2026-06-25, 16:40
Medlem
Ja, det står ju det tullens sida. Problemet är att de flesta av oss beställer nog inte för så mycket som €150 från Temu.

Om det blir "vanlig" tull, då följer det väl de redan befintliga reglerna. Vissa varor tullas, andra inte. Det är väl kvar sen man ville skydda tillverkning inom landet. Och reglerna kan vara mycket krångligare än en viss procent. Jag ringde tullverket och frågade när jag skulle beställa ett par dyra kängor från USA och ville vara säker på totalkostnaden. Det blev ett mycket långt samtal. Tullaren ville veta hur höga kängorna var, hur många hål snörningen hade, vad sulan var i för material, om den var randsydd, om kängan var fodrad... det var olika taxor beroende på allt det där. Kan ju tala om att jag slapp undan helt. Det var före de blev strikta och posten släppte igenom mycket. Jag var smart och besällde så kängorna skulle komma strax före jul när posten har mycket och har mycket extrapersonal. Det funkade. Men det var då det.

Och, jag kom på en sak till. Om man åker på den här nya tullavgiften, då ska tullen givetvis ha ersättning för sitt arbete med detta också, precis som när man redan nu måste tulla för något. Kommer inte ihåg hur mycket det brukar vara, uppåt 150 kr tror jag. 135 eller nåt sånt.
Senast redigerad av filifjonken 2026-06-25 kl. 16:54.
Citera
2026-06-25, 16:48
Medlem
st33rs avatar
Skickas inte beställningar från temu så de levereras genom europeiska länder och kommer till sverige från nåt eu-land? ska man tro deras egen spårning så passerar det ibland flera tullar och flygplatser innan det kommer fram till sverige. Står inte vilka länder dock
Senast redigerad av st33r 2026-06-25 kl. 16:50.
Citera
2026-06-25, 16:53
Medlem
Jo. Men det är väl ursprungslandet som räknas. Om de skaffar (eller redan har?) egna lager inom EU vet jag inte hur det blir. De måste kanske även ha ett bolag registrerat i nåt EU-lande. Kanske får vi se temu.eu så småningom.
Citera
2026-06-27, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Skickas inte beställningar från temu så de levereras genom europeiska länder och kommer till sverige från nåt eu-land? ska man tro deras egen spårning så passerar det ibland flera tullar och flygplatser innan det kommer fram till sverige. Står inte vilka länder dock
De kinesiska paketen passerar tullen i Schiphol, Nederländerna. Det är den största tullen i Europa har jag för mig. Det spelar ingen roll om de varit i ett land inom EU innan det kommer till Sverige eftersom det är vilket land det skickas från som räknas.
Citera
2026-06-27, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Ja, det står ju det tullens sida. Problemet är att de flesta av oss beställer nog inte för så mycket som €150 från Temu.

Om det blir "vanlig" tull, då följer det väl de redan befintliga reglerna. Vissa varor tullas, andra inte. Det är väl kvar sen man ville skydda tillverkning inom landet. Och reglerna kan vara mycket krångligare än en viss procent. Jag ringde tullverket och frågade när jag skulle beställa ett par dyra kängor från USA och ville vara säker på totalkostnaden. Det blev ett mycket långt samtal. Tullaren ville veta hur höga kängorna var, hur många hål snörningen hade, vad sulan var i för material, om den var randsydd, om kängan var fodrad... det var olika taxor beroende på allt det där. Kan ju tala om att jag slapp undan helt. Det var före de blev strikta och posten släppte igenom mycket. Jag var smart och besällde så kängorna skulle komma strax före jul när posten har mycket och har mycket extrapersonal. Det funkade. Men det var då det.

Och, jag kom på en sak till. Om man åker på den här nya tullavgiften, då ska tullen givetvis ha ersättning för sitt arbete med detta också, precis som när man redan nu måste tulla för något. Kommer inte ihåg hur mycket det brukar vara, uppåt 150 kr tror jag. 135 eller nåt sånt.
Tullen kommer börja ta ut typ 20 kr (har jag för mig) för sitt arbete i november i år men däremot så kan ex. dhl och postnord ta ut en hanteringsavgift vilket kan bli 175 kr. Har för mig att jag läst att postnord inte kommer ta ut avgift men är osäker på det. DHL ska vara värst när det gäller hanteringsavgift enligt vad jag läst i olika trådar och de tar 175 kr. Tyvärr gillar Temu att skicka med DHL till mig så beställningar är uteslutet för min del eftersom man inte längre kan välja transportör.
Citera
2026-06-27, 21:03
Medlem
Citat:
Undrar om de stora som Temu och Ali kommer att kringå detta med lager i EU. Om det ens är möjlgt.
Temu har redan ett lager i Sverige och allt som skickas därifrån är redan förtullade på sedvanligt sätt.
Citera
2026-06-27, 21:15
Medlem
st33rs avatar
Kommer börja köpa från Amazon om det stoppas från temu.
Samma typ av grejer men något bättre urval . Plus skickas väl från EU om.msn kör Prime ?
Inte lika billigt som temu, men man kan jag hitta saker som ej finns i svensk detalj handel eller billigare än i detaljhandel.
Citera
2026-06-27, 22:36
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Kommer börja köpa från Amazon om det stoppas från temu.
Samma typ av grejer men något bättre urval . Plus skickas väl från EU om.msn kör Prime ?
Inte lika billigt som temu, men man kan jag hitta saker som ej finns i svensk detalj handel eller billigare än i detaljhandel.

lycka till

Temu o Ali är billigare än Amazon till och med extra avgiften
Citera
2026-07-02, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Temu har redan ett lager i Sverige och allt som skickas därifrån är redan förtullade på sedvanligt sätt.

Är du säker? Tycker de borde ha nån information om det här på sajten. Det är ju inte bara lilla Sverige det gäller, utan hela EU.
Citera
2026-07-02, 15:49
Medlem
Citat:
Är du säker? Tycker de borde ha nån information om det här på sajten. Det är ju inte bara lilla Sverige det gäller, utan hela EU.
Det står "lokalt lager" i grön text allra först i beskrivningen för de varor som skickas från annat EU-land. Detta gäller huvudsakligen dyrare varor, som även enligt tidigare regler skulle har förtullats om de skickats från Kina. Ingenting har (ännu) förändrats på det området.

Är det någon som har koll på hur det fungerar från och med den 1 juli? Från flera håll finns uppgifter om att Temu själva ska hantera tullen, och lägga till den vid utcheckningen. Detta är dock inte fallet, eftersom hela processen fungerar exakt som tidigare. Det hade varit en mycket trolig lösning, eftersom detta sker på många andra håll, bland annat på eBay. Om tullen ska beläggas av annan aktör, hur ska man i så fall veta hur många "varutyper" respektive försändelse innehåller? Det är ju just detta som tullavgiften beräknas på.
Citera
2026-07-02, 19:17
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
TN (Miljardböter för Temu):

Föräldrar som köper bäbisprodukter från Temu är verkligen dumma i huvudet. Hur kan man ens få tanken på att göra det..

Citera
2026-07-03, 07:38
Medlem
Tankeverksamhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robner
Det står "lokalt lager" i grön text allra först i beskrivningen för de varor som skickas från annat EU-land. Detta gäller huvudsakligen dyrare varor, som även enligt tidigare regler skulle har förtullats om de skickats från Kina. Ingenting har (ännu) förändrats på det området.

Är det någon som har koll på hur det fungerar från och med den 1 juli? Från flera håll finns uppgifter om att Temu själva ska hantera tullen, och lägga till den vid utcheckningen. Detta är dock inte fallet, eftersom hela processen fungerar exakt som tidigare. Det hade varit en mycket trolig lösning, eftersom detta sker på många andra håll, bland annat på eBay. Om tullen ska beläggas av annan aktör, hur ska man i så fall veta hur många "varutyper" respektive försändelse innehåller? Det är ju just detta som tullavgiften beräknas på.

Jag hade missat den här nya tullavgiften och lade en beställning igår på kanske 350 kr. Sedan var det inte förrän i sista steget med bank-id för Klarna, som jag hajade till att det plötsligt stod 780 kr. Det var penslar, rollers, spackel, och lite annat. En del städsaker också. De verkar lägga på 3 euro per vara, så jag ångrade ordern och det gick bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in