Citat:
26-32tkr brutto är ingen dålig lön i sig och det går att leva bra på. kanske lite väl bra eftersom jag nämnt sådan billig hyra. kan defenitivt leva även bättre genom att spendera mindre och bli snål som en smålänning men då lever man inte. men att kunna spendera en 600:ing extra i slutet av månaden på en avbetalningsplan, ska det göra att man får bekymmer för att ta ett "riktigt lån" som jag kanske behöver i framtiden när jag vill studera akademiskt eller köpa bostadsrätt? tycker jag ej. när du nästa månad har en fast lön in som inte avviker speciellt mycket i sig. och du kan betala av ditt lån på 67-100kr per månad. Därför att du kan själv bestämma att spendera en 100-lapp mindre nästa månad som du har till avbetalningsplanen
ibland händer det också att man gör en kompis en tjänst eller nåt och faktiskt tjänat en 100lapp extra till nästa månad. och då är redan hela räntan faktiskt betald för i förväg 
ibland händer det också att man gör en kompis en tjänst eller nåt och faktiskt tjänat en 100lapp extra till nästa månad. och då är redan hela räntan faktiskt betald för i förväg 
Du missar hela poängen här.
Problemet är inte huruvida du klarar avbetalningen eller hur hög räntan är, problemet är att du är tvungen att ta 600 spänn på avbetalning. Någon som inte klarar en oförutsedd utgift på 600:- har otroligt dålig ekonomi.
Huruvida bankerna ser dina avbetalningar eller inte är irrelevant, bankerna kollar på vilka marginaler man har varje månad och dom kommer garanterat att se att dina marginaler är absolut noll och då blir det inget lån.