2026-06-30, 18:35
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hehehe5
Vilken tjänst använder du för att hitta dessa bilder? Är det ***?
(jag redigerade bort namnet på söktjänsten)

Nej, det var via en annan tjänst. Jag har dock provat att söka på tjänsten du nämner med de nya bilderna utan resultat.

Men bra du skrev för jag undrar om du fortfarande får upp Vilma profilen med mörkrosa jacka på Mötesplatsen i sökresultat? Bilden har aldrig dykt upp för mig.

Jag har provat bildsökning via olika tjänster på de olika bilder på Robin som publicerats men några sidor från Mötesplatsen dyker inte upp.
Dock hittade jag en annan av hans profiler på MP (utan fotot du tidigare visat) efter jag reggade konto där. Och den profilen kommer inte upp i söktjänster. Inte bilderna från profilen heller.

Jag vill gärna hitta den andra profilen han har på MP - & vad han söker - men kan inte regga fler konton där just nu.
Citera
2026-06-30, 21:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kettlecooked
Jag besöker regelbundet minnessidan för My eftersom jag tänker på henne varje dag och inte kan acceptera att det har hänt. Där såg jag att någon har skrivit att Ella, Mys syster, visar respekt för hennes liv på sina sociala medier. Är det någon här som följer Ella?

Vet någon något om Mys familj? Hur mår de? Jag vet att frågan är dum eftersom det är uppenbart hur de mår. Jag tänker ständigt på dem. Det är obeskrivligt att något sådant har hänt. Obeskrivligt, äckligt, ofattbart. Och det får inte glömmas, precis som alla andra liknande mord.

Men vad kan man göra, var ska man börja, vilken handling/åtgärd behövs för att förhindra att något sådant händer igen? Borde varje medborgare gå på psykologiska kontroller en gång om året?

Och jag tänker ofta på varför FBI eller statliga myndigheter överhuvudtaget tillåter att dark web finns. Det kan ganska enkelt förbjudas. Vart skulle då alla dessa pedofiler dela sitt material? Så ansvaret ligger alltid delvis också på staterna, makthavare som har makt att helt förstöra dåliga saker.

Det är bra att du har empati och känner för andra människor. Var lite försiktig bara så du inte grottar ner dig så mycket i det här känslomässigt att det går ut över ditt eget mående och fungerande i vardagen. Jag tycker mig se en del varningssignaler kring det i det du skriver. Hur tragisk den här händelsen är så är det inte DIN tragedi. Du känner inte familjen. Inget positivt kommer ut av att du oroar dig kring det här. mer eller mindre konstant som det verkar. Det kan vara bra att påminna om ett av standardråden för människor som arbetar i vård- och omsorgsyrken eller på annat sätt möter andra människors problem och lidande: Empati är bra, men det är inte lika bra att gå in i sympati.

För att t ex vara en professionell sjuksköterska på en onkologisk klinik och orka med det lidande, sjukdom och död du möter där behöver du ha en viss känslomässig distans. Om du känner med alla patienter och tycker synd om dem på ett personligt plan är risken stor att du bränner ut dig känslomässigt. Du behöver helt enkelt komma ihåg att det inte är du, din familj eller dina närmaste vänner som är sjuka, utan personer som du möter i en rent professionell roll. Du är där för att hjälpa dem, inte att bära deras lidande på dina axlar. Det kan låta hårdhudat, men oftast är det så du bäst kan hjälpa.

Det finns inget enkelt sätt att stänga Dark Web. Det är liksom inte en stor otäck server som står i nån stor hall nånstans, utan ett gyttrigt nätverk av datorer och användare som liksom är uppblandat med resten av nätet (som jag förstår det). Myndigheterna arbetar hela tiden med att t ex avslöja pedofiler, nyligen ledde en stor amerikansk utredning som bekant till att en svensk riksdagsman för SD avsade sig alla sina politiska uppdrag med omedelbar verkan. Så det händer saker. Sen kommer det tyvärr aldrig att gå att helt förebygga hemska händelser som det här mordet. Viktigt att komma ihåg är att de är extremt ovanliga i vårt land och på de flesta andra håll i världen också.
Citera
2026-07-01, 21:08
Medlem
Dags för åtal snart va?
Citera
2026-07-01, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Dags för åtal snart va?
Tidigast i höst, vill jag minnas att någon från åklagarmyndigheten sagt.
Citera
2026-07-02, 08:16
Medlem
amiliasharborstes avatar
Den där Sophie som har lagt upp TikTok om Robin. Mys syster har kommenterat och bett henne ta bort videon, men det har Sophie inte respekterat. Usch.
Citera
2026-07-02, 10:12
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är bra att du har empati och känner för andra människor. Var lite försiktig bara så du inte grottar ner dig så mycket i det här känslomässigt att det går ut över ditt eget mående och fungerande i vardagen. Jag tycker mig se en del varningssignaler kring det i det du skriver. Hur tragisk den här händelsen är så är det inte DIN tragedi. Du känner inte familjen. Inget positivt kommer ut av att du oroar dig kring det här. mer eller mindre konstant som det verkar. Det kan vara bra att påminna om ett av standardråden för människor som arbetar i vård- och omsorgsyrken eller på annat sätt möter andra människors problem och lidande: Empati är bra, men det är inte lika bra att gå in i sympati.

För att t ex vara en professionell sjuksköterska på en onkologisk klinik och orka med det lidande, sjukdom och död du möter där behöver du ha en viss känslomässig distans. Om du känner med alla patienter och tycker synd om dem på ett personligt plan är risken stor att du bränner ut dig känslomässigt. Du behöver helt enkelt komma ihåg att det inte är du, din familj eller dina närmaste vänner som är sjuka, utan personer som du möter i en rent professionell roll. Du är där för att hjälpa dem, inte att bära deras lidande på dina axlar. Det kan låta hårdhudat, men oftast är det så du bäst kan hjälpa.

Det finns inget enkelt sätt att stänga Dark Web. Det är liksom inte en stor otäck server som står i nån stor hall nånstans, utan ett gyttrigt nätverk av datorer och användare som liksom är uppblandat med resten av nätet (som jag förstår det). Myndigheterna arbetar hela tiden med att t ex avslöja pedofiler, nyligen ledde en stor amerikansk utredning som bekant till att en svensk riksdagsman för SD avsade sig alla sina politiska uppdrag med omedelbar verkan. Så det händer saker. Sen kommer det tyvärr aldrig att gå att helt förebygga hemska händelser som det här mordet. Viktigt att komma ihåg är att de är extremt ovanliga i vårt land och på de flesta andra håll i världen också.

Fast det där är inte sant. Den här mannen försökte kidnappa (och säkert mörda) en 10 åring. Hade han fått ett kännbart straff (15-20 år) då hade My levt idag.

Samma med psykfallet i Boden, han var också känd av psykiatrin.

Förra vintern hade vi 5-6 mord där personerna var kända och våldsamma (hade tidigare begått våldsbrott) men inget händer, de släpps ut i det fria.

Vi kan ta nytorgsmannen, serievårldtäksman som kommer ut och fortsätter våldta.

Styckmördaren Kristoffer Johansson släpptes och är nu ute och sätter skräck i Boden.

I Sverige har vi sån vårdslös lagstiftning, vi tror på det goda i alla, att ingen väljer att vara kriminell, alla ska vårdas. Men det går inte att bota ondska, pedofiler, sadism eller motsvarande (eller det kanske går) men risken är för stor för omgivningen.

Vi måste öppna upp mentalsjukhusen, psykiskt sjuka/psykopater (som är kliniskt friska men antisociala) behöver vara i förvar för alltid.
Citera
2026-07-02, 10:14
Medlem
Nationalromantiks avatar
Förövrigt läste jag om FUP k ekerö fallet igår. Läste sida för sida. Jävligt intressant. En granne hade sett Robin vid flera tillfällen ståu skogen och stirra på skolan (där 10 åringen gick). Han hade gjort det en längre period
Citera
2026-07-02, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nationalromantik
Fast det där är inte sant. Den här mannen försökte kidnappa (och säkert mörda) en 10 åring. Hade han fått ett kännbart straff (15-20 år) då hade My levt idag.

Förra vintern hade vi 5-6 mord där personerna var kända och våldsamma (hade tidigare begått våldsbrott) men inget händer, de släpps ut i det fria.

Styckmördaren Kristoffer Johansson släpptes och är nu ute och sätter skräck i Boden.

I Sverige har vi sån vårdslös lagstiftning, vi tror på det goda i alla, att ingen väljer att vara kriminell, alla ska vårdas. Men det går inte att bota ondska, pedofiler, sadism eller motsvarande (eller det kanske går) men risken är för stor för omgivningen.

Vi måste öppna upp mentalsjukhusen, psykiskt sjuka/psykopater (som är kliniskt friska men antisociala) behöver vara i förvar för alltid.

1. Det högsta tidsbestämda straff man kan dömas till är 18 års fängelse. 20 års fängelse är alltså inte möjligt.

2. Straffskalan för försök till människorov är visserligen samma som människorov, dvs 4-18 år eller fängelse på livstid, men med möjligheten att understiga minimistraffet då det inte rör sig om ett fullbordat brott. Att då tro/tycka att ett försök till människorov (dessutom under väldigt begränsad tid och med begränsat våld/hot) är både naivt och okunnigt.

3. Det stämmer att My hade levt idag om han fått ett (väsentligt) längre straff för ovan nämnda brott. Men då skall sägas att längden på ett straff inte avgörs av "risk för återfall" eller "vad som eventuellt kommer att kunna hända i framtiden". Så det är faktiskt irrelevant i diskussionen kring själva straffmätningen (men givetvis inte irrelevant diskussionen om just My).

4. Om man ser till gärningsmannen i just detta fallet så kan man ju konstatera att han varit ostraffad sedan han avtjänade sitt fängelsestraff. Han har dessutom haft ett arbete, ordnad bostad och fritidssysselsättning - så det har ju uppenbarligen funnits en grogrund under flera år där det fungerat bra i hans liv. Detta ger ju upphov till frågor som "vad var det för faktorer som gjorde att det fungerade?" och "vad var det som gjorde att han trots detta återföll i allvarlig brottslighet några år senare?".

5. Det stämmer att det finns exempel på personer som begår allvarliga brott, som gjort det tidigare, men det finns också många exempel där sådana slags personer aldrig återfaller. Men det pratar man sällan om.

6. Sedan april 2026 finns det möjlighet till den nya påföljden säkerhetsförvaring, vilket skall kunna omhänderta personer som dessa. Men då måste dom ju begå ytterligare allvarlig brottslighet för att detta straffet skall bli aktuellt - och det hoppas vi ju inte sker!
Citera
2026-07-02, 14:56
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
1. Det högsta tidsbestämda straff man kan dömas till är 18 års fängelse. 20 års fängelse är alltså inte möjligt.

2. Straffskalan för försök till människorov är visserligen samma som människorov, dvs 4-18 år eller fängelse på livstid, men med möjligheten att understiga minimistraffet då det inte rör sig om ett fullbordat brott. Att då tro/tycka att ett försök till människorov (dessutom under väldigt begränsad tid och med begränsat våld/hot) är både naivt och okunnigt.

3. Det stämmer att My hade levt idag om han fått ett (väsentligt) längre straff för ovan nämnda brott. Men då skall sägas att längden på ett straff inte avgörs av "risk för återfall" eller "vad som eventuellt kommer att kunna hända i framtiden". Så det är faktiskt irrelevant i diskussionen kring själva straffmätningen (men givetvis inte irrelevant diskussionen om just My).

4. Om man ser till gärningsmannen i just detta fallet så kan man ju konstatera att han varit ostraffad sedan han avtjänade sitt fängelsestraff. Han har dessutom haft ett arbete, ordnad bostad och fritidssysselsättning - så det har ju uppenbarligen funnits en grogrund under flera år där det fungerat bra i hans liv. Detta ger ju upphov till frågor som "vad var det för faktorer som gjorde att det fungerade?" och "vad var det som gjorde att han trots detta återföll i allvarlig brottslighet några år senare?".

5. Det stämmer att det finns exempel på personer som begår allvarliga brott, som gjort det tidigare, men det finns också många exempel där sådana slags personer aldrig återfaller. Men det pratar man sällan om.

6. Sedan april 2026 finns det möjlighet till den nya påföljden säkerhetsförvaring, vilket skall kunna omhänderta personer som dessa. Men då måste dom ju begå ytterligare allvarlig brottslighet för att detta straffet skall bli aktuellt - och det hoppas vi ju inte sker!

Allt det du skriver är säkert korrekt rent juridiskt. Men då måste vi ändra lagstiftningen.

Vad jag (och helt ärligt, majoriteten av Sveriges befolkning) anser är att straffen ska bli längre, samhälllet måste skyddas mot psykfall och psykopater.

Tidsbestämda straff borde ha maxtak på 50 år, det hade varit rimligt.

Har du begått en våldtäkt mot en 8 åring, då ska du inte få 7 års fängelse - ute efter 4, (billdals mannen).

Om du mördar och våldtar en flicka ska du inte få straffrabatt/ungdomsvård så att du kan komma ut och göra exakt samma sak mot en ny tjej. Haha det är så sjukt att man måste skratta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/O4xrO/mordare-och-valdtaktsman-far-avtjana-straff-i-sverige

Svensk lagstiftning måste göras om i grunden. Det är ett oerhört orättvist system som alltid utgår för att GM ska landa så mjukt som möjligt och komma tillbaka in i samhället. Sverige fixar med namnbyte och skyddet identitet till alla pedofiler och våldtäktsmän som behöver det.

Jag kan inte förstå hur du kan försvara detta system.
Citera
2026-07-02, 15:42
Medlem
Citat:
Allt det du skriver är säkert korrekt rent juridiskt. Men då måste vi ändra lagstiftningen.

Vad jag (och helt ärligt, majoriteten av Sveriges befolkning) anser är att straffen ska bli längre, samhälllet måste skyddas mot psykfall och psykopater.

Tidsbestämda straff borde ha maxtak på 50 år, det hade varit rimligt.

Har du begått en våldtäkt mot en 8 åring, då ska du inte få 7 års fängelse - ute efter 4, (billdals mannen).

Om du mördar och våldtar en flicka ska du inte få straffrabatt/ungdomsvård så att du kan komma ut och göra exakt samma sak mot en ny tjej. Haha det är så sjukt att man måste skratta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/O4xrO/mordare-och-valdtaktsman-far-avtjana-straff-i-sverige

Svensk lagstiftning måste göras om i grunden. Det är ett oerhört orättvist system som alltid utgår för att GM ska landa så mjukt som möjligt och komma tillbaka in i samhället. Sverige fixar med namnbyte och skyddet identitet till alla pedofiler och våldtäktsmän som behöver det.

Jag kan inte förstå hur du kan försvara detta system.

"Vad jag (och helt ärligt, majoriteten av Sveriges befolkning) anser är att straffen ska bli längre" - Jag skall vara helt ärlig och säga att vad "majoriteten av svenska befolkningen" anser om de svenska straffen ger jag inte mycket för. Varför? Jo, för "svenska befolkningen" har i ALLA TIDER ansett att straffen är för låga/borde höjas. Genom åren (och framförallt på senare år) har straffhöjningar genomförts till förbannelse men det har ändå hetat "att straffen är för låga" och "att straffen borde höjas". När detta diskuteras, och nämnda åsikter vädras, och man ställer motfrågan om vederbörande vet vad straffskalan för aktuellt brott är så har oftast vederbörande ingen aning. Så när det gäller vad "majoriteten av svenska folket" anser om svenska straff så är det ingenting man bör ta på större allvar. Vårt nuvarande samtal är faktiskt ett bra exempel. För straffen vi diskuterar här är främst mord och människorov, vilket båda har livstids fängelse i straffskalan. Med andra ord så är det inte strafflängden det är fel på - och det kommer heller inte vara möjligt att höja dessa straff eftersom man inte kan få ett längre straff än livstids fängelse. /Med denna lilla sågning vill jag bara tillägga att det GIVETVIS finns enskilda brott som har för korta straff. Så jag hävdar inte på något sätt att systemet är perfekt.

"Tidsbestämda straff borde ha maxtak på 50 år, det hade varit rimligt" - Om man ser till att en livstidsdömd person har rätt att ansöka om tidsbestämt straff efter 12 år (och vid avslag har rätt att göra en sådan ansökan varje efterföljande år) samt att det genomsnittliga livstidsstraffet ligger på 25 år, så hade ju ett tidsbestämt straff upp emot 50 år varit helt sneddrivet. Det hade ju betytt att vi hade TIDSBESTÄMDA straff som var dubbelt så långa som många av LIVSTIDSSTRAFFEN!?

"Har du begått en våldtäkt mot en 8 åring, då ska du inte få 7 års fängelse - ute efter 4, (billdals mannen)" - Först och främst så fick han 6 års fängelse. Sedan vill jag bara säga att fallet Billdalsmannen inte är representativt för dagens verklighet. Främst för att aktuellt maxstraff DÅ var 8 års fängelse (och IDAG 12 års fängelse). Men också för att uppklarningstiden på 24 år gjorde att man behövde beakta billighetsskälet att det förflutit ovanligt lång tid mellan gärningen och domen. Praxis från HD säger att straffet skall reduceras med ett (1) år när 12 år passerat, vilket gör att reduktionen blev totalt två (2) år. Det var alltså detta som gjorde att man gick från det dåvarande maxstraffet på 8 år, ned till 6 års fängelse. Skall du påvisa hur dåligt systemet är så bör du inte använda ett exempel som bygger på en gammal straffskala samt extraordinära omständigheter som påverkar bedömningen. /I övrigt är vi helt överens om att en sådan här allvarlig gärning, mot ett så litet barn, skall rendera i ett synnerligen högt straff.

"Om du mördar och våldtar en flicka ska du inte få straffrabatt/ungdomsvård så att du kan komma ut och göra exakt samma sak mot en ny tjej. Haha det är så sjukt att man måste skratta" - Om man mördar och våldtar en flicka så lär man ju få livstids fängelse, så vad du får "straffrabatt" ifrån förstår jag inte? Vart ungdomsvård (och "ungdomsrabatten") kommer in i bilden förstår jag heller inte. Att en ung lagöverträdare skall/måste behandlas på annat sätt än en vuxen sådan känns ganska självklart? Det är ju dessutom så att möjlighet att döma till fängelse, istället för sluten ungdomsvård, fanns vid tiden (idag: ungdomsfängelse). Så bara för att utgångspunkten var/är att en minderårig skall dömas till en ungdomspåföljd så behöver det inte innebära att det blir det. Det finns det många exempel på numera!

"Jag kan inte förstå hur du kan försvara detta system" - Jag har inte "försvarat" någonting. Jag påtalar endast dina sakfel.
Det är först när du kommer med sanningsenliga och relevanta åsikter/exempel som du kommer att kunna se huruvida jag försvarar det eller inte :-)
Senast redigerad av Haaaaag 2026-07-02 kl. 15:47.
Citera
2026-07-02, 16:16
Medlem
Citat:

Jo så är det tyvärr hade varit bättre om han fått psyktriskvård vid kidnappnings försöket! Likt cylinderhattsmannen som fortfarande sitter på vård för försök till kidnappning!
Citera
2026-07-02, 16:24
Medlem
Dr.fisks avatar
Citat:
Förövrigt läste jag om FUP k ekerö fallet igår. Läste sida för sida. Jävligt intressant. En granne hade sett Robin vid flera tillfällen ståu skogen och stirra på skolan (där 10 åringen gick). Han hade gjort det en längre period
Vill du länka den eller nämna vilket inlägg man finner den i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in