Citat:
Ursprungligen postat av
Nationalromantik
Allt det du skriver är säkert korrekt rent juridiskt. Men då måste vi ändra lagstiftningen.
Vad jag (och helt ärligt, majoriteten av Sveriges befolkning) anser är att straffen ska bli längre, samhälllet måste skyddas mot psykfall och psykopater.
Tidsbestämda straff borde ha maxtak på 50 år, det hade varit rimligt.
Har du begått en våldtäkt mot en 8 åring, då ska du inte få 7 års fängelse - ute efter 4, (billdals mannen).
Om du mördar och våldtar en flicka ska du inte få straffrabatt/ungdomsvård så att du kan komma ut och göra exakt samma sak mot en ny tjej. Haha det är så sjukt att man måste skratta.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/O4xrO/mordare-och-valdtaktsman-far-avtjana-straff-i-sverige
Svensk lagstiftning måste göras om i grunden. Det är ett oerhört orättvist system som alltid utgår för att GM ska landa så mjukt som möjligt och komma tillbaka in i samhället. Sverige fixar med namnbyte och skyddet identitet till alla pedofiler och våldtäktsmän som behöver det.
Jag kan inte förstå hur du kan försvara detta system.
"Vad jag (och helt ärligt, majoriteten av Sveriges befolkning) anser är att straffen ska bli längre" - Jag skall vara helt ärlig och säga att vad "majoriteten av svenska befolkningen" anser om de svenska straffen ger jag inte mycket för. Varför? Jo, för "svenska befolkningen" har i ALLA TIDER ansett att straffen är för låga/borde höjas. Genom åren (och framförallt på senare år) har straffhöjningar genomförts till förbannelse men det har ändå hetat "
att straffen är för låga" och "
att straffen borde höjas". När detta diskuteras, och nämnda åsikter vädras, och man ställer motfrågan om vederbörande vet vad straffskalan för aktuellt brott är så har oftast vederbörande ingen aning. Så när det gäller vad "majoriteten av svenska folket" anser om svenska straff så är det ingenting man bör ta på större allvar. Vårt nuvarande samtal är faktiskt ett bra exempel. För straffen vi diskuterar här är främst
mord och
människorov, vilket båda har livstids fängelse i straffskalan. Med andra ord så är det inte strafflängden det är fel på - och det kommer heller inte vara möjligt att höja dessa straff eftersom man inte kan få ett längre straff än livstids fängelse. /Med denna lilla sågning vill jag bara tillägga att det GIVETVIS finns enskilda brott som har för korta straff. Så jag hävdar inte på något sätt att systemet är perfekt.
"Tidsbestämda straff borde ha maxtak på 50 år, det hade varit rimligt" - Om man ser till att en livstidsdömd person har rätt att ansöka om tidsbestämt straff efter 12 år (och vid avslag har rätt att göra en sådan ansökan varje efterföljande år) samt att det genomsnittliga livstidsstraffet ligger på 25 år, så hade ju ett tidsbestämt straff upp emot 50 år varit helt sneddrivet. Det hade ju betytt att vi hade TIDSBESTÄMDA straff som var dubbelt så långa som många av LIVSTIDSSTRAFFEN!?
"Har du begått en våldtäkt mot en 8 åring, då ska du inte få 7 års fängelse - ute efter 4, (billdals mannen)" - Först och främst så fick han 6 års fängelse. Sedan vill jag bara säga att fallet Billdalsmannen inte är representativt för dagens verklighet. Främst för att aktuellt maxstraff DÅ var 8 års fängelse (och IDAG 12 års fängelse). Men också för att uppklarningstiden på 24 år gjorde att man behövde beakta billighetsskälet att det förflutit ovanligt lång tid mellan gärningen och domen. Praxis från HD säger att straffet skall reduceras med ett (1) år när 12 år passerat, vilket gör att reduktionen blev totalt två (2) år. Det var alltså detta som gjorde att man gick från det dåvarande maxstraffet på 8 år, ned till 6 års fängelse. Skall du påvisa hur dåligt systemet är så bör du inte använda ett exempel som bygger på en gammal straffskala samt extraordinära omständigheter som påverkar bedömningen. /I övrigt är vi helt överens om att en sådan här allvarlig gärning, mot ett så litet barn, skall rendera i ett synnerligen högt straff.
"Om du mördar och våldtar en flicka ska du inte få straffrabatt/ungdomsvård så att du kan komma ut och göra exakt samma sak mot en ny tjej. Haha det är så sjukt att man måste skratta" - Om man mördar och våldtar en flicka så lär man ju få livstids fängelse, så vad du får "straffrabatt" ifrån förstår jag inte? Vart ungdomsvård (och "ungdomsrabatten") kommer in i bilden förstår jag heller inte. Att en ung lagöverträdare skall/måste behandlas på annat sätt än en vuxen sådan känns ganska självklart? Det är ju dessutom så att möjlighet att döma till fängelse, istället för sluten ungdomsvård, fanns vid tiden (idag: ungdomsfängelse). Så bara för att utgångspunkten var/är att en minderårig skall dömas till en ungdomspåföljd så behöver det inte innebära att det blir det. Det finns det många exempel på numera!
"Jag kan inte förstå hur du kan försvara detta system" - Jag har inte "försvarat" någonting. Jag påtalar endast dina sakfel.
Det är först när du kommer med sanningsenliga och relevanta åsikter/exempel som du kommer att kunna se huruvida jag försvarar det eller inte :-)