att påverka din kreditvärdighet negativt.

Om du ändå har kreditkort, varför inte bara använda det istället? Det skadar i regel din kreditvärdighet även om du inte ens använder kreditkortet, men du skulle kunna skjuta upp betalningen maximalt genom att genomföra köpet precis efter brytpunkten för att på så sätt betala först vid nästa period. För mig är brytpunkten den 14:e varje månad, så om jag väljer att genomföra ett köp den 15:e behöver jag inte betala för köpet på 50+ dagar (kommer inte ihåg exakt). Då undviker du åtminstone extra kreditupplysningar som kan skada din kreditvärdighet.

Man får Lyxfällan-vibbar när du raljerar om hur smart det är att betala 28kr extra som ändå bara är pantpengar och att du får fri frakt genom att handla för 500+. Vad kommer härnäst? Kommer du att köpa en keps på avbetalning 125kr/månad i 10 år och hävda att det var ett bra köp eftersom det var 50% rabatt just då?

Stämmer bra det. Gjorde en förfrågan på annan bank nu när jag skulle lägga om huslånet, vips så sjönk kreditscoren på UC ifrån 87 till 86

Vilket egentligen är lite bakvänt, att ta in olika erbjudanden för att få så låga räntekostnader så möjligt borde inte påverka ens kreditvärdighet negativt.
Citera
2026-07-04, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
De har aldrig tagit någon kreditupplysning på mig över huvud taget, varken UC, Bisnode, Crdditsafe eller någon annan. Nu var det dock ganska länge sedan jag köpte något på faktura via Klarna.
Kan det bero på att du inte har deras kort? Hos mig söker de...

Ganska spännande att inkomst av kapital kan ses på Credisafes upplysning, vissa på forumet säger att ingen kan se det. Om jag tittar på "offentliga uppgifter" hos Skatteverket så finns de med.
Citera
2026-07-04, 12:20
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Stämmer bra det. Gjorde en förfrågan på annan bank nu när jag skulle lägga om huslånet, vips så sjönk kreditscoren på UC ifrån 87 till 86

Vilket egentligen är lite bakvänt, att ta in olika erbjudanden för att få så låga räntekostnader så möjligt borde inte påverka ens kreditvärdighet negativt.

Tycker själv att det svenska systemet där man straffas bara för att man har outnyttjad kredit känns så bakvänt - även om man betalar allt i tid. I mitt fall spelar det dock ingen roll eftersom jag inte skall låna pengar ändå.
Citera
2026-07-04, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Tycker själv att det svenska systemet där man straffas bara för att man har outnyttjad kredit känns så bakvänt - även om man betalar allt i tid. I mitt fall spelar det dock ingen roll eftersom jag inte skall låna pengar ändå.
Du har ju trots allt en kredit som du kan använda. Lite som ett lån. Klart att det ska finnas med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in