2026-07-02, 10:44
Medlem
Hörde på nyheterna det här med att ha saker på avbetalning påverkar din möjlighet att få ta privatlån, banklån, bostadslån osv. Är det nån som vet exakt hur man påverkas om man 2-5ggr om året väljer att avbetala mindre köp via klarna. Gillar ibland att dela upp köp på 600kr på ca 3 eller 6 månader. kostnaden blir oftast endast 22-25kr dyrare. väljer jag att betala nu idag så drar klarna 600kr. väljer jag att betala över 3 månader. 622kr. över 6 månader 628kr totalt.

Har väl unyttjat detta lite flitigt och kanske gjort det en 4-6 ggr per år -de senast 3 åren i alla fall. Och det har mer än gynnat min situation. Så... är man inte kreditvärdig längre för att man väljer att återbetala något med ca 80kr per månad? Är framtiden förstörd nu? Även om man aldrig fått en betalningsanmärkning, eller inkassokrav? Nån som vet hur det ligger till. Får man ej ta studielån ens? Och nej, varje gång man betalar av så görs inte en kreditupplysning. Utan klarna kanske gör den 1-2ggr per år. Hur förstör detta din kreditvärdighet, nån som vet hur det faktiskt ligger till med exempel från verkligheten. inkomst ca 350 000 /år.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-02 kl. 10:53.
Citera
2026-07-02, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Så... är man inte kreditvärdig längre för att man väljer att återbetala något med ca 80kr per månad? Är framtiden förstörd nu? Även om man aldrig fått en betalningsanmärkning, eller inkassokrav? Nån som vet hur det ligger till. Får man ej ta studielån ens? Och nej, varje gång man betalar av så görs inte en kreditupplysning. Utan klarna kanske gör den 1-2ggr per år. Hur förstör detta din kreditvärdighet, nån som vet hur det faktiskt ligger till med exempel från verkligheten.

Det brukar väl dra öronen åt sig och sedan kanske de vill ha ett möte med dig där du får försöka förklara din situation. Helt kört är det alltså inte utan chansen att ett privatlån i framtiden ser ljus ut.

Det negativa är väl möjligtvis att du pratar om 28 kr som om det inte vore pengar samtidigt som du väljer att lägga upp ett köp om 600 kr på avbetalning, det hör ju självklart alla med minsta hum om ekonomi att det är vansinne. Du riskerar allt genom din dumhet.

Studielånet tror jag inte påverkas av att man är korkad utan är väl mer att se som en peng som erbjuds i förebyggande syfte.

Ett tips är att du ringer banken om ska försöka låna, eller ännu hellre har ett möte om det så att du inte bara fyller i ett formulär på internet. Då kan du vara rökt för all framtid.
Citera
2026-07-02, 11:10
Medlem
Citat:
Hörde på nyheterna det här med att ha saker på avbetalning påverkar din möjlighet att få ta privatlån, banklån, bostadslån osv. Är det nån som vet exakt hur man påverkas om man 2-5ggr om året väljer att avbetala mindre köp via klarna. Gillar ibland att dela upp köp på 600kr på ca 3 eller 6 månader. kostnaden blir oftast endast 22-25kr dyrare. väljer jag att betala nu idag så drar klarna 600kr. väljer jag att betala över 3 månader. 622kr. över 6 månader 628kr totalt.

Har väl unyttjat detta lite flitigt och kanske gjort det en 4-6 ggr per år -de senast 3 åren i alla fall. Och det har mer än gynnat min situation. Så... är man inte kreditvärdig längre för att man väljer att återbetala något med ca 80kr per månad? Är framtiden förstörd nu? Även om man aldrig fått en betalningsanmärkning, eller inkassokrav? Nån som vet hur det ligger till. Får man ej ta studielån ens? Och nej, varje gång man betalar av så görs inte en kreditupplysning. Utan klarna kanske gör den 1-2ggr per år. Hur förstör detta din kreditvärdighet, nån som vet hur det faktiskt ligger till med exempel från verkligheten. inkomst ca 350 000 /år.

Poängen med klarna är väl att det är just enbart en kreditgivare, om du sen betalar direkt, kostnadsfritt inom 30 dagar (för jag nästan alltid, lätt 2-3 ggr per månad) eller avbetalning ser ju inte banken

Det reportaget syftar på är när du har flera parallella avbetalningar på olika ställen, för det syns däremot.

Jag använder som sagt betala senare flitigt (brukar vänta tills jag fått grejerna) och har en mycket bra kreditscure på UC
Citera
2026-07-02, 11:19
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Gillar ibland att dela upp köp på 600kr på ca 3 eller 6 månader. kostnaden blir oftast endast 22-25kr dyrare. väljer jag att betala nu idag så drar klarna 600kr. väljer jag att betala över 3 månader. 622kr. över 6 månader 628kr totalt.
Om en långivare ser att du regelmässigt delar upp småsummor på upp till 6 månader så lär det skapa en misstanke om att din ekonomi är ansträngd och att du inte har marginaler för att klara av ett lån.

Sen är det förstås ganska korkat att sätta i system att betala 5% mer för saker.
Citera
2026-07-02, 11:46
Medlem
godboys avatar
Citat:

Hej!

Att du har andra lån påverkar inte din möjlighet till att ta studielån. Sen så låter det ju lite så att du har en ansträngd ekonomi om du inte kan betala 600 kr på ett bräde. Det som egentligen spelar roll när du söker ett lån är din betalningsförmåga för lånet du söker och den bedöms i huvudsak på ditt kredit betyg som till stor del baseras på vad för inkomst du har. Har du fler utstående lån så är det ju negativt vid en sådan bedömning.
Citera
2026-07-02, 12:52
Medlem
Kör inte Klarna Bisnode på sina kreditupplysningar, isåfall är det rätt lugnt, de flesta, åtminstone storbankerna tar bara UC så vitt jag vet.
Citera
2026-07-02, 13:12
Medlem
Får jag fråga varför du väljer att betala 28kr för att kunna dela upp 600kr på tre månader?

Vet inte om framtida långivare kommer få reda på det, men får de det skulle det inte förvåna mig om de tar med det i beräkningen. Det är ju en red flag om man säger så. För du tillhör ju en av följande:

1) De som utan rimlig anledning vill betala mer än nödvändigt
2) De som inte ens klarar av en oförutsedd utgift på 600
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-07-02 kl. 13:36.
Citera
2026-07-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om en långivare ser att du regelmässigt delar upp småsummor på upp till 6 månader så lär det skapa en misstanke om att din ekonomi är ansträngd och att du inte har marginaler för att klara av ett lån.

Sen är det förstås ganska korkat att sätta i system att betala 5% mer för saker.
Långivaren ser inte detta. Den kreditupplysning som Klarna tar på denna typ av köp syns inte heller vid en kreditprövning då det är en liten kreditprövning. Köper alltid på avbetalning vid näthandel betalar dock alltid när jag fått varan och ser att den är bra
Citera
2026-07-02, 14:08
Medlem
TS får väl kolla sin kreditvärdighet, finns på t.e.x Tryggsam som skickar ett sms om din kreditvärdighet går upp eller ner
Citera
2026-07-02, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitewin
TS får väl kolla sin kreditvärdighet, finns på t.e.x Tryggsam som skickar ett sms om din kreditvärdighet går upp eller ner

vill faktiskt minnas att den gått från låg till medel på de senaste 2 uc, men kan inte se att det är pga dessa klarna-betalningar. snarare att min årsinkomst 350tkr var betydligt högre för några år sedan (en gång i tiden runt 440-450).

kan tänka mej att om jag tar ett bättre jobb med 500-600tkr i årslön så lär det gå tillbaka till "mycket låg" eller "låg " - tror brytpunkten där är 450tkr som jag tidigare hade.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-02 kl. 15:06.
Citera
2026-07-02, 15:35
Medlem
Citat:

Om du måste krita 600 spänn på ett halvår, återkommande, då ser det ju onekligen ut som att du har en väldigt knapp ekonomi utan marginaler. Jag hade inte gärna lånat dig 10kkr. Varför skulle banken resonera annorlunda?
Citera
2026-07-02, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Om du måste krita 600 spänn på ett halvår, återkommande, då ser det ju onekligen ut som att du har en väldigt knapp ekonomi utan marginaler. Jag hade inte gärna lånat dig 10kkr. Varför skulle banken resonera annorlunda?

jo men vet banken detta för det första? är det nåt som är avgörande när jag handlar för 600kr på nätet och väljer klarna? går det att ta 3 månader så gör jag ofta det men de flesta shoppar har bara 6mån. min lön är varierande mellan 26 och 30tkr per månad brutto och ofta lever jag gott på det men always on the edge så att säga. är dålig på sparandet fast jag kan. och ibland händer det som sagt att det gynnar mej att ta nåt på avbetalning men endast ibland. då minskar jag på utgifterna nästa månad för att kunna betala dem där 87kr/mån som ofta inte är några beskymmer allt går som sagt runt. bara orolig att jag inte ska kunna få ta något viktigt lån i framtiden för att jag väljer att betala på 6 månader istället för direkt så att säga. vill inte heller betala efter 30dagar. känns som jag har mindre kontroll på mina utgifter då.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-02 kl. 18:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in