2026-07-01, 21:58
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Åter igen. Läs denna del av domen.

"Det framgår av båda berättelserna att Sekretess 1 den aktuella
kvällen sagt till K att han måste använda kondom om de skulle ha
vaginalt samlag. Enligt Ks egna uppgifter sa hon det en gång,
möjligen två gånger. Det framgår vidare att K uppfattade hennes
krav om kondom, och att han frågade henne varför hon ville det. Slutligen
framgår det att K trots detta penetrerade hennes vagina med sin
penis, utan kondom, och att Sekretess 1 blev mycket upprörd. Det är därför
bevisat att K har genomfört ett vaginalt samlag med Sekretess 1
som inte deltog frivilligt, på det sätt som åklagaren har gjort gällande. Eftersom
det framgår att K vid tillfället hade insikt om att Sekretess 1 inte
accepterade något vaginalt samlag utan kondom är det bevisat att K
agerade med uppsåt.
Frågan om vad de kan ha haft för
överenskommelse tidigare saknar betydelse för bedömningen. K
ska därför dömas för våldtäkt i enlighet med åtalet."

-----

Du får väl läsa vad juridiken säger vad gäller anmälningspliktiga könssjukdomar. Så får du se själv att det rör sig om grov misshandel att medvetet utsätta någon för risk att bli smittad av en sådan, utan att den utsatta vet om det. Det är ingen "dubbelmoral" av mig att informera dig om vad juridiken säger.

Finns ett känt fall. Du kan läs om det här:

"Mannen har åtalats för att ha haft oskyddat sexuellt umgänge med femton flickor. Två av flickorna har blivit smittade med HIV och åtalet har här gällt grov misshandel."
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/hiv-man-domdes-till-miljonskadestand-och-maxstraff/

Så nu får du ta och ge dig. Och försöka förstå att det är olika brott att ha fullt samtycke till sex, men hålla tyst om sin anmälningspliktiga könssjukdom (grov misshandel). Och att utan samtycke penetrera någon utan kondom (våldtäkt). Försök få in detta nu! Sluta spela dum!

Det handlar om att om fallet i TS är våldtäkt så är även mitt fiktiva fall det! Nu anser inte jag att TS är våldtäkt och ej heller mitt fiktiva fall - de är båda på sin höjd, grov misshandel... Men, det ena fallet kan inte vara det (våldtäkt/grov misshandel) utan att det andra är det, de är likvärdiga - vad än lagarna säger. Domen kommer göras om - hur ställer du dig då?

Behöver ingen mer diskussion med dig då jag uppnått mitt mål med att påvisa din dubbelmoral och hyckleri...

Tack, för mig! Åhh, lugnet sveper in över nejden...
Citera
2026-07-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jo, det gör det för det handlar om uppsåt.

" Han tolkade henne som att det var för hans skull som han
skulle använda kondom, varvid han sa något i stil med att det inte spelade
någon roll för honom."

Det står ju även "borde", inte måste...
Citera
2026-07-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Det handlar om att om fallet i TS är våldtäkt så är även mitt fiktiva fall det! Nu anser inte jag att TS är våldtäkt och ej heller mitt fiktiva fall - de är båda på sin höjd, grov misshandel... Men, det ena fallet kan inte vara det (våldtäkt/grov misshandel) utan att det andra är det, de är likvärdiga - vad än lagarna säger. Domen kommer göras om - hur ställer du dig då?

Behöver ingen mer diskussion med dig då jag uppnått mitt mål med att påvisa din dubbelmoral och hyckleri...

Du har inte påvisat någonting. Mer än att du har dålig läsförståelse och dålig koll på juridik.

Nej. Det är inte samma sak.

1. Att begå en sexuell handling under samlaget som man inte har samtycke till = våldtäkt.
2. Att ha sex med någon som samtycker till hela samlagets alla delar. Men att undanhålla att man har en anmälningspliktig könssjukdom, är inte våldtäkt. Utan grov misshandel.

Försök nu att förstå skillnaden.
Citera
2026-07-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede

Hyckleri är det väl ändå du som sysslar med? Du har fått domen uppstoppad där solen aldrig skiner. Men du klamrar dig fast vid ditt hypotetiska resonemang som bygger på dina fantasier. Tråden handlar om en dom, den ligger under aktuella brott och kriminalfall inte trådar om filosofi så dina fantasier är ointressanta för tråden
Citera
2026-07-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du har inte påvisat någonting. Mer än att du har dålig läsförståelse och dålig koll på juridik.

Nej. Det är inte samma sak.

1. Att begå en sexuell handling under samlaget som man inte har samtycke till = våldtäkt.
2. Att ha sex med någon som samtycker till hela samlagets alla delar. Men att undanhålla att man har en anmälningspliktig könssjukdom, är inte våldtäkt. Utan grov misshandel.

Försök nu att förstå skillnaden.

Jag har hela tiden utgått från den inställningen du hade från början, nämligen den biologiska, där du orerade om "invasionen" av spermier. Jag kontrade då med att virus är att likställas. Med detta i åtanke så har jag rätt och du fel!

Försök nu dra dig till minnes ditt ursprungliga svar och inställning. Att du nu ändrat riktning är inte mitt fel...
Citera
2026-07-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Hyckleri är det väl ändå du som sysslar med? Du har fått domen uppstoppad där solen aldrig skiner. Men du klamrar dig fast vid ditt hypotetiska resonemang som bygger på dina fantasier. Tråden handlar om en dom, den ligger under aktuella brott och kriminalfall inte trådar om filosofi så dina fantasier är ointressanta för tråden

Skit då i att kommentera, ditt feministskrälle!
Citera
2026-07-01, 22:29
Medlem
"Sekretess 1 var redan sjukskriven på grund av utmattning"
Avgörande. Hennes psykiska tillstånd påverkade, dels hur väl hur hennes minnesförmåga fungerade men sedan också att en person med utmattningsproblem är mindre stresstålig, lättirriterad osv.

Så hennes reaktion inför hennes vänner om hur hemskt det var är förmodligen kopplad till hennes utmattningssymptom och INTE vad som hände henne.
Nån kunde sagt "bu" till henne på fel sätt och det hade kunnat skapat kraftig psykiska reaktioner.

Från 1177:
"Du glömmer saker och har svårt att koncentrera dig"
"Du är ofta mycket känslig för all slags stress. Det är också vanligt med skuldkänslor och skamkänslor."

https://stressmottagningen.se/utmattningssyndrom/
"kognitiv nedsättning, det vill säga stora problem med minne"
"Ytterligare ett kärnsymtom utgörs av kraftigt ökad stresskänslighet. Detta beskrivs av många som en ren “stressallergi” som innebär att man är betydligt mer lättstressad än förr och att minne, koncentration och andra kognitiva förmågor fungerar betydligt sämre under stress"
"irritabilitet, labilitet"

Hon var en bomb redo att explodera, så minsta lilla fel och det blev ofantligt mycket större emotionellt för henne. Och detta pekar förmodligen på att hennes vänner övertygade henne att polisanmäla på felaktiga grunder. De trodde det var värre än vad det egentligen var.

Hon kan ha kommit ihåg fel, och skuld och skamkänslorna kan också fått henne att tolka saker helt fel.
Senast redigerad av Garre74 2026-07-01 kl. 22:32.
Citera
2026-07-01, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"Sekretess 1 var redan sjukskriven på grund av utmattning"
Avgörande. Hennes psykiska tillstånd påverkade, dels hur väl hur hennes minnesförmåga fungerade men sedan också att en person med utmattningsproblem är mindre stresstålig, lättirriterad osv.

Så hennes reaktion inför hennes vänner om hur hemskt det var är förmodligen kopplad till hennes utmattningssymptom och INTE vad som hände henne.
Nån kunde sagt "bu" till henne på fel sätt och det hade kunnat skapat kraftig psykiska reaktioner.

Från 1177:
"Du glömmer saker och har svårt att koncentrera dig"
"Du är ofta mycket känslig för all slags stress. Det är också vanligt med skuldkänslor och skamkänslor."

https://stressmottagningen.se/utmattningssyndrom/
"kognitiv nedsättning, det vill säga stora problem med minne"
"Ytterligare ett kärnsymtom utgörs av kraftigt ökad stresskänslighet. Detta beskrivs av många som en ren “stressallergi” som innebär att man är betydligt mer lättstressad än förr och att minne, koncentration och andra kognitiva förmågor fungerar betydligt sämre under stress"
"irritabilitet, labilitet"

Hon var en bomb redo att explodera, så minsta lilla fel och det blev ofantligt mycket större emotionellt för henne. Och detta pekar förmodligen på att hennes vänner övertygade henne att polisanmäla på felaktiga grunder. De trodde det var värre än vad det egentligen var.

Hon kan ha kommit ihåg fel, och skuld och skamkänslorna kan också fått henne att tolka saker helt fel.

Tycker du att mannen borde ha avstått ifrån att ha sex med kvinnan då?
Citera
2026-07-01, 22:50
Medlem
Tack! Äntligen!

Skummat igenom det och ja, det är verkligen helt sjukt. Det sjukaste jag läst på länge. Förutom att är en jävla tragedi undrar jag vad fan det kostat mig som skattebetalare?!

Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
Dom
Södertörns tingsrätt
B 21960-24
Södertörns tingsrätt B 21960-24 Dom 20260623

Sida 6 (16)
Citera
2026-07-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Här var det inte fråga om någon liten betydelselös detalj.
Nej uppenbarligen inte, men det förändrar inte faktumet att hon visste att sexet inleddes utan kondom på, med tron om att han skulle ta på sig kondom innan han sprutade.
Att samtycke saknats för samlaget pga avsaknad av kondom är skitsnack för att hon vet riskerna med att inleda sex utan en kondom, även en försats kan göra tjejer gravid, det vet alla vuxna människor så hon var likgiltig till det scenariot. Risken för att bli gravid måste ha varit hennes problem när det kom till att få sperma i sig
Citera
2026-07-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
I så fall är trådens rubrik missvisande och borde ändras.
Oavsett trådens rubrik så är det inte den som avgör ifall det rört sig om en våldtäkt eller om det saknats samtycke.
Citera
2026-07-01, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Oavsett trådens rubrik så är det inte den som avgör ifall det rört sig om en våldtäkt eller om det saknats samtycke.

Nej men den är ju grunden för diskussionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in