2026-07-04, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Alla tv-apparater är kompatibla med en DvD-spelare.

För övrigt så får du nog googla själv för att få svaret.

När du köper snbdilm på en streamingtjänst så är ju inte det heller livslång tillgång till filmen, utan det räcker med att tex Apple slutar samarbeta med Universal Studios, oavsett om du har köpt 20 filmer på Apples hemsida.

Jag tycker aldrig filmer eller serier jag vill se finns på streamingtjänster.

Det är Spindel-mannen på Mallorca och en massa nya remakes på gamla barnfilmer som gått genom ett AI-filter. Sen har dom en film jag är nyfiken på. Som jag får pynta 200 för att hyra.
Pyntar jag inte 200 nästa månad får jag inte se filmen igen.

Det är en jävligt dyr hyr-film måste jag säga.

Sen finns det en annan film på en annan tjänst jag vill se och då är det 200 spänn för att titta på den en gång. Sen kan jag ju titta på nya Timon och Pumba. Nu är dom gjorda med data. Men pröjsar jag inte 200 igen nästa månad slocknar det.

Månadskostnaden för att titta på en film som ibland är okej varannan fredag ligger på 800 spänn.

Och jag kan lassa in 80 papp. Dagen efter jag slutat betala har jag ingenting.

Klassiskt flashback att göra hjärtögon till detta.
Eller klassiskt nya flashback.
Storbolagens trollarme jobbar övertid.

Vill jag titta på Jönssonligan finns den inte. För Sickan röker i filmerna och AI-boten flaggade.

Här har du Star Wars som va en barnfilm redan innan Disney köpte hela filmindustrin.
Senast redigerad av Robokopf 2026-07-04 kl. 00:22.
Citera
2026-07-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Jag tycker aldrig filmer eller serier jag vill se finns på streamingtjänster.

Det är Spindel-mannen på Mallorca och en nya remakes på en gamla barnfilmer som gått genom ett AI-filter. Sen har dom en film. Som jag får pynta 200 för att hyra.
Pyntar jag inte 200 nästa månad får jag inte se filmen igen.

Det är en jävligt dyr hyr-film måste jag säga.

Sen finns det en annan film på en annan tjänst jag vill se och då är det 200 spänn för att titta på den en gång. Sen jag jag ju titta på nya Timon och Pumba. Nu är dom gjorda med data. Men pröjsar jag inte 200 igen nästa månad slocknar det.

Månadskostnaden för att titta på en film som ibland är okej varannan fredag ligger på 800 spänn.

Och jag kan läsa in 80 papp. Dagen efter jag slutat betala har jag ingenting.

Klassiskt flashback att göra hjärtögon till detta.
Eller klassiskt nya flashback.
Storbolagens trollarme jobbar övertid.

Om du köper Prime Videos Streamingtjänst för 1månad, och sen går du in och köper en av deras köpfilmer. Då behöver du inte fortsätta med deras streamingtjänst för att kunna se din köpfilm, du behöver bara logga in.

Det känns väl kanske säkrare att köpa filmen på en renodlad köp-sida som SF Anytime kanske.
Citera
2026-07-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Produktionsbolagen erbjuder sämre kvalitet, till högre pris. Och det råder monopol. Du begriper det såklart inte, men monopol är inte fungerande kapitalism. Och monopol eller oligopol råder överallt på dessa marknader, med politiker som inget gör dvs de är köpta av produktionsbolagen och inte gör sitt jobb dvs ser till att marknaden fungerar mha konkurrens, för folkets bästa.

Och du tänker inte att detta kan vara en direkt effekt av 20 år av illegal nedladdning/streaming?
Jag säger inte att det är så men rent matematiskt så får man ju hålla sig till de pengar man har. Och har då intäkterna sinat över en lång period så är det ju en klar möjlighet.

Varför hoppade du över mina frågor?
Jag känner att de är högst relevanta då jag anser att det vore hycklande att begära att andra ska jobba gratis när man själv inte vill det.
Citera
2026-07-04, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om du köper Prime Videos Streamingtjänst för 1månad, och sen går du in och köper en av deras köpfilmer. Då behöver du inte fortsätta med deras streamingtjänst för att kunna se din köpfilm, du behöver bara logga in.

Det känns väl kanske säkrare att köpa filmen på en renodlad köp-sida som SF Anytime kanske.

Kan jag inte få ladda ner filmen om jag "köpt" den?

Så kan jag titta på filmen jag "köpt" även om internet ligger nere eller om streaming-tjänsten lagts ner.
Citera
2026-07-04, 00:21
Medlem
trallexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Finns det ens några vettiga filmer att ladda ner idag, eller se olagligt, de där bolagen gör bara skräp. Hur kan de känna sig hotade?
ingen av oss här bryr sig om de här skitbolagen. de vi vill ha är såklart allt annat. hur ska jag se t.ex [BTuntematon sotilas[/b] ?
ge mig exempel, för mig!
Citera
2026-07-04, 00:38
Medlem
Jag ser inget problem med att rättighetshavarna går efter de siter som illegalt delar deras verk. Men efter att ha läst domen är jag mer tveksam till hur Patent- och marknadsdomstolen resonerar.

Citat:
Bahnhof har medverkat till intrången

Patent- och marknadsdomstolen har funnit att det objektivt sett har skett
upphovsrättsintrång. Det får vidare anses vara utrett att Bahnhof ger
abonnenter tillgång till internetuppkoppling och att abonnenterna därigenom
har kunnat få tillgång till tjänsterna, något som Bahnhof inte har ifrågasatt.
Bahnhof har på det sättet medverkat till upphovsrättsintrång i den mening som
avses i 53 b § upphovsrättslagen.

Jag har personligen mycket svårt att köpa den juridiska tolkningen av Upphovsrättslagen.

Citat:
53 b § På yrkande av upphovsmannen eller hans eller hennes rättsinnehavare eller av den som på grund av upplåtelse har rätt att utnyttja verket får domstolen vid vite förbjuda den som vidtar eller medverkar till en åtgärd som innebär intrång eller överträdelse som avses i 53 § att fortsätta med åtgärden.

Att dra slutsatsen att man genom att tillhandahålla en internetuppkoppling medverkar till upphovsrättsintrång är en orimlig tolkning. Både 53 § och 53 b § tar sikte på någon som vidtar en åtgärd. Den enda åtgärden som till exempel Banhof har vidtagit är att erbjuda en internetuppkoppling. Med den här tolkningen av lagen från Patent- och marknadsdomstolen så medverkar man till upphovsrättsbrott genom att tillhandahålla en internetuppkoppling och skulle i teorin ge dem rätt att vid vite förbjuda internetuppkopplingar, eftersom det per definition är en åtgärd som medverkar till upphovsrättsbrott. Lagen tar sikte på den som som aktivt gör någonting för att underlätta upphovsrättsbrott. Men i det här fallet är det helt omvänt. Det är rättighetsinnehavarna som kräver att internetleverantörer aktivt vidtar en åtgärd för att skydda deras intressen.

Domen går dessutom väldigt långt. Det är inte bara de namngivna siterna som ska blockeras, internetleverantörerna måste också blockera alla siter som rättighetsinnehavarna skickar till dem i framtiden, så länge de kan visa att ett av de namngivna verken finns tillgängligt där.

Ett av verken på listan är Sällskapsresan, där hela filmen finns på Youtube och klipp på t.ex dailymotion.

Patent- och marknadsdomstolen har precis givit rättighetsinnehavarna rätt att kräva att internetleverantörerna ska blockera Youtube. Det är självklart en orimlig tolkning av lagen och domen, men det finns ingen instans att vända sig till för att hävda att det är orimligt. Internetleverantörerna måste blockera de siter som rättighetsinnehavarna skickar till dem, eller betala vite.
Citera
2026-07-04, 00:41
Medlem
Freebops avatar
Bara använda dns och köra på jag använder adguard
Citera
2026-07-04, 00:42
Medlem
Vilka hemsidor vill de begränsa?
Citera
2026-07-04, 00:44
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Nu närmar vi oss censurens mecca nordkorea, giriga människor vill nämligen begränsa vår fria rörelse på nätet.

https://www.borskollen.se/nyheter/10/filmjattarna-vill-stanga-hemsidor-i-sverige-far-ratt-i-domstol
https://www.realtid.se/juridik/filmjattarna-vill-stanga-hemsidor-i-sverige-far-ratt-i-domstol/

Citat:
Beslutet omfattar Bahnhof, Telia, Tele2, Telenor, Bredband2 och H3G Access. Operatörerna har tre veckor på sig att införa tekniska blockeringsåtgärder.
Bakom ansökan står bland andra Netflix, Disney, Paramount, Universal, Warner Bros, Columbia Pictures, SF Studios och Nordisk Film. Slut citat.

Tror ni att de kommar att lyckas med att begränsa vår frihet?
Går det att komma förbi en eventuell blockering med VPN?

Endast seriösa svar tack.

Ja, de kommer lyckas för sist de ville något så gjorde Sverige det. Se pirate bay.
Citera
2026-07-04, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
OBS! Byt absolut inte DNS i webbläsaren eller använd VPN för att nå ovan sidor! Mer info om hur man inte byter DNS finns på www.blockerat-av-upphovsmaffian.se.

Bra länk och bra gjort av Bahnhof med humor. Har inte Bahnhof men överväger att byta till dem nu.

Vad bra att upphovsrättsinnehavarna satt ihop en bra lista med siter som leverar materialet till mig. Det uppskattar jag.
Citera
2026-07-04, 01:13
Medlem
Vad är problemet,, bara fixa en invite till en bra tracker så finns ju allt iaf.
Citera
2026-07-04, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr
Jag ser inget problem med att rättighetshavarna går efter de siter som illegalt delar deras verk. Men efter att ha läst domen är jag mer tveksam till hur Patent- och marknadsdomstolen resonerar.
(...)
Bra inlägg - jag håller med!

Jag undrar om Bahnhof kan tänkas begära prövning av beslutet. På domstol.se finns information som jag tolkar som att det i alla fall vore möjligt:
Citat:
Patent- och marknadsöverdomstolen vid Svea hovrätt kan pröva överklagade avgöranden från Patent- och marknadsdomstolen.
(...)
Patent- och marknadsöverdomstolen kan ge prövningstillstånd om:
  1. det kan finnas anledning att ändra Patent- och marknadsdomstolens avgörande;
  2. det behövs för att Patent- och marknadsöverdomstolen bättre ska kunna bedöma om Patent- och marknadsdomstolen har dömt rätt;
  3. det är av vikt för ledningen av rättstillämpningen att Patent- och marknadsöverdomstolen prövar målet;
  4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in