2026-07-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det räknar inte med den utökade kostnaden av att folk kommer vara borta från arbetsmarknaden i större och längre utsträckning...

Ja, det ser ju inte bra ut med ett fängelsestraff i sitt CV, kan tänka mig att sådana som suttit inte är förstahandsvalet för de flesta arbetsgivare.
Citera
2026-07-04, 18:47
Medlem
Citat:
Tyvärr har ju utvecklingen blivit så de senaste åren och eskalerat väldigt kraftigt.
JAg tror faktiskt folk generellt har dålig koll på hur stora förändringarna är och vilka följder det beräknas få.
När Tidös alla straffreformer är genomförda beräknas det kosta över 100miljarder per år. Utöver det så tillkommer ca 400miljarder för införandet.
Det räknar inte med den utökade kostnaden av att folk kommer vara borta från arbetsmarknaden i större och längre utsträckning, detta kommer ha extrem ekonomisk påverkan de kommande decennierna.
Vi beräknas då komma ha överlägset högst andel fängslad befolkning i EU.
Folk är snarare hjärntvättad och obegåvade så de kör bara på sitt svammel med rent mjöl i påsen/innget att dölja då de saknar förmågan att tänka längre än vad näsan räcker.
Citera
2026-07-04, 18:48
Medlem
Citat:
Tyvärr har ju utvecklingen blivit så de senaste åren och eskalerat väldigt kraftigt.
JAg tror faktiskt folk generellt har dålig koll på hur stora förändringarna är och vilka följder det beräknas få.
När Tidös alla straffreformer är genomförda beräknas det kosta över 100miljarder per år. Utöver det så tillkommer ca 400miljarder för införandet.
Det räknar inte med den utökade kostnaden av att folk kommer vara borta från arbetsmarknaden i större och längre utsträckning, detta kommer ha extrem ekonomisk påverkan de kommande decennierna.
Vi beräknas då komma ha överlägset högst andel fängslad befolkning i EU.
Folk är snarare hjärntvättade och obegåvade så de kör bara på sitt svammel med rent mjöl i påsen/innget att dölja då de saknar förmågan att tänka längre än vad näsan räcker.
Citera
2026-07-04, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Ja, det ser ju inte bra ut med ett fängelsestraff i sitt CV, kan tänka mig att sådana som suttit inte är förstahandsvalet för de flesta arbetsgivare.

Väldigt många använder i dag automatiserade externa tjänster. Dessa kollar automatiskt register mot lexbase och liknande alla som dyker upp blir sållade direkt.
Detta gäller alltså även jobb som lagerarbetare, butikspersonal och annat som annars hade varit typiska instegsjobb.
Citera
2026-07-04, 18:51
Medlem
Citat:
Husrannsakningarna kommer inte vara felaktiga om polisen har rätt att genomföra dom. Det är som visitationszoner, hur skulle en visitation i en visitationszon vara felaktig? Glöm inte att sossarna ville göra hela söderort till en visitationszon.

Sen har vi det här med elektronisk avlyssning av folk, det behövs ju inte ens brottsmisstanke längre. Lägg lite "hemliga" myndighetsregister på det.
Ja men då så, att husrannsakan hos oskyldiga ökar är ingenting vi behöver bry oss om då dessa tvångsmedel legaliseras så är det inte längre ett problem.
Citera
2026-07-04, 18:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken76
Onsdag den 27 maj 2026 på morgonen gjordes det en husrannsakan hemma hos oss. Jag var dock inte hemma, maken var, men min 10-åriga dotter ringde till mig på jobbet och sa att det var poliser hemma. Jag blev rädd att det skulle ha hänt nåt med mina vuxna barn, så börjar ringa till mannen men han fick stänga telefonen så han svarar så klart inte. Fick tag på äldsta grabben som jobbar i närheten så han åker förbi och ser snutarna på gården! 5 bilar, både civila och målade och ett par hundpatruller. Sen stannar sonen på gården med jobbets lastmaskin för att kolla vad som hänt, och då plockar polisen in honom för de tycker att han ser påtänd ut. Men han är ju spiknykter och hatar droger så blodprovet visade så klart inget! Polisen säger inget till maken vad det gäller. Det hittade inget så klart. Jag ringde till polisen men fick inget veta då heller så de ringde upp mig efter nån dag! Fick inte nåt ärendenummer men de sa bara att de misstänkte grovt narkotikabrott på vår adress!? Att åklagaren har satt sträng förundersökningssekretess på detta. Har inte ens ett ärendenummer. Vi håller inte på med droger och har aldrig gjort det tidigare! Sen så blev sonen uttagen ur tjänst och senare blev han av med jobbet på grund av att arbetskamraterna hans tycker det var otryggt med detta. Nu läser jag i tidningen Dagens Juridik att husrannsakan är gjort på fel adress i våran by! Tänk om det är våran grej, borde vi inte ha blivit informerade om detta då? Så nu åker jag till polisstationen på måndag och kollar om det gäller oss. Vad finns det mer att göra, speciellt för sonen som blev av med jobbet, han hade provanställning så tyvärr har han inte mycket att gå på där. Men allt känns så surrealistiskt och konstigt, känns som att vi inte kan slappna av när vi får reda på orsaken till detta.

Artikeln nämner inte vilka by det skulle gälla: https://www.dagensjuridik.se/nyheter/husrannsakan-genomfordes-pa-fel-adress/
Citera
2026-07-04, 19:08
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken76
Onsdag den 27 maj 2026 på morgonen gjordes det en husrannsakan hemma hos oss. Jag var dock inte hemma, maken var, men min 10-åriga dotter ringde till mig på jobbet och sa att det var poliser hemma. Jag blev rädd att det skulle ha hänt nåt med mina vuxna barn, så börjar ringa till mannen men han fick stänga telefonen så han svarar så klart inte. Fick tag på äldsta grabben som jobbar i närheten så han åker förbi och ser snutarna på gården! 5 bilar, både civila och målade och ett par hundpatruller. Sen stannar sonen på gården med jobbets lastmaskin för att kolla vad som hänt, och då plockar polisen in honom för de tycker att han ser påtänd ut. Men han är ju spiknykter och hatar droger så blodprovet visade så klart inget! Polisen säger inget till maken vad det gäller. Det hittade inget så klart. Jag ringde till polisen men fick inget veta då heller så de ringde upp mig efter nån dag! Fick inte nåt ärendenummer men de sa bara att de misstänkte grovt narkotikabrott på vår adress!? Att åklagaren har satt sträng förundersökningssekretess på detta. Har inte ens ett ärendenummer. Vi håller inte på med droger och har aldrig gjort det tidigare! Sen så blev sonen uttagen ur tjänst och senare blev han av med jobbet på grund av att arbetskamraterna hans tycker det var otryggt med detta. Nu läser jag i tidningen Dagens Juridik att husrannsakan är gjort på fel adress i våran by! Tänk om det är våran grej, borde vi inte ha blivit informerade om detta då? Så nu åker jag till polisstationen på måndag och kollar om det gäller oss. Vad finns det mer att göra, speciellt för sonen som blev av med jobbet, han hade provanställning så tyvärr har han inte mycket att gå på där. Men allt känns så surrealistiskt och konstigt, känns som att vi inte kan slappna av när vi får reda på orsaken till detta.
Tidigare?

Det där lät suspekt. Så kan man ju inte säga, då låter det som att ni inte höll på med droger tidigare men nu är det andra bullar

Det låter ju lite som att du är den som inte vet vad som har hänt. Hur fick din sons jobb reda på det här? Vad märkligt. Har dom gjort ett drogtest på honom på jobbet kanske? För på vilket sätt känns det otryggt för jobbet att en nykter person - som dessutom är oskyldig - ska kännas otrygg? Alltså va? Kan det vara någon på jobbet som larmat om detta och därför fick polisen information om att det skulle finnas knark i ert hem? Någon jävlig person på jobbet som kanske hatar din son? Det finns psykopater 🤷‍♀️

Det låter väldigt oprofessionellt av polisen att göra husrannsakan och sedan inte säga att det var fel adress och be om ursäkt? Det betyder ju att misstankarna finns kvar men att dom inte hittade gömman.

Hade jag varit du, så hade jag inte skapat den här tråden för du kommer råka försäga dig eller råka säga någonting som kommer låta som att någon i familjen är skyldig. Och när du ringer på måndag så är det inte så svårt att koppla samtalet till den här tråden.

Har ni blivit lämnade ifred nu så gå vidare bara. Polisen får göra en husrannsakan om det finns en brottsmisstanke, och det sa dom ju själva att det fanns.
Citera
2026-07-04, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Ja men då så, att husrannsakan hos oskyldiga ökar är ingenting vi behöver bry oss om då dessa tvångsmedel legaliseras så är det inte längre ett problem.

Polisen är professionella och du får ju även "ersättning för eventuella skador". Typ som att vinna på lotteriet enligt vissa. Sen att grannar börjar undra är en annan sak. Man får se till att alltid ha städat hemma, även i sina mörkaste garderober och nattdukslådor.

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Folk är snarare hjärntvättad och obegåvade så de kör bara på sitt svammel med rent mjöl i påsen/innget att dölja då de saknar förmågan att tänka längre än vad näsan räcker.

Ja. Folk är imbeciller.

Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
Låt dem göra husransakan då, vad får de ut av det? Är du oskyldig så händer inget och du får t.o.m. ersättning för ev. skador och själva situationen! Nej men usch så dåligt när buset inte får vara i fred och sälja sina droger eller vad fan de nu håller på med!

Du saknar ryggrad. Skäms!
Citera
2026-07-04, 19:23
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Folk är snarare hjärntvättade och obegåvade så de kör bara på sitt svammel med rent mjöl i påsen/innget att dölja då de saknar förmågan att tänka längre än vad näsan räcker.

Vad finns det att tänka på om man har "rent mjöl i påsen"? Det framkommer att du är oskyldig och sen får du ersättning för vedermödan! Vad menar du att man skulle tänka på?
Citera
2026-07-04, 19:24
Medlem
Citat:
Polisen är professionella och du får ju även "ersättning för eventuella skador". Typ som att vinna på lotteriet enligt vissa. Sen att grannar börjar undra är en annan sak. Man får se till att alltid ha städat hemma, även i sina mörkaste garderober och nattdukslådor.

Man kan i vissa fall få ersättning om de har sönder saker men det är inte alls säkert. Man får absolut inte någon ersättning för de sociala konsekvenserna eller att städa upp röran de ställt till med. Heller inte för att man varit frihetsberövad under husrannsakan då 10 personer och en hund vänt upp och ned på ditt hem i några timmar.

Jag har själv råkat ut för en husrannsakan på felaktiga grunder, då handlade det om att de inte kunde lagen. Polisen är verkligen inte professionella, var fan har du fått det ifrån?
Citera
2026-07-04, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Borde inte vara någon svårighet att få sonens jobb tillbaka. Man kan inte säga upp folk bara för "det känns otryggt".

Jo om det är provanställning kan man göra det.
Citera
2026-07-04, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Man kan i vissa fall få ersättning om de har sönder saker men det är inte alls säkert. Man får absolut inte någon ersättning för de sociala konsekvenserna eller att städa upp röran de ställt till med. Heller inte för att man varit frihetsberövad under husrannsakan då 10 personer och en hund vänt upp och ned på ditt hem i några timmar.

Jag har själv råkat ut för en husrannsakan på felaktiga grunder, då handlade det om att de inte kunde lagen. Polisen är verkligen inte professionella, var fan har du fått det ifrån?

Jag satt i arresten en timme en gång efter att de hade tagit fel på en siffra i ett personnummer, polisen släppte mig nästan direkt och bad om ursäkt. Det tyckte jag var, om inte proffsigt så åtminstone vänligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in