2026-06-02, 23:47
Medlem
En stor polisinsats pågår i Nynäshamn söder om Stockholm.

Flera personer är skadade efter ett ”misstänkt grovt brott”.

– Vi har sett 30 polisbilar körandes i raketfart, säger ett vittne.

Vi har sett runt 30 polisbilar körandes i raketfart från och till Nynäshamn. Det verkar som att det är någon jättegrej. Jag har aldrig sett så många polisbilar i hela mitt liv. Ett par ambulanser också, säger ett vittne.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wv7VwK/stor-polisinsats-soder-om-stockholm

Någon som vet något mer?
Citera
2026-06-02, 23:53
Medlem
Vet inte bakgrunden, men ca 21:50 så rullar jag inne i tätorten, sett lite polisbilar fara runt med blåljus på motorvägen och på väg in i tätorten. Möter en bil och ser att polisen kommer bakom i högre hastighet, utan blåljus så jag stannar för att ge den utrymme att köra om. När polisen kommer upp i höjd med den andra bilen så trycker han den av vägen och den är upp på två hjul och fastnar nästan i små träd och lyktstolpar men kommer loss och sen for dom iväg, fortfarande utan blåljus och massor av karossdelar utspridd över vägen. Platsen dom fick stopp på den är väl 3-4 km längre bort.
Citera
2026-06-03, 00:24
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Står nu att bilen som jagades var misstänkt i ett grovt brott innan, sen blev det biljakt när polisen fick syn på den.
Citera
2026-06-03, 00:55
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masse136
Vet inte bakgrunden, men ca 21:50 så rullar jag inne i tätorten, sett lite polisbilar fara runt med blåljus på motorvägen och på väg in i tätorten. Möter en bil och ser att polisen kommer bakom i högre hastighet, utan blåljus så jag stannar för att ge den utrymme att köra om. När polisen kommer upp i höjd med den andra bilen så trycker han den av vägen och den är upp på två hjul och fastnar nästan i små träd och lyktstolpar men kommer loss och sen for dom iväg, fortfarande utan blåljus och massor av karossdelar utspridd över vägen. Platsen dom fick stopp på den är väl 3-4 km längre bort.
Körde de norrgående?
Söder om Ösmo?
Citera
2026-06-03, 01:30
Medlem
Polisen fick skjuta skarpt denna gången i alla fall.
Citera
2026-06-03, 01:30
Medlem
Misstänkt gärningsman ska nu vara avliden efter verkningseld

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tva-skadade-efter-biljakt/
Citera
2026-06-03, 01:35
Medlem
Riksreptilens avatar
Enligt både Expressens uppdatering och vad de just sade på riksradion så gällde ärendet grova misstankar.

" En förundersökning om människorov och försök till mord har inletts.".
Citera
2026-06-03, 01:40
Medlem
fernebos avatar
Så det grova brottet som föranledde polisjakten ska alltså ha varit människorov?

Bör alltså ha varit tre i bilen och en är ihjälskjuten. Är en av de skadade brottsoffret då?

Citat:
Vid 20-tiden på tisdagskvällen fick polisen larm om ett misstänkt grovt brott. I insatsen sökte polisen en bil som man behövde få stopp på.

– Den bilen fick vi syn på på Nynäsvägen. Den stannades, och i samband med det körde den in i räcket, säger polisens presstalesperson Carina Skagerlind.

Under natten meddelade polisen att ”en polis nödgats skjuta verkanseld” mot en misstänkt efter att man fått stopp på den undflyende bilen. Personen har avlidit av sina skador.

En förundersökning om människorov och försök till mord har inletts.

Två personer uppgavs vara skadade och förda med ambulans till sjukhus. De bedöms inte ha livshotande skador.

– Det är ingen polis som är skadad, säger Carina Skagerlind.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/tva-skadade-efter-biljakt/
Citera
2026-06-03, 01:42
Medlem
JustTrollings avatar
Sten död!

Polis sköt ihjäl misstänkt på plats.

Uppdatering den 3 juni kl 01:15
I samband med att den bil som polisen behövt stoppa kört in i räcket på väg 73 och stannat har en polis nödgats skjuta verkanseld och den misstänkta gärningspersonen har avlidit.

Det grova brott som föranlett att polisen behövt få stopp på bilen och den misstänkta gärningspersonen/föraren är människorov och försök till mord.

Enligt rutin görs alltid en anmälan till avdelningen för särskilda utredningar då polis avlossat sitt tjänstevapen, detta är gjort även i detta ärende. Avdelningen för särskilda utredningar är en oberoende avdelning inom Polismyndigheten, avskild från övrig polisverksamhet.

De två personer som skadats har varit i den bil som stoppats av polis och mer detaljer kommer inte ges om händelseförloppet då det dels pågår en förundersökning gällande försök till mord/människorov, dels föreligger en anmälan till avdelningen för särskilda utredningar.

Avstängningen av väg 73 i båda riktningen kommer att fortsätta. En teknisk undersökning av den stoppade bilen ska göras och den ska sedan bärgas från platsen.
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2026/juni/2/02-juni-20.18-morddrap-forsok-nynashamn/
Citera
2026-06-03, 01:54
Medlem
fernebos avatar
Lite fler detaljer:

Citat:
Vid 22-tiden hittades den på Nynäsvägen, strax norr om Nynäshamn. Biljakten pågick några minuter och slutade med att den efterlysta bilen körde in i vägräcket.

– Jag tror att det har gått fort, det är ju en motorväg, säger Carina Skagerlind vid polisens regionledningscentral.

Polismannen som närmade sig bilen tog beslutet att skjuta mot den misstänkta föraren. Han träffades av skott och dog, meddelade polisen under natten mot onsdagen.

– Anhöriga är underrättade, säger Carina Skagerlind.

Brotten som föranledde polisens sökande efter bilen är människorov och försök till mord. Offren i den utredningen är två personer som hittades skadade i bilen. Enligt uppgifter till Aftonbladet är de barn.

– Det kommenterar jag inte, säger Carina Skagerlind.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wv7VwK/nynashamn-man-skjuten-till-dods-av-polis-efter-biljakt

Jag tolkar det som att föraren har kidnappat två barn (kanske sina egna?) Dessa skadades vid kraschen. Föraren sköts ihjäl sittande i bilen efter kraschen.

Låter som om upprinnelsen kan vara nån vårdnadstvist.
Senast redigerad av fernebo 2026-06-03 kl. 01:59.
Citera
2026-06-03, 02:00
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
Stor polisinsats I Nynäshamn 2026-06-02

/ Moderator
Citera
2026-06-03, 02:02
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Körde de norrgående?
Söder om Ösmo?
Söder om Ösmo.
I närheten av Trafikplats Älgviken ska det ha tagit stopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in