2026-07-03, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
26-32tkr brutto är ingen dålig lön i sig och det går att leva bra på. kanske lite väl bra eftersom jag nämnt sådan billig hyra. kan defenitivt leva även bättre genom att spendera mindre och bli snål som en smålänning men då lever man inte. men att kunna spendera en 600:ing extra i slutet av månaden på en avbetalningsplan, ska det göra att man får bekymmer för att ta ett "riktigt lån" som jag kanske behöver i framtiden när jag vill studera akademiskt eller köpa bostadsrätt? tycker jag ej. när du nästa månad har en fast lön in som inte avviker speciellt mycket i sig. och du kan betala av ditt lån på 67-100kr per månad. Därför att du kan själv bestämma att spendera en 100-lapp mindre nästa månad som du har till avbetalningsplanen ibland händer det också att man gör en kompis en tjänst eller nåt och faktiskt tjänat en 100lapp extra till nästa månad. och då är redan hela räntan faktiskt betald för i förväg

Du missar hela poängen här.
Problemet är inte huruvida du klarar avbetalningen eller hur hög räntan är, problemet är att du är tvungen att ta 600 spänn på avbetalning. Någon som inte klarar en oförutsedd utgift på 600:- har otroligt dålig ekonomi.
Huruvida bankerna ser dina avbetalningar eller inte är irrelevant, bankerna kollar på vilka marginaler man har varje månad och dom kommer garanterat att se att dina marginaler är absolut noll och då blir det inget lån.
Citera
2026-07-03, 13:25
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Hörde på nyheterna det här med att ha saker på avbetalning påverkar din möjlighet att få ta privatlån, banklån, bostadslån osv. Är det nån som vet exakt hur man påverkas om man 2-5ggr om året väljer att avbetala mindre köp via klarna. Gillar ibland att dela upp köp på 600kr på ca 3 eller 6 månader. kostnaden blir oftast endast 22-25kr dyrare. väljer jag att betala nu idag så drar klarna 600kr. väljer jag att betala över 3 månader. 622kr. över 6 månader 628kr totalt.

Har väl unyttjat detta lite flitigt och kanske gjort det en 4-6 ggr per år -de senast 3 åren i alla fall. Och det har mer än gynnat min situation. Så... är man inte kreditvärdig längre för att man väljer att återbetala något med ca 80kr per månad? Är framtiden förstörd nu? Även om man aldrig fått en betalningsanmärkning, eller inkassokrav? Nån som vet hur det ligger till. Får man ej ta studielån ens? Och nej, varje gång man betalar av så görs inte en kreditupplysning. Utan klarna kanske gör den 1-2ggr per år. Hur förstör detta din kreditvärdighet, nån som vet hur det faktiskt ligger till med exempel från verkligheten. inkomst ca 350 000 /år.
Sjukt white trash lyxfällan aura att ta något på avbetalning.
Citera
2026-07-03, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Sjukt white trash lyxfällan aura att ta något på avbetalning.
Nja, det behöver det inte vara. Men uppenbart har vissa svårt att förstå vad ränta är, och hur det fungerar, och då kör det gärna ihop sig.
Citera
2026-07-03, 15:51
Medlem
Citat:
Du har missat att 600kr uppdelat på 3mån = 622kr och uppdelat på 6mån = 628kr.
Hur kan 28kr extra uppgå till 20% årsränta. 0.2 x 600 = 120kr. Ser du att jag betalar 600+120 nånstans eller? Att jag inte kan spara in 28kr extra under 3-6 månader (detta är pant-pengar min vän) är ju helt befängt.

Räkna på det, vad blir (622/600)^4? Och nej, jag sa inte att det uppgår till 20% om du läser riiiiktigt noga.

Citat:
Jag har berättat om min situation. Runt 20-26tkr netto beroende på månad och jag spenderar ofta allt på en månad som det är trots hyra på runt 6tkr. Jag kan spara men gör det inte. Så ibland i slutet av en månad när jag inte har pengar och vill göra ett kredit köp på 600-1tkr, så tar jag det över 3/6 mån så jag kan invänta nästa lön och betala av det i min takt och ha koll på varje månad vad jag behöver ha. Osmart? Kanske. Men det är bättre än att behöva vänta på nästa lön ifall det är nåt jag behöver köpa idag. Och jag har bättre kontroll så här. Bör det straffa min kreditvärdighet. nej, det tycker jag ej (om jag inte kan betala för mej, svar isåfall ja. Men annars- Inte ens om jag tog det på 30 dagars faktura vilket också fungerar, men då har jag mindre kontroll på mina utgifter och nästa månad riskerar att bli för "stor" i utgifter eftersom jag nästa månad kanske behöver handla mer saker än tidigare månad. så det är ett val snarare som ibland gynnar min situation även om jag ibland får betala i snitt 20-30kr mer för just det "köpet".

Köpen brukar också vara fraktfria på denna summa över 500kr så det jag betalar extra på min avbetalning ser jag som en fraktkostnad mini - bara helt enkelt (eftersom fraktkostnader ofta är 59-69kr och här pratar vi om 28kr extra i vartfall).

Jag har hört att du berättat om din situation och det verkar som att du har stora problem med din ekonomi, kan inte ta en utgift på 600 utan att behöva vänta på din lön och du kan inte hålla dig heller med dina impulsköp tills du har råd. Det låter iaf i mina öron inte som någon som jag skulle vilja låna ut pengar till, isht inte om det skulle röra sig om ett större lån.
Citera
2026-07-03, 16:57
Medlem
Blaskas avatar
Behöver man dela upp hundralappar eller tusenlappar på avbetalning signalerar det dålig ekonomi.
Citera
2026-07-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Därför bygger du upp en buffert först. Så du har möjlighet att köpa på en gång. (Du kan använda klarnas funktion för att få hem varan innan du betalar om du känner för det).

Vad händer om du får flera månader med dålig lön?

Jag får inte flera månader med dålig lön och jag har också stor möjlighet att påverka min lön. Kan jobba mer eller mindre och därmed anpassa min inkomst till utgifterna.

Dessutom är jag absolut ingen storhandlare på Klarna utan det rör sig om ganska små belopp som jag egentligen skulle kunna betala direkt, men som jag sa så vill jag jämna ut min ekonomi så att jag kan ha det lika bra denna månad som nästa istället för att snåla denna månad och ha mycket nästa.
Citera
2026-07-03, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Dessutom är jag absolut ingen storhandlare på Klarna utan det rör sig om ganska små belopp som jag egentligen skulle kunna betala direkt, men som jag sa så vill jag jämna ut min ekonomi så att jag kan ha det lika bra denna månad som nästa istället för att snåla denna månad och ha mycket nästa.
Ett tips är att du försöker komma ifatt din ekonomi, alltså att du gör tvärt om.

Jag lovar dig, det är ett riktigt jävla bra lifehack. De som börjar ligga efter i sin ungdom kommer att göra det hela livet, och det kan inte vara roligt att i sitt vuxna liv behöva låna de sista dagarna innan löning.

När man går från utbildning till arbete så kan man göra sig en buffert, det kommer göra att du resten av livet kan leva billigare och utan den där oron om pengarna kommer att räcka eller inte.
Citera
2026-07-03, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ett tips är att du försöker komma ifatt din ekonomi, alltså att du gör tvärt om.

Jag lovar dig, det är ett riktigt jävla bra lifehack. De som börjar ligga efter i sin ungdom kommer att göra det hela livet, och det kan inte vara roligt att i sitt vuxna liv behöva låna de sista dagarna innan löning.

När man går från utbildning till arbete så kan man göra sig en buffert, det kommer göra att du resten av livet kan leva billigare och utan den där oron om pengarna kommer att räcka eller inte.

Fast jag ser det inte som att låna även om det faktiskt är det. Det är inte så att jag avbetalar något på 3, 6, 12 eller 24 månader osv utan det som används betalas månaden efter, lite som ett kreditkort och det finns gott om folk med bra ekonomi som ändå använder kreditkort, inte för att de måste utan av andra anledningar.

Min anledning vet du redan. Skulle jag kunna ändra min livssstil. Ja, absolut. Det kräver bara att jag snålar lite några månader och bygger upp en buffert, men jag gillar inte att snåla. Jag vill kunna handla den mat och de saker jag vill, varje månad och kommer det en månad där det inte riktigt räcker så skyfflar jag det till nästa månad som sagt och båda månaderna blir då bra istället för att ena månaden blir ganska snål och nästa blir väldigt bra.

Det är bara olika sätt att hantera ekonomi och jag gillar mitt sätt. Det passar kanske inte dig, men det passar mig. Att du inte gillar det betyder inte att ditt sätt är det bästa för alla.
Citera
2026-07-03, 23:42
Medlem
Citat:
Fast jag ser det inte som att låna även om det faktiskt är det. Det är inte så att jag avbetalar något på 3, 6, 12 eller 24 månader osv utan det som används betalas månaden efter, lite som ett kreditkort och det finns gott om folk med bra ekonomi som ändå använder kreditkort, inte för att de måste utan av andra anledningar.
Det finns ingen som har god ekonomi som måste använda sitt kreditkort i slutet av månaden för att pengarna är slut. Smart användande av kreditkort kan dock vara en del i god ekonomi.

Citat:
Min anledning vet du redan. Skulle jag kunna ändra min livssstil. Ja, absolut. Det kräver bara att jag snålar lite några månader och bygger upp en buffert, men jag gillar inte att snåla. Jag vill kunna handla den mat och de saker jag vill, varje månad och kommer det en månad där det inte riktigt räcker så skyfflar jag det till nästa månad som sagt och båda månaderna blir då bra istället för att ena månaden blir ganska snål och nästa blir väldigt bra.
Det är när du gör som du gör som du måste snåla.

Jag kan ta taxi till krogen där jag äter och dricker dyrt den 24:e utan att behöva ta något på kredit. Utan att ens fundera på om jag har täckning.

Citat:
Det är bara olika sätt att hantera ekonomi och jag gillar mitt sätt. Det passar kanske inte dig, men det passar mig. Att du inte gillar det betyder inte att ditt sätt är det bästa för alla.
Det finns inte en enda privatekonom i världen som anser att ditt sätt är vettigt.

Att betala 22% ränta bara för att kunna överleva tills lönen kommer in, det är inte smart.

Jag lider med kollegor som kvittrar, -Oh, i morgon kommer lönen, då kan jag klicka hem det där läppstiftet från LVMH, samtidigt som jag kan se att mina aktier i bolaget plusat drygt fyra procent senaste veckan.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-03 kl. 23:44.
Citera
2026-07-03, 23:53
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Jag får inte flera månader med dålig lön och jag har också stor möjlighet att påverka min lön. Kan jobba mer eller mindre och därmed anpassa min inkomst till utgifterna.

Men snälla människa. Sluta försöka övertala dig om att du har bra ekonomi, för av det du skrivit har du det inte. Behöver du låna dessa summor är du i riskzonen för lyxfällan.
Citera
2026-07-03, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Men snälla människa. Sluta försöka övertala dig om att du har bra ekonomi, för av det du skrivit har du det inte. Behöver du låna dessa summor är du i riskzonen för lyxfällan.
Observera att det är två olika ekonomisnillen vi har i tråden, som båda föredrar att ta lån i slutet av månaden, till 22% ränta. fonzen och JohnBlund

Om Lyxfällan har en podd, så vore de givna gäster.
Citera
2026-07-04, 02:14
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Hörde på nyheterna det här med att ha saker på avbetalning påverkar din möjlighet att få ta privatlån, banklån, bostadslån osv. Är det nån som vet exakt hur man påverkas om man 2-5ggr om året väljer att avbetala mindre köp via klarna. Gillar ibland att dela upp köp på 600kr på ca 3 eller 6 månader. kostnaden blir oftast endast 22-25kr dyrare. väljer jag att betala nu idag så drar klarna 600kr. väljer jag att betala över 3 månader. 622kr. över 6 månader 628kr totalt.

Har väl unyttjat detta lite flitigt och kanske gjort det en 4-6 ggr per år -de senast 3 åren i alla fall. Och det har mer än gynnat min situation. Så... är man inte kreditvärdig längre för att man väljer att återbetala något med ca 80kr per månad? Är framtiden förstörd nu? Även om man aldrig fått en betalningsanmärkning, eller inkassokrav? Nån som vet hur det ligger till. Får man ej ta studielån ens? Och nej, varje gång man betalar av så görs inte en kreditupplysning. Utan klarna kanske gör den 1-2ggr per år. Hur förstör detta din kreditvärdighet, nån som vet hur det faktiskt ligger till med exempel från verkligheten. inkomst ca 350 000 /år.

Klarna tar väl inte UC? (Och därmed så rapporterar de väl inte heller dit.) Nu var det många år sedan jag köpte något med Klarna-betalniing på faktura, men de har så vitt jag kan minnas aldrig tagit någon kreditupplysning på mig över huvud taget. Jag har till och med ett Klarna-kreditkort som de skickade till mig för flera år sedan utan att ta någon kreditupplysning, varken hos UC eller någon annan aktör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in