Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Det framgår ju inte heller att hon skulle ha förstått att han struntat i kondomen för han får utlösning i henne .. så det som gäller är det uttalade kravet på att använda kondom.
Diskussionen kring sådana här fall visar dock på betydelsen av en samtyckeslag där man faktiskt måste försäkra sig om den andras vilja och inte bara "tolka fritt" ..
Om våldtäkten utgörs av att han brutit mot hennes uttalade krav på skydd, men däremot uppenbarligen inte gjort tillräckligt för att försäkra sig att så också var fallet -- betyder det att du anser att kvinnor som ljuger om exempelvis p-piller i syfte att bli gravida också begår våldtäkt?
Frågar inte för att vara provokativ, utan för att jag själv har en erfarenhet där ett galet ex till mig deklarerade att vi tydligen haft sex oskyddat en viss period, trots löften om p-piller från hennes sida, och att hon "hade behållit barnet om hon blivit gravid". Det sistnämnda tog rätt hårt att höra eftersom man då också insåg maktlösheten, och jag ska inte ljuga om att jag där och då ibland i samtal med andra om upplevelsen jämförde det med att jag faktiskt på sätt och vis "kände mig våldtagen" just på grund av den totala maktlösheten.
Men skulle jag klassa det som våldtäkt rent juridiskt? Inte en chans.
Den här tingsrättsdomen är oroväckande och jag hoppas den rättas till i hovrätten, alternativt att vi kriminaliserar ljugande och allmänt hänsynslöst svineri och dömer för det istället för våldtäkt. Snacka om att urvattna ett begrepp totalt. Mina tankar finns med alla
faktiskt våldtagna kvinnor ikväll. Det kan inte vara lätt när såna här kåta och oansvariga haverister får rätt parallellt med er.