2026-07-03, 10:57
Medlem
st33rs avatar
kan man söka i appen så man bara får upp det som skickas inifrån europa?
Kan inte hitta det
Citera
2026-07-03, 15:47
Medlem
Man märker att prissättningen av varor har påverkas av tullavgifterna. Många varor har sänkts rätt mycket de senaste dagarna. Om ni har beställningar som ni kan begära prisjustering för bör ni hålla koll på det. Jag har hittills fått 160 kr kredit sen tull infördes.
Citera
2026-07-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robner
Det står "lokalt lager" i grön text allra först i beskrivningen för de varor som skickas från annat EU-land. Detta gäller huvudsakligen dyrare varor, som även enligt tidigare regler skulle har förtullats om de skickats från Kina. Ingenting har (ännu) förändrats på det området.

Ja, precis. Det man önskar är ju att kinavarorna går via ett europeiskt lager.
Citera
2026-07-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersAB
Beställde från Ali 1/7 kom in i Postnord appen idag, förväntar mig ett kravbrev från postnord nu, eller

Det tycker jag låter positivt! Kravet från tullen brukar ju komma INNAN man får avisering om att paketet är på väg. De släpper den ju inte förrän man betalat.
Citera
2026-07-06, 21:49
Medlem
Hittade uppgifter om att både Ali och Temu lägger på de där 30kr i kassan. Om det stämmer vet jag inte. Men slipper ju i så fall ivf extra avgifter för tullens hantering.

Men hittade också detta som var mer positivt.

https://www.letemsvetemapplem.eu/en/2026/07/02/temu-eu/

Det står kortfattat att Temu skicker mer och mer varor via Europeiska lagar och att man då slipper tullen.

Bra för oss, men jag fattar inte hur det går till. Det borde ju ändå tullas nånstans, men inte med 30kr per vara värd 5kr förstås! Men vanlig tull i de fall sådan gäller på de varor man beställer måste väl betalas någonstans. Om man t.ex. beställer en cykel (något jag vet att det är tull på i Sverige). Verkar ju konstigt om det kan kringgås bara genom att ha ett lager i ett annat land.
Citera
2026-07-06, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
kan man söka i appen så man bara får upp det som skickas inifrån europa?
Kan inte hitta det

På sajten har man kunnat det ivf. Men tidigare var det ju som andra sagt bara dyra saker - d.v.s. Europeiska säljare som de också släppt in på Temu, inte kinagrejer.
Citera
2026-07-06, 22:15
Medlem
Määä! Temu har ju information på sajten. Tydlig också. På nätet är det i toppmenyn,
Extra import-related fees
Orders shipped from outside EU

Extra import-related fees

For orders shipped from outside the EU with a value of €150 or less, Temu will charge import charges of €3 per different item in the order, plus applicable VAT. For this purpose, the same items will be counted only once.

For orders shipped from outside the EU with a value exceeding €150, Temu will charge an estimated import fees deposit.

The applicable import-related fees will be separately displayed and charged at checkout.

Bara att hoppas att allt billigt krafs man köper kommer att reläas via ett Europeiskt lager då...
Citera
2026-07-06, 23:20
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken

Bara att hoppas att allt billigt krafs man köper kommer att reläas via ett Europeiskt lager då...

Det hjälper inte vad jag har förstått, även "reläade" paket ska omfattas av detta. Hur fan dom ska ha koll på vad som är reläat eller ej fattar jag dock inte.

/#LOUDmouth#
Citera
2026-07-06, 23:32
Medlem
.
Citera
2026-07-08, 01:58
Medlem
Jag skulle lägga en beställning på 580 kr men när jag skulle betala stod det helt plötsligt 1.100 kr!!

De hade lagt till 30 kr på varje vara.

Hann makulera ordern som tur är.
Citera
2026-07-08, 08:57
Medlem
.
Senast redigerad av Sjelvklart 2026-07-08 kl. 09:01.
Citera
2026-07-08, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Hittade uppgifter om att både Ali och Temu lägger på de där 30kr i kassan. Om det stämmer vet jag inte. Men slipper ju i så fall ivf extra avgifter för tullens hantering.

Men hittade också detta som var mer positivt.

https://www.letemsvetemapplem.eu/en/2026/07/02/temu-eu/

Det står kortfattat att Temu skicker mer och mer varor via Europeiska lagar och att man då slipper tullen.

Bra för oss, men jag fattar inte hur det går till. Det borde ju ändå tullas nånstans, men inte med 30kr per vara värd 5kr förstås! Men vanlig tull i de fall sådan gäller på de varor man beställer måste väl betalas någonstans. Om man t.ex. beställer en cykel (något jag vet att det är tull på i Sverige). Verkar ju konstigt om det kan kringgås bara genom att ha ett lager i ett annat land.
Det är ju inga konstigheter det blir samma för Temu som för alla andra företag som importerar till Eu, Jula betalar ju tull givetvis liksom biltema osv, tull är normalt en väldigt lite del av totalpriset ,dom flesta varor har bara 1-2% Tull. Temu och dom andra Kina baserade företagen får ju nu konkurrera på lika villkor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in