2026-07-05, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men hur tusan kan inkomst av kapital finnas med när alla här säger att det inte ska synas? Tittar jag hos Skattemyndigheten så finns det med när jag väljer offentliga uppgifter från min deklaration.

Senaste från april i år. Så det handlar om förra årets. Gäller annat nu?

Kreditupplysningsföretag kan alltid begära ut uppgifter om inkomst från Skatteverket. Tar typ 10 sekunder att googla fram.

Skatteverket - https://www.skatteverket.se/omoss/varverksamhet/offentligauppgifter.4.5c281c7015abecc2e20333e1.htm l
"Myndigheter och organisationer
Kommunala och statliga myndigheter, kreditupplysningsföretag och registrerade trossamfund kan med e-tjänsten E-transport till en kostnad beställa uppgifter från inkomstbeskattningen."
Citera
2026-07-05, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Kreditupplysningsföretag kan alltid begära ut uppgifter om inkomst från Skatteverket. Tar typ 10 sekunder att googla fram.
Jo, det vet vi alla.

Men kan man få specificerat vad som är inkomst av kapital, det är min fråga.
Citera
2026-07-05, 23:36
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Jo, det vet vi alla.

Men kan man få specificerat vad som är inkomst av kapital, det är min fråga.

Jag tolkar det som att över-/underskott av kapital är offentlig uppgift, men inte vad man har för inkomster och utgifter. Har du 100 000 i ränteinkomster och 100 000 i ränteutgifter så kan man alltså inte se annat än att summan blir 0. Har du 100 000 i inkomster och 110 000 i utgifter så kan man inte se annat än att underskottet blir 10 000. Om jag fattar rätt. Inga garantier.
Citera
2026-07-06, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag tolkar det som att över-/underskott av kapital är offentlig uppgift, men inte vad man har för inkomster och utgifter. Har du 100 000 i ränteinkomster och 100 000 i ränteutgifter så kan man alltså inte se annat än att summan blir 0. Har du 100 000 i inkomster och 110 000 i utgifter så kan man inte se annat än att underskottet blir 10 000. Om jag fattar rätt. Inga garantier.
Är min inkomst av kapital en offentlig uppgift? Plus eller minus spelar ingen roll.

Att man kan se totalen av inkomster och kaptalinkomster förstår jag.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-06 kl. 00:32.
Citera
2026-07-06, 11:12
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Är min inkomst av kapital en offentlig uppgift? Plus eller minus spelar ingen roll.

Att man kan se totalen av inkomster och kaptalinkomster förstår jag.

Du kan köra en Creditsafe på sig själv. Det kostar inget.
https://app.creditsafe.se/Registerutdrag

På mig står det inkomst av kapital 0, vilket inte stämmer. Jag vet inte om man skall tolka det som att de har fått för sig att den var 0 kronor, eller om de skriver 0 för att de inte vet. Man kan tycka att den raden borde tas bort om det är så att de inte kommer åt uppgifterna.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in