2026-07-04, 09:43
Medlem
KonungHonungs avatar
Kanske dags att byta till Ownit.
Citera
2026-07-04, 09:57
Medlem
Homofilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Kanske dags att byta till Ownit.

Vad är det som gör dem speciella?
Citera
2026-07-04, 10:01
Medlem
jools71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Nej, det är inte censur att internetleverantörer blockerar hemsidor som begår upphovsrättsbrott.

Ledsen, men du får helt enkelt läsa på om vad censur är.
Det är ju cencur att blockera en sida. Det är inte sidan som begår brott, utan människor.
Citera
2026-07-04, 10:26
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Nej, det är inte censur att internetleverantörer blockerar hemsidor som begår upphovsrättsbrott.

Ledsen, men du får helt enkelt läsa på om vad censur är.

Tror faktiskt det är DU som behöver läsa på vad definitionen av censur är. Även om de bland annat delat olagligt innehåll är det ju censur.
Citera
2026-07-04, 10:28
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Är du på riktigt? Eller lever du i en låtsasvärld?
Det är inte censur. De förhindrar olagligheter.
Ditt påstående "De förhindrar olagligheter" är exakt samma logik som legitimerar all statlig repression som någonsin funnits. Nordkorea blockerar amerikanska nyhetssajter, sydkoreansk kultur och religiöst material med precis samma motivering...Det är "olagligt" enligt deras lagstiftning. Om "det är lagligt förbjudet, alltså är blockeringen inte censur" håller som princip, så är Nordkoreas informationsavskärmning per definition också befriad från censurstämpeln. Det är den logiken du just har försvarat.

Skillnaden mellan de två fallen ligger inte i om något är "lagligt" eller inte, vilket blir cirkulärt eftersom vilken regim som helst kan lagstifta bort besvärligt innehåll och sedan hävda att de "bara förhindrar olagligheter".
Citera
2026-07-04, 10:33
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Jah förstår beslutet men är orolig för vad de kan komma med för framtida krav. Som vi sett behöver det inte vara långt borta förens vi får en politisk situation som av ena sidan kan motivera drakonsika åtgärder.

Vad skulle hända om de kom fram till att farligt inhåll spreds på flashback, då rasism och antisemitism finns här. Helt plötsligt försvinner tillgången till information för många snabbt.

Och jag är du dessutom generellt emot att stater bestämmer vad som får sedan och höras. En av de stora trådarna på Flashback i sommar har ju varit om en film som är förbjuden i Tyskland.

Sen är jag generellt väldigt emot när privata företag trycker på för att påverka liknande beslut.
Citera
2026-07-04, 10:36
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Är du på riktigt? Eller lever du i en låtsasvärld?
Det är inte censur. De förhindrar olagligheter.

Tjänster som Piratebay osv är inte olagliga i sig. På samma sätt kan man ju tvinga biltillverkarna att bygga in en spärr i bilarna så att ingen kan köra över maxhastigheten i Sverige.
Citera
2026-07-04, 10:42
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trallex
Ja, jag tyckte det var lite konstigt att jag inte kunde komma åt piratebay i veckan. Bredband2 här, kanske dags o byta.

En annan intressant sak jag märkte var att min åtkomst till en hemsida där jag läser serier readcomiconline inte heller verkade fungera. Kanske en slump?

EDIT: fan sånt gör mig så jävla förbannad. Varför är inte youtube blockerat? Där kan man se upphovsrättsskyddat material gratis.

Youtube samarbetar med upphovsrättsinnehavarna. Antingen plockar de ner upphovsrättskkyddat material när de får in en anmälan om det eller så betalar de en avgift till upphovsrättsinnehavarna mot att materialet får ligga kvar.
Citera
2026-07-04, 10:45
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Du har helt fel, det har ingenting med censur att göra. Det är ju bara de vill förhindra stöld. Det vill väl alla producenter av något. Eller hur.

Det är inte stöld. Stöld innebär att du inte längre har din fysiska kopia kvar. Det är ingen som har brutit sig in hos filmjättarna och stulit mastertapen för filmerna och serierna.
Citera
2026-07-04, 10:53
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
PB slutade funka igår eller om det var i förrgår

Jag kommer fortfarande in på piratebay. Har Telia.
Citera
2026-07-04, 10:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Alla tv-apparater är kompatibla med en DvD-spelare.

För övrigt så får du nog googla själv för att få svaret.

När du köper snbdilm på en streamingtjänst så är ju inte det heller livslång tillgång till filmen, utan det räcker med att tex Apple slutar samarbeta med Universal Studios, oavsett om du har köpt 20 filmer på Apples hemsida.

Alla DVD-spelarna är dock inte kompatibla med alla DVD-filmer pga filmbolagens idiotiska regionblockering och det är inte säkert att just den filmen du vill ha finns med just ditt lands region.
Citera
2026-07-04, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Alla DVD-spelarna är dock inte kompatibla med alla DVD-filmer pga filmbolagens idiotiska regionblockering och det är inte säkert att just den filmen du vill ha finns med just ditt lands region.

Du får väl köpa en kompatibel dvd-spelare om du köpt film utanför Europa.

Hur svårt kan det va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in