2026-07-04, 17:46
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Du skrev att jag inte vet vad jag talar om men det är lugnt. En annan sak som hjälper polisen är ju det här med hemlig elektronisk avlyssning utan brottsmisstanke och sen var det väl några små justeringar avseende relationsvåld som gör att polisen utan problem kan göra husis på laglig väg bara det är ett par som delar bostad.

Låt dem göra husransakan då, vad får de ut av det? Är du oskyldig så händer inget och du får t.o.m. ersättning för ev. skador och själva situationen! Nej men usch så dåligt när buset inte får vara i fred och sälja sina droger eller vad fan de nu håller på med!
Citera
2026-07-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
ok.

Jag kan ju ha fel så klart och han är helt vilse, men så tolkar i alla fall jag hans inlägg.

Dvs polisen får mer och mer befogenheter, så mer och mer tvångsåtgärder kommer ske men de behöver inte hitta på ursäkter för att de får göra tvångsåtgärderna på så mycket svagare grunder.
Citera
2026-07-04, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jag kan ju ha fel så klart och han är helt vilse, men så tolkar i alla fall jag hans inlägg.

Dvs polisen får mer och mer befogenheter, så mer och mer tvångsåtgärder kommer ske men de behöver inte hitta på ursäkter för att de får göra tvångsåtgärderna på så mycket svagare grunder.
Det låter som en rimlig tolkning.
Citera
2026-07-04, 17:51
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Begär in händelserapport o radiotrafiken - poliser gör så här för att tjäna pengar - de tjänar lika mycket på hittepå som riktiga ingripanden - sen vet du inte bakgrunden - de skyller på åklagaren o sektretess - men en del av sanniningen kommer fram om du gör anmälan till JO/JK - vill du ha ersättning är det JK direkt.

Är du dum eller? Det är väl isåfall bättre att de inte gör nånting, att de låter bilarna stå så kostar de inget! Vadå "tjänar lika mycket på hittepå som riktiga ingripanden"?
Citera
2026-07-04, 17:55
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Borde inte vara någon svårighet att få sonens jobb tillbaka. Man kan inte säga upp folk bara för "det känns otryggt".
Det har gått mer än en månad, så risken är att de har hittat någon ny de har börjat köra in och då vill de nog inte ta tillbaka den tidigare, som också var hyfsat ny då han fortfarande hade provanställning (max sex månader). När det rör sig om provanställning så är det svårt att få rätt om inte arbetsgivaren gjort bort sig och erkänt en olaglig grund (och det finns dokumenterat). Man behöver egentligen inte ange skäl, då anställningen är på prov från bådas sida. Däremot kan ju sonen ändå kontakta arbetsgivaren och säga att husrannsakan var på fel adress och att han är intresserad av jobb om det finns, om att jobba för den arbetsgivaren fortfarande känns aktuellt. De har ju uppenbarligen gjort sig av med honom innan alla kort låg på bordet.

Det finns tidigare fall med husrannsakan på fel adress och det måste ge en rejäl ersättning. Så här kan vi inte ha det. De har i praktiken gjort en husrannsakan utan giltig grund (när det gällde just den adressen). Sedan kan ju den riktiga brottslingen ana oråd och göra sig av med bevisning. (Jag antar att den egentliga adressen var i närheten.) Det känns nonchalant att polisen inte informerar om det, än mindre ber om ursäkt, utan den drabbade får läsa om det i Dagens Juridik.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2026-07-04 kl. 18:01.
Citera
2026-07-04, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
Låt dem göra husransakan då, vad får de ut av det? Är du oskyldig så händer inget och du får t.o.m. ersättning för ev. skador och själva situationen! Nej men usch så dåligt när buset inte får vara i fred och sälja sina droger eller vad fan de nu håller på med!

Problemet är att många oavsett om de är "oskyldiga" eller ej nog inte gärna vill att utomstående fritt ska få rota igenom sitt hem.
Citera
2026-07-04, 18:26
Medlem
Citat:
Du skrev att jag inte vet vad jag talar om men det är lugnt. En annan sak som hjälper polisen är ju det här med hemlig elektronisk avlyssning utan brottsmisstanke och sen var det väl några små justeringar avseende relationsvåld som gör att polisen utan problem kan göra husis på laglig väg bara det är ett par som delar bostad.

Du sa ju att du tror det kommer minska pga de nya lagarna.

Felaktiga hurannsakningar kommer gvetvis öka och inte minska när de kan hitta på minsta lilla grej för att utföra dom och sen gå på fel adress också ibland som det talades om.
Citera
2026-07-04, 18:29
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Problemet är att många oavsett om de är "oskyldiga" eller ej nog inte gärna vill att utomstående fritt ska få rota igenom sitt hem.

Att buset inte vill det kan man förstås förstå, och att det kan vara obehagligt för andra kan man också förstå. Krävs det så får det bli så, sen är det liksom "över", eller hur? Konsekvenserna som att bli av med jobbet osv. får Rikspolisstyrelsen ta senare. Har hänt förr och kommer att hända igen!
Citera
2026-07-04, 18:37
Medlem
Citat:

Tyvärr har ju utvecklingen blivit så de senaste åren och eskalerat väldigt kraftigt.
JAg tror faktiskt folk generellt har dålig koll på hur stora förändringarna är och vilka följder det beräknas få.
När Tidös alla straffreformer är genomförda beräknas det kosta över 100miljarder per år. Utöver det så tillkommer ca 400miljarder för införandet.
Det räknar inte med den utökade kostnaden av att folk kommer vara borta från arbetsmarknaden i större och längre utsträckning, detta kommer ha extrem ekonomisk påverkan de kommande decennierna.
Vi beräknas då komma ha överlägset högst andel fängslad befolkning i EU.
Citera
2026-07-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Felaktiga hurannsakningar kommer gvetvis öka och inte minska när de kan hitta på minsta lilla grej för att utföra dom...

Husrannsakningarna kommer inte vara felaktiga om polisen har rätt att genomföra dom. Det är som visitationszoner, hur skulle en visitation i en visitationszon vara felaktig? Glöm inte att sossarna ville göra hela söderort till en visitationszon.

Sen har vi det här med elektronisk avlyssning av folk, det behövs ju inte ens brottsmisstanke längre. Lägg lite "hemliga" myndighetsregister på det.
Citera
2026-07-04, 18:39
Medlem
Citat:

🙃👍
Citera
2026-07-04, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd

Du får enbart ersättning för eventuella skador, inget annat.
Är du oskyldigt utsatt är det extremt otrevligt. Otroligt integritetskränkande.
Du kan ju tänka dig vilken effekt det får för rykten och anseende.

Husrannsakan skall givetvis enbart få ske om det finns stark grund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in