Citat:
Ursprungligen postat av
Salmonellatv
En liten statusuppdatering på varslet på VR. Samtliga som varslas om uppsägning blir erbjudna timanställning eller förflyttning till norrtåg i Sundsvall. Samtidigt så väller det ut vakanser. Högste chefen i affären gick ut och erbjuder alla som tar extrapass ytterligare 1500 kr per pass utöver övertid etc. De vill också köpa ytterligare 31 veckor under sommaren då de inte kan lösa vakanserna. VR har fått ställa in ett stort antal avgångar redan pga personalbrist.
En del kollegor vägrar hjälpa till och ta övertid pga sättet VR behandlar sina anställda. En annan del gottar sig och tar så många pass de kan. Och en annan del är så illa tvungna att ta övertidspass för att få vardagen att gå ihop. Samtidigt så har en tågvärd spårat ur totalt på personalens interna Facebook-grupp då en kollega ansåg att man inte skulle ta extrapass för att gynna arbetsgivaren. Tågvärden börjar då veva om att alla har rätt ta extrapass etc och helt plötsligt vill hon ha pengar för att ta sin katt till veterinären.
Så där befinner vi oss just nu. En riktig toppensommar!
Många i facebookgruppen är helt rabiata. Man beskyller kollegor istället för ledningen, precis som VR vill. Som denne individ som är allmänt känd på företaget som lite "speciell".
Dock sade denna katt-tågvärden från början att man
inte skulle ta vakanser, för att sedan, efter att tågvärd #2 sade att man inte heller skulle ta vakanser (och skambelagde dom som gjorde), börja säga att det är okej att ta vakanser.
Dock är tågvärd #2 också ganska aktiv i denna facebook grupp, och brukar ofta rikta kritik till kollegor som inte gör som denne vill / har en annan åsikt.
Min åsikt är den att ingenting kommer stoppa tågföretag att försämra villkoren för oss. Exempelvis som när VR, med vilje, skulle ignorera "blandat" schemagruppens önskemål för att störa ut facket. Företagen jagar försämringar likt en svältande neandertalare jagar sitt byte för att inte dö. Det finns inget vi kan göra för att ändra detta. Skulle vi avstå vakanser kommer bara facket schabbla bort förmåner som de gjorde med 6-timmarsregeln om man började innan klockan X. Denna bransch är dödsdömd i långa loppet. Ta vakanser om du vill, ta inte om du inte vill. Mig spelar det ingen roll.
Att förhindra detta med extrem mobbning som karlgunnar skrev tror jag bara blir kontraproduktivt för allas trivsel, då det inte bara kommer skapa 2 läger med dom som är emot gnet, och dom för gnet. Det kommer skapas ett tredje läger för dom som mig tex som inte bryr sig, och dom kommer bli hatade av båda de andra lägerna. Detta gör att alla hatar alla i princip. Själv är jag inte på jobbet för att få vänner så jag bryr mig inte egentligen, men dom flesta hade mått dåligt av detta och det kan i sin tur göra att man inte samarbetar lika bra vid händelser.