2026-07-04, 11:06
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du får väl köpa en kompatibel dvd-spelare om du köpt film utanför Europa.

Hur svårt kan det va?

Varför ska jag behöva göra det när jag redan betalat för min nuvarande DVD-spelare en gång? Då måste man dessutom göra det via nätet då samtliga DVD-spelare som säljs i handeln i Europa är låsta till Europas region. Och tänk om jag vill se filmer från min region, då kan dessa inte spelas upp i en spelare från USA och Kanada. Ska man behöva ha en spelare för varje region? Du förstår väl själv det orimliga i det?
Citera
2026-07-04, 11:11
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Jag ser inget problem med att rättighetshavarna går efter de siter som illegalt delar deras verk. Men efter att ha läst domen är jag mer tveksam till hur Patent- och marknadsdomstolen resonerar.

Jag har personligen mycket svårt att köpa den juridiska tolkningen av Upphovsrättslagen.

Att dra slutsatsen att man genom att tillhandahålla en internetuppkoppling medverkar till upphovsrättsintrång är en orimlig tolkning. Både 53 § och 53 b § tar sikte på någon som vidtar en åtgärd. Den enda åtgärden som till exempel Banhof har vidtagit är att erbjuda en internetuppkoppling. Med den här tolkningen av lagen från Patent- och marknadsdomstolen så medverkar man till upphovsrättsbrott genom att tillhandahålla en internetuppkoppling och skulle i teorin ge dem rätt att vid vite förbjuda internetuppkopplingar, eftersom det per definition är en åtgärd som medverkar till upphovsrättsbrott. Lagen tar sikte på den som som aktivt gör någonting för att underlätta upphovsrättsbrott. Men i det här fallet är det helt omvänt. Det är rättighetsinnehavarna som kräver att internetleverantörer aktivt vidtar en åtgärd för att skydda deras intressen.

Domen går dessutom väldigt långt. Det är inte bara de namngivna siterna som ska blockeras, internetleverantörerna måste också blockera alla siter som rättighetsinnehavarna skickar till dem i framtiden, så länge de kan visa att ett av de namngivna verken finns tillgängligt där.

Ett av verken på listan är Sällskapsresan, där hela filmen finns på Youtube och klipp på t.ex dailymotion.

Patent- och marknadsdomstolen har precis givit rättighetsinnehavarna rätt att kräva att internetleverantörerna ska blockera Youtube. Det är självklart en orimlig tolkning av lagen och domen, men det finns ingen instans att vända sig till för att hävda att det är orimligt. Internetleverantörerna måste blockera de siter som rättighetsinnehavarna skickar till dem, eller betala vite.

Kan inte domen överklagas till Patent - och marknadsöverdomstolen?
Citera
2026-07-04, 11:21
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Om jag inte minns fel så har man redan testat det här genom att tvinga internetleverantörerna DNS-blockera vissa sidor som Piratebay. Det gick inget vidare, då de som är tillräckligt tekniskt kunniga för att använda en torrentklient kan ändra DNS.

Att ändra DNS till Googles är något jag alltid gör vid en installation ändå, just för att slippa DNS problem som annars uppstår då och då om man kör med sin internetleverantörs DNS.
Citera
2026-07-04, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Jag ser inget problem med att rättighetshavarna går efter de siter som illegalt delar deras verk. Men efter att ha läst domen är jag mer tveksam till hur Patent- och marknadsdomstolen resonerar.

Jag har personligen mycket svårt att köpa den juridiska tolkningen av Upphovsrättslagen.

Att dra slutsatsen att man genom att tillhandahålla en internetuppkoppling medverkar till upphovsrättsintrång är en orimlig tolkning. Både 53 § och 53 b § tar sikte på någon som vidtar en åtgärd. Den enda åtgärden som till exempel Banhof har vidtagit är att erbjuda en internetuppkoppling.
Exakt, operatörerna erbjuder en tjänst som går att använda till både lagliga och olagliga aktiviteter. Med det där resonemanget som Patent och marknadsdomstolen anför, så skulle lagen kunna tillämpas för resor och transporter och ta ut viten av fraktbolagen för olagligt gods.

Det blir naturligtvis orimligt om fraktbolagen måste kontrollera gods och visitera passagerare för att säkerställa att inte något olagligt passerar.

Jag antar att man gör så här för att det inte går att komma åt fildelnings siterna på något annat sätt än att blockera dem från användarna.
Citera
2026-07-04, 11:33
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
De förlorar pengar.

Nej. Man kan inte spekulera om fantasiscenarion.

Luigi mördade försäkrings-VDn, han borde ha mördat ledarna för film- och musikindustrin i stället.
Citera
2026-07-04, 11:51
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Nu närmar vi oss censurens mecca nordkorea, giriga människor vill nämligen begränsa vår fria rörelse på nätet.

https://www.borskollen.se/nyheter/10/filmjattarna-vill-stanga-hemsidor-i-sverige-far-ratt-i-domstol
https://www.realtid.se/juridik/filmjattarna-vill-stanga-hemsidor-i-sverige-far-ratt-i-domstol/

Citat:
Beslutet omfattar Bahnhof, Telia, Tele2, Telenor, Bredband2 och H3G Access. Operatörerna har tre veckor på sig att införa tekniska blockeringsåtgärder.
Bakom ansökan står bland andra Netflix, Disney, Paramount, Universal, Warner Bros, Columbia Pictures, SF Studios och Nordisk Film. Slut citat.

Tror ni att de kommar att lyckas med att begränsa vår frihet?
Går det att komma förbi en eventuell blockering med VPN?

Endast seriösa svar tack.

Intressant trådstart med ett intressant ämne som det vore... hmmm... intressant att diskutera. Efter att ha läst 9 sidor av mestadels bjäbb på en nivå som skulle få vilket sandlådeyl som helst att framstå som en vetenskaplig diskussion är jag fundersam på om det ens är möjligt att hålla någon konstruktiv diskussion här men gör ett försök.

Det är inte svårt att förstå filmjättarnas vilja att få internetleverantörerna att stänga ned sidor som länkar till och/eller tillhandahåller upphovsrättsskyddat material. Samtidigt skapar detta domslut en rad funderingar hos mig.

"Filmbolagen har hävdat att bredbandsbolagen medverkar till upphovsrättsintrång genom att tillhandahålla internetuppkoppling som ger abonnenter tillgång till de aktuella tjänsterna".
Det här är en slags katten-på-råttan-argumentation som i alla fall jag anser är typiskt amerikanskt. Man försöker smeta ansvar på alla möjliga och ibland omöjliga parter. Bredbandsbolagen tillhandahåller en tjänst som används av deras kunder. Vissa kunder använder tjänsten på ett sätt som filmbolagen inte gillar... och därmed anser filmbolagen att inte bara kunden gör fel utan även bredbandsbolagen. Så... om amerikanen A köper en pistol och dödar amerikanen B genom att skjuta B... är då VD:n och koncernchefen för Skanska Anders Danielsson medskyldig? Skanska byggde vägarna uppe i Kiruna som möjliggjorde för LKAB att frakta den järnmalm man bryter vilket möjliggjorde att SSAB kunde göra det stål som möjliggjorde för företaget Glock GmbH att skapa pistolen som möjliggjorde för A att döda B så... nu kan B:s änka stämma Anders Danielsson för att ha medverkat till B:s död genom att tillhandahålla den infrastruktur som tillhandahöll den järnmalm som tillhandahöll det stål som tillhandahöll den pistol som tillhandahöll den möjlighet för A att skjuta B. Fast egentligen är det ditt fel du är svensk och som svensk är du medägare till statliga LKAB och alltså bör du inställa dig till domstol i USA för att sedan skickas till deathrow för medhjälp till mord. Absurt resonemang? Absolut men var går gränsen i denna katten-på-råttan-argumentation? Man skulle kunna argumentera för att det är absurt att bredbandsbolagen ska behöva ta ansvar för vad någon annan gör på samma sätt som det är absurt att låta österrikiska Glock GmbH ta ansvar ifall någon av deras kunder använder pistolen till att mörda. Som jag ser det öppnar den här domen upp för den amerikanska absurditeten för medansvar och detta ser jag som djupt problematiskt.

Nu har vi alltså en situation där filmbolagen upptäcker en webbsida som de anser har tvivelaktiga länkar, hasar till domstolen som ålägger bredbandsbolagen att blocka webbsidan. Det behövs inte mycket fantasi för att tänka sig att filmbolagen skulle önska effektivisera förfarandet genom att hoppa över domstolssteget. Det ska mycket till för att så ska ske men jag kan ändå se att möjligheten på sätt och vis öppnats upp. Detta vore oerhört problematiskt för det skulle innebära att bredbandsbolagen skulle behöva börja ta ansvar för vad för sorts information som deras kunder har. De skulle också behöva aktivt börja blocka kunders information men inte bara det. De skulle behöva ta ansvar även för information som deras kunder hänvisar till dvs som de inte själva har utan bara länkar till. Även om man kan argumentera för att detta inte är censur så kan man argumentera för att det öppnar upp för censur för vem drar gränsen mellan vad som ska blockas och inte? Bredbandsbolagen skulle behöva lägga en ansenlig mängd resurser och jag ser en risk att de hellre skulle fälla än fria för att inte riskera att få filmbolagen efter sig och om inte förr så har vi då infört ett censurfilter.

Nåja. Detta är ju lite av ett utopiskt worst case scenario men domen öppnar, som jag ser det, möjligen till viss del upp för detta. En annan sak som domen klampar runt på är länkning. Det är ju inte första gången som detta diskuteras men vad går gränsen för ansvar av innehåll när det kommer till länkning? TPB är en tjänst som inte innehåller något upphovsrättsskyddat material utan endast länkar. Ska en sida som t.ex. www.catweb.se som bara är en enda stor länksamling också förbjudas för att det kanske finns någon webbsida som det länkas till som innehåller upphovsrättsskyddat material?

Jag har inga bra svar på dina frågor men jag ser en ökad risk av begränsningar av vår internetfrihet. Filmbolagen idag. Vilka är det i morgon? Kommer Feministiskt Initiativ att hasa till en domstol nära dig och försöka få domstolen att göra samma sak fast låta bredbandsbolagen blockera alla sidor som har porr med hänvisning till att det är olaglig exploatering av tjejer? Och vad kommer i övermorgon? Föreningen Värdegrundens gemenskap som går till en domstol och vill få domstolen att blocka alla sidor som de anser strider mot deras uppfattning av rätt värdegrund? Det är ju inte bara filmbolagen som skulle ha intresse av att få en domstol att kräva blockerade webbsidor av bredbandsbolagen. Jag ser en risk att vi framöver får se en kö av olika organisationer som vill få en domstol att utfärda olika former av blockeringar av olika webbsidor. Jag ser även en risk att man även går till domstol och försöker få någon domstol att förbjuda olika tjänster för om nu den här domstolen nu anser att bredbandsbolagens tjänst medverkar till ett lagbrott så har man samtidigt problematiserat själva tjänsten och då är ju första steget mot att förbjuda en hel tjänst redan taget. Vad säger att inte filmbolagen nästa gång tar alla VPN-leverantörer till domstol? Dessa möjliggör ju åtkomst till upphovsrättsskyddat material och är, i princip, dess enda syfte. Vad skiljer egentligen ett VPN från TPB (jag menar självklart inte rent tekniskt)?

Du skriver att "Nu närmar vi oss censurens mecca... ". Vi har lång väg kvar att gå men som jag ser det är detta ett litet steg just på den vägen. Vi är inte nära idag och vi har lång väg kvar men... IMO är detta ett steg åt det hållet.
Citera
2026-07-04, 11:52
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Nej, det är inte censur att internetleverantörer blockerar hemsidor som begår upphovsrättsbrott.

Ledsen, men du får helt enkelt läsa på om vad censur är.

Om laglighet automatiskt uteslöt censur skulle ingen statlig åtgärd någonsin räknas som censur, eftersom stater per definition agerar inom sina egna lagar. Kina blockerar innehåll helt lagligt enligt kinesisk lag, Kina begår alltså ingen censur. Du är ett efterblivet fascistiskt missfoster.
Citera
2026-07-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Om jag inte minns fel så har man redan testat det här genom att tvinga internetleverantörerna DNS-blockera vissa sidor som Piratebay. Det gick inget vidare, då de som är tillräckligt tekniskt kunniga för att använda en torrentklient kan ändra DNS.

Att ändra DNS till Googles är något jag alltid gör vid en installation ändå, just för att slippa DNS problem som annars uppstår då och då om man kör med sin internetleverantörs DNS.

Plus att när en sida går ner eller får problem så föds två nya.

Finns en lista om man söker via reddit som är så lång så du kommer aldrig mera ha problem att streama sport, filmer, serier osv gratis tills du dör.

Listan uppdateras kontinuerligt med.
Citera
2026-07-04, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Varför ska jag behöva göra det när jag redan betalat för min nuvarande DVD-spelare en gång? Då måste man dessutom göra det via nätet då samtliga DVD-spelare som säljs i handeln i Europa är låsta till Europas region. Och tänk om jag vill se filmer från min region, då kan dessa inte spelas upp i en spelare från USA och Kanada. Ska man behöva ha en spelare för varje region? Du förstår väl själv det orimliga i det?

Det har väl egentligen inget med topic att göra men... Bluray-spelare som säljs i Europa/Sverige är helt "begränsade" till Region-B (vad jag kan se) Vad gäller DVD är det väl inte lätt men det går väl ännu att hitta nån regionfri DVD-spelare (typ av märket Pioneer) i Sverige (man får kolla via typ Blocket, Tradera etc) om jag får killgissa.

Vem säger att du skall köpa en spelare för varje region? Regionfria DVD-spelare accepterar ju film från varje region (perfekt för mig, som har filmer från alla möjliga regioner. Inklusive många som inte släppts på Region-2 i Europa) Men det är upp till dig om du bara vill se film som släppts i Europa

On-topic så har jag VPN och klarar mig bra utan någon censur (eller vad man nu vill kalla det)
Citera
2026-07-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Kan inte domen överklagas till Patent - och marknadsöverdomstolen?

Domen går att överklaga, men när den vinner laga kraft så finns det en skrivning som ger rättighetsinnehavarna i princip carte blanche att skicka nya siter som ska blockeras och där finns det ingen prövning eller instans som kan det kan göras en rimlighetsprövning.
Citera
2026-07-04, 11:58
Medlem
Självklart går det aldrig blockera men jag får tacka för listan!

Jag hade inte vetat var jag skulle se fotbollen om inte filmjättarna hade publicerat en lista på hemsidor med gratis material.

Använder bara privata trackers annars så har dålig koll på live material men sportsbay funkade perfekt!
Citera
2026-07-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Nu närmar vi oss censurens mecca nordkorea, giriga människor vill nämligen begränsa vår fria rörelse på nätet.

https://www.borskollen.se/nyheter/10/filmjattarna-vill-stanga-hemsidor-i-sverige-far-ratt-i-domstol
https://www.realtid.se/juridik/filmjattarna-vill-stanga-hemsidor-i-sverige-far-ratt-i-domstol/

Citat:
Beslutet omfattar Bahnhof, Telia, Tele2, Telenor, Bredband2 och H3G Access. Operatörerna har tre veckor på sig att införa tekniska blockeringsåtgärder.
Bakom ansökan står bland andra Netflix, Disney, Paramount, Universal, Warner Bros, Columbia Pictures, SF Studios och Nordisk Film. Slut citat.

Tror ni att de kommar att lyckas med att begränsa vår frihet?
Går det att komma förbi en eventuell blockering med VPN?

Endast seriösa svar tack.

Du är sannolikt det största stolpskottet flashback och som inte har en susning om vad censur är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in