2026-06-29, 23:36
Medlem
Någon ny info i ärendet..
Citera
2026-06-29, 23:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endelavdig
Kände hela den här familjen. Har följt tråden sedan start och har tre saker jag skulle vilja tillföra:

1. Det kan ha hänt jättemycket de senaste 5-8 åren. Min bild av tiden innan dess är att Maui var en speciell men snäll person. Han kunde behöva gå ifrån sociala sammankomster och det tassades lite på tå för honom. Han skrattade men ibland var han inte där. Jag förstår att det är en person som man ger en andra chans. Jag förstår att det är en människa man inte tänker ska vara en fara. Det är en bygd i total sorg och alla vill bara tjejerna väl. Jag blev jättejätteförvånad över att han gjorde såhär.

2. Det pratas om det här som ett utvidgat självmord där han planerat ta livet av sig och skulle ta flickorna med sig. Det är en feltolkning. Det är två mordförsök och en människa som sedan inte vågat ställas inför konsekvenserna.

3. Jag förstår att det är lockande att vara en edgelord och vilja vara lite fräck och lyfta frågan om mamman kan ha haft någon skuld i det hela. Snälla sluta med det. En dag kan det vara så jäkligt att ni själva eller någon i er närhet är med om något liknande. Då vill ni inte att den här typen av tankar finns sparade för eftervärlden. Det är en fantastisk mamma som går igenom helvetet gånger sjutton just nu och två veckor tillbaka - och en hel släkt som förtjänar så mycket mer. Snälla visa respekt. Det finns gym. Det finns annan mat än kebab. Gå ut i livet, det finns folk som just nu försöker genomlida det.
Frågan kvarstår: Varför gjorde han så här mot barnen?
Citera
2026-06-30, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Mig veterligen finns det inget brev och jag vet inte vad som sas per telefon till SOS. Jag vet inte hur han motiverat misshandel av sin förra fru eller vad som gjorde honom upprörd hos socialen.
Utifrån de uppgifter som framkommit i och utanför tråden så är det en blandning av psykisk ohälsa, kränkthet och en misogyn världsbild.
Om någon vet mer så kommer det komma fram, även om jag förstår att det tar emot att lämna ut uppgifter när det finns så många idioter som vill fultolka.

Jag vet att man tagit ur spikarna ur ena flickan.
Citera
2026-06-30, 08:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Glädjande besked.

Citat:
Ursprungligen postat av Endelavdig
Mig veterligen finns det inget brev och jag vet inte vad som sas per telefon till SOS. Jag vet inte hur han motiverat misshandel av sin förra fru eller vad som gjorde honom upprörd hos socialen.
Utifrån de uppgifter som framkommit i och utanför tråden så är det en blandning av psykisk ohälsa, kränkthet och en misogyn världsbild.
Om någon vet mer så kommer det komma fram, även om jag förstår att det tar emot att lämna ut uppgifter när det finns så många idioter som vill fultolka.

Jag vet att man tagit ur spikarna ur ena flickan.

Ja detta låter som de troligaste orsakerna till varför han gjorde som han gjorde.

Stämmer detta så kommer du återigen med mycket goda nyheter att man tagit ur spikarna ur den ena flickan. Då hoppas vi alla förstås att så också snart sker med den andra flickan.
Citera
2026-07-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Troligen för att hämnas på sin fru. Hon skilde sig från honom, och då tänkte han ta ifrån henne det käraste hon ägde, som han dessutom hade "gett" henne: Barnen.

Det var viktigare för honom att hämnas på sin fru än att skona sina egna barn.
Citera
2026-07-01, 15:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hämnd det viktigaste av allt - t. o. m. barnen kan offras.

Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Troligen för att hämnas på sin fru. Hon skilde sig från honom, och då tänkte han ta ifrån henne det käraste hon ägde, som han dessutom hade "gett" henne: Barnen.

Det var viktigare för honom att hämnas på sin fru än att skona sina egna barn.

Javisst var det så.

Prio ett för hans del var att hämnas på hustrun. Kosta vad det kosta ville. Han är inte den förste som har begått hämndbrott gentemot hustrun via barnen. Tyvärr inte heller den siste.
Citera
2026-07-02, 02:37
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Javisst var det så.

Prio ett för hans del var att hämnas på hustrun. Kosta vad det kosta ville. Han är inte den förste som har begått hämndbrott gentemot hustrun via barnen. Tyvärr inte heller den siste.

Så du vet hur andra människor tänker, i synnerhet de döda som inte kan vittna?

Jag skulle också vilja ha den egenskapen.
Citera
2026-07-02, 13:04
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Javisst var det så.

Varför tog han bara inte sitt eget liv och lät barnen få leva?
Allt osar hämnd på mamman och tyvärr allt för vanligt när det är skilsmässa/separation på gång eller vårdnadstvist.

Det finns många fall tyvärr och flera i närtid.
Här var det separation på gång. Barnen överlevde med skador för pappan sköts av polisen när han knivhögg barnen.
(FB) Biljakt efter misstänkt mordförsök. MGM ihjälskjuten. Nynäshamn (2026-06-02)

Här var det en flera år lång vårdnadstvist som låg bakom att pappan mördade sonen Tintin.
(FB) Åttaårig pojke hittad död i Luleå – mord (2023-01-08)

Här var det en separation. Mamman hade flyttat och pappan fick umgängesrätt. Han direktsände strax innan han sköt sig själv.
Han sköt båda sönerna med 2 skott var för att vara säker på att dom var döda innan honom så att mamman inte skulle kunna ärva.
(FB) 3 personer har hittats döda i Sala, 2019-01-23

Det finns många fler liknande fall och det handlar om hämnd på mamman och det kommer tyvärr att hända igen.
Citera
2026-07-02, 14:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hämndmord på sina egna barn kommer tyvärr att ske igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Varför tog han bara inte sitt eget liv och lät barnen få leva?
Allt osar hämnd på mamman och tyvärr allt för vanligt när det är skilsmässa/separation på gång eller vårdnadstvist.

Det finns många fall tyvärr och flera i närtid.
Här var det separation på gång. Barnen överlevde med skador för pappan sköts av polisen när han knivhögg barnen.
(FB) Biljakt efter misstänkt mordförsök. MGM ihjälskjuten. Nynäshamn (2026-06-02)

Här var det en flera år lång vårdnadstvist som låg bakom att pappan mördade sonen Tintin.
(FB) Åttaårig pojke hittad död i Luleå – mord (2023-01-08)

Här var det en separation. Mamman hade flyttat och pappan fick umgängesrätt. Han direktsände strax innan han sköt sig själv.
Han sköt båda sönerna med 2 skott var för att vara säker på att dom var döda innan honom så att mamman inte skulle kunna ärva.
(FB) 3 personer har hittats döda i Sala, 2019-01-23

Det finns många fler liknande fall och det handlar om hämnd på mamman och det kommer tyvärr att hända igen.

Tack för länkarna.

Tyvärr har du rätt i att hämndbegäret gentemot mamman överskuggar allt annat och kommer att hända igen.
Citera
2026-07-02, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Så du vet hur andra människor tänker, i synnerhet de döda som inte kan vittna?

Jag skulle också vilja ha den egenskapen.

De finns ju ganska många studier kring liknande handlingar, det är väl de personen menar i stort.
Senast redigerad av okh 2026-07-02 kl. 20:57.
Citera
2026-07-02, 21:31
Medlem
Finns ny information ?? Har ej kunnat läsa nått nytt någonstans. Oroväckande.
Citera
2026-07-02, 22:18
Medlem
-Dizzy-s avatar
Känslan var väl, att att han kände att frun kommer få vårdnaden om barnen (...eller dom kunde välja och ville vara med mamman), så då tänkte han att jag kommer ju ändå inte få se barnen mer, så jag kan ju lika gärna ha ihjäl dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in