2026-07-02, 17:17
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Hjälper det verkligen för att locka till sig utomstående?

Jag vet att globalt sett så kommer det betydligt fler icke vittnen till den årliga åminnelsen varje år (det har varit så i åratal enligt deras egna siffror). Men om man behöver uppmana vittnen att komma till olika internationella sammankomster, och att tusentals vittnen från olika länder kan dyka upp på en sammankomst i ett visst land, så verkar det gå sämre för sammankomsterna. Att det finns internationella besökare, och i viss mån vilka länder de kommer ifrån och antalet besökare, det kan man även läsa om på jw.org.

Varför lyckas man bättre med att locka till sig icke vittnen på årliga åminnelser jämfört med sammankomster? Är det för att sammankomster kan pågå i flera dagar medan åminnelsen bara är under en dag? Är det för att tex anhöriga till vittnen lättare kan tänka sig gå till åminnelsen? Osv.

Dessutom är det väl egentligen inte så konstigt om Jehovas vittnen rent generellt har svårt att locka till sig nya vittnen. Tillväxten i västvärlden är inte direkt hög. Snarare minimal. De flesta nya döpta vittnen är väl sådana som har vuxit upp inom JV också.

Sedan finns det ett antal personer som år bli uteslutna eller själva välja att lämna JV varje år. Samt personer som av olika skäl inte vill eller kan gå på en sammankomst.

Deras åminnelse är en teologisk styggelse...

De som dricker vin anser att de ska gå till himlen att de är bland de 144.000 utvalda. Det finns två problem med detta dels ska inte människor själva göra en sådan bedömning. Då är det bättre hos katoliker eftersom man helgonförklarar folk som dött och i JV finns levande "helgon" som själva anser att de uppfyller kraven.

Ett annat problem är att det börjar bli ont om platser i himlen eftersom varje år tillkommer nya "helgon" . Siffran 144.000 togs fram när man trodde att Harmagedon skulle inträffa 1914 eller 1975.
Citera
2026-07-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Deras åminnelse är en teologisk styggelse...

De som dricker vin anser att de ska gå till himlen att de är bland de 144.000 utvalda. Det finns två problem med detta dels ska inte människor själva göra en sådan bedömning. Då är det bättre hos katoliker eftersom man helgonförklarar folk som dött och i JV finns levande "helgon" som själva anser att de uppfyller kraven.

Ett annat problem är att det börjar bli ont om platser i himlen eftersom varje år tillkommer nya "helgon" . Siffran 144.000 togs fram när man trodde att Harmagedon skulle inträffa 1914 eller 1975.
Nu tror ju Jehovas Vittnen på ett jordiskt paradis, att de flesta som överlever Harmageddon hamnar där. De 144 000 som hamnar i himlen ska reagera över folket i det jordiska paradiset. Så att platserna i himmelriket är fulla (eller blir det inom en snar framtid), det är väl inget problem. De flesta vittnen kommer väl hamna i det jordiska paradiset, inte i en himmelsk regering. De i den himmelska regeringen ska ju ha ett folk att regera över (alltså de i det jordiska paradiset).

Det är inga helgon i himlen. De som ska till himmelriket anses vara ’smorda’. Inte samma sak som att vara helgon. Med tanke på vad Jehovas vittnen anser om tex be till helgon eller fira alla helgons dag, så tror jag knappast att de ens vill klassas som några helgon. Varken på jorden eller i himmelriket.
Citera
2026-07-02, 20:06
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Nu tror ju Jehovas Vittnen på ett jordiskt paradis, att de flesta som överlever Harmageddon hamnar där. De 144 000 som hamnar i himlen ska reagera över folket i det jordiska paradiset. Så att platserna i himmelriket är fulla (eller blir det inom en snar framtid), det är väl inget problem. De flesta vittnen kommer väl hamna i det jordiska paradiset, inte i en himmelsk regering. De i den himmelska regeringen ska ju ha ett folk att regera över (alltså de i det jordiska paradiset).

Det är inga helgon i himlen. De som ska till himmelriket anses vara ’smorda’. Inte samma sak som att vara helgon. Med tanke på vad Jehovas vittnen anser om tex be till helgon eller fira alla helgons dag, så tror jag knappast att de ens vill klassas som några helgon. Varken på jorden eller i himmelriket.

Självklart är det bara en motsvarighet till helgon inom den katolska kyrkan, men det är en upphöjelse att vara smord, och förenat med hög status.

Inget problem? Varför envisas de om att hamna i himlen då?

Jehovas vittnen delar in folk i olika klasser,
Citera
2026-07-02, 21:20
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Hela innerstaden full av JV nu - har någon slags kongress på Tre arena. Snackade med två (väldigt snygga) amerikanskor som var sådär trevliga och extroverta som enkom amerikanskor kan vara. Bommade en biljett till eventet (inte alltför svårt antar jag... ). "So we can expect you there?" Jag; "of course, like the four tops song, I`ll be there..". Båda skrattade men jag hade inte sinnesnärvaro att ta deras nr!
Citera
2026-07-03, 15:01
Medlem
Voloteas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Hela innerstaden full av JV nu - har någon slags kongress på Tre arena. Snackade med två (väldigt snygga) amerikanskor som var sådär trevliga och extroverta som enkom amerikanskor kan vara. Bommade en biljett till eventet (inte alltför svårt antar jag... ). "So we can expect you there?" Jag; "of course, like the four tops song, I`ll be there..". Båda skrattade men jag hade inte sinnesnärvaro att ta deras nr!
Ja dom är överallt! Hur initierade du samtalet?
Citera
2026-07-03, 15:04
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Ja dom är överallt! Hur initierade du samtalet?

Var en grupp om 7-8 pers. Såg ut som ausländers så jag öppnade upp på engelska. "So what´s happening here?"-typ.

Hade jag varit 20 år yngre alt singel hade jag följt m amerikanskorna till hotellet! Eller åtm swappat tlf nr...
Citera
2026-07-03, 16:29
Medlem
Voloteas avatar
Går det att dejta ett sött jehovas vittne utan att själv fastna i sekthålet?
Senast redigerad av Volotea 2026-07-03 kl. 17:06.
Citera
2026-07-03, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Självklart är det bara en motsvarighet till helgon inom den katolska kyrkan, men det är en upphöjelse att vara smord, och förenat med hög status.

Inget problem? Varför envisas de om att hamna i himlen då?

Jehovas vittnen delar in folk i olika klasser,

Envisas de verkligen? På vilket sätt? De gånger som jag har pratat med vittnen, eller när de tex har skickat brev till mig, så har de aldrig nämnt det överhuvudtaget.

På nätet så är det i princip alltid folk som inte är vittnen som drar upp det, och det är vanligt att folk har missuppfattat det hela (tex att bara 144 000 överlever Harmageddon, och att bara ett himmelrike existerar, inget jordiskt paradis). Baserat på vad jag har sett hittills.

Så jag har inte samma erfarenheter/upplevelser som du. Så när envisas de om de personer som hamnar i himmelriket?

Och utifrån vad jag vet, så har Jehovas Vittnen ingen motsvarighet till helgon. Helgon och de smorda är två helt olika saker. Det kan ta åratal och är en lång process att bli ett katolskt helgon, och det sker vanligen efter någons död. Ett helgon blir föremål för vördnad. Kort sagt, ett helgon tror på Gud, har levt nära Gud och har levt ett gott och moraliskt liv. Man brukar anse att det är Gud som bestämmer vilka som blir helgon, människor bara bekräftar det efter en lång process.

Jehovas vittnen anser att man inte ska be till/vörda helgon, så de vill inte helgonförklara folk. Dessutom är det döpta vittnen själva som bestämmer/bedömer om de är smorda eller inte. Det finns ingen direkt process för detta. Smorda personer kommer som sagt att regera i himmelriket senare, så det anses vara ett krav att vara just smord.

Sedan har katoliker och Jehovas vittnen olika syn på livet efter döden. Katoliker tror tex på helvetet, himmelriket och skärseld. Vittnen tror på evig död (ungefär som en djup sömn) istället för något helvete (de tror inte på något evigt brinnande helvete eller liknande). De tror att himmelriket finns, men det är som sagt reserverat för de som ska regera över folket i det jordiska paradiset. Katoliker verkar inte ha någon sådan motsvarighet, utan tex änglar och helgon hamnar i himmeln (men regerar inte eller så).
Citera
2026-07-05, 09:18
Medlem
Nu när Jehovas har haft sin världskonferens i Stockholm har jag stött på fler vittnen än jag någonsin sett. Något jag tänkt på är att de verkar överrepresenterade i snyggheten. Breda käkar, fin hy, i snitt mer i form än resten av samhället. Är det något specifikt i deras livsstil som orsakar detta? Kostrekommendationer? Är det all födelsedagstårta de inte stoppar i sig som får dom att hålla sig fräscha?
Citera
2026-07-05, 09:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunLightFittsaft
Nu när Jehovas har haft sin världskonferens i Stockholm har jag stött på fler vittnen än jag någonsin sett. Något jag tänkt på är att de verkar överrepresenterade i snyggheten. Breda käkar, fin hy, i snitt mer i form än resten av samhället. Är det något specifikt i deras livsstil som orsakar detta? Kostrekommendationer? Är det all födelsedagstårta de inte stoppar i sig som får dom att hålla sig fräscha?
Jag tycker vardagsvittnen är rätt ordinära (särskilt de mest sympatiska) bland dem man kan stöta på ute i landet och ute i världen. Och de finns nästan överallt men är alltid en liten minoritet.
Citera
2026-07-05, 15:02
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Tillåtelse att fira födelsedagar är det som det spås om mest nu som nytt ljus som kommer inom kort. Eftersom det inte står nåt i bibeln om att det inte får firas, precis som med användning av eget blod för transfusion.
Snarare skulle de behöva nytt ljus om att inte längre utesluta medlemmar med tanke på hur dom krymper. Behöver behålla dom få som är kvar
Citera
2026-07-05, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Snarare skulle de behöva nytt ljus om att inte längre utesluta medlemmar med tanke på hur dom krymper. Behöver behålla dom få som är kvar

Var hittar du din "fakta" ?

Procentuell ökning från 2024 till 2025: 2,5%
Döpta: 304 643 = 835st/dag !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in