2026-07-01, 19:07
Moderator
HelgeBuks avatar
Ser till min förfäran att Kina-påsarna som för inte länge sen (ett år?) bantades från 220g till 180g nu är nere på 150g till samma pris som förr, kanske lite dyrare. Just nu 2 för 50 kr (166/kg) på Willys.

I samma butik ligger marabou chokladkakor (de stora 200g - nej just det, jag menar 160g) på ca 155-165 kr/kg.

Jag hade redan i stort sett slutat med choklad, till stor del pga priset. Hur känner ni andra inför detta?

Inflation är en sak men detta är ju löjligt.
Senast redigerad av HelgeBuk 2026-07-01 kl. 19:39.
Citera
2026-07-01, 19:10
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Lösgodis har billigare kilopris, köp chokladen där
Citera
2026-07-01, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Ser till min förfäran att Kina-påsarna som för inte länge sen (ett år?) bantades från 220g till 180g nu är nere på 150g till samma pris som förr, kanske lite dyrare. Just nu 2 för 50 kr (166/kg) på Willys.

I samma butik ligger marabou chokladkakor (de stora 200g - nej just det, jag menar 160g - på ca 155-165 kr/kg.

Jag hade redan i stort sett slutat med choklad, till stor del pga priset. Hur känner ni andra inför detta?

Nästan alla tillverkare använder skitig palmolja och har minskat kakaomängden så redan det är ett skäl att inte röra skiten.

Förr i tiden var plopp och center goda på riktigt innan de bytte ingredienserna.
aladdin och marabou choklad hade mer kakao och mindre socker.
Kexchoklad var inte med palmolja osv.

Såg idag en gammal reklam för pååls finbageri (tror pågens och pååls gick ihop eller nåt sånt)
Men i reklamen gjorde pappan egna kakor för de ville bjude på äkta kakor med riktigt smör och riktiga ingredienser istället för färdigtillverkat skit och pojken i familjen sa att han jobbtränar på företaget och de använder riktig citron och riktiga ingredienser osv så pappan kan med gott samvete köpa färdiga.

Allt det där har idag försvunnit pga industrin som matar oss med skit.

tror det är billigt att tillverka kina då de knappast har mycket kakao i den.

Blev förvånad hur billig ekologisk choklad var i tyskland förra året trots att de höjt chokladpriserna här.

tillverkarna har också orättvisa priser till småbutikerna där man ofta säljer choklad,godis dyrare från grossist till butik än stora butiker som kan sälja många saker billigare i vanlig butik vilket är galet och minskar antalet småbutiker ytterligare då kunderna går till de stora butikerna pga detta.
Senast redigerad av Blatteman 2026-07-01 kl. 19:30.
Citera
2026-07-01, 19:30
Avslutad
Jag känner samma lika.
Citera
2026-07-01, 19:34
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Men vad kostar negerbollar .?
Alltså smör socker havregryn och kakao?
Är det också så mycket dyrare att göra idag?
Citera
2026-07-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Nästan alla tillverkare använder skitig palmolja och har minskat kakaomängden så redan det är ett skäl att inte röra skiten.

Förr i tiden var plopp och center goda på riktigt innan de bytte ingredienserna.
aladdin och marabou choklad hade mer kakao och mindre socker.
Kexchoklad var inte med palmolja osv.

Såg idag en gammal reklam för pååls finbageri (tror pågens och pååls gick ihop eller nåt sånt)
Men i reklamen gjorde pappan egna kakor för de ville bjude på äkta kakor med riktigt smör och riktiga ingredienser istället för färdigtillverkat skit och pojken i familjen sa att han jobbtränar på företaget och de använder riktig citron och riktiga ingredienser osv så pappan kan med gott samvete köpa färdiga.

Allt det där har idag försvunnit pga industrin som matar oss med skit.

tror det är billigt att tillverka kina då de knappast har mycket kakao i den.

Blev förvånad hur billig ekologisk choklad var i tyskland förra året trots att de höjt chokladpriserna här.

tillverkarna har också orättvisa priser till småbutikerna där man ofta säljer choklad,godis dyrare från grossist till butik än stora butiker som kan sälja många saker billigare i vanlig butik vilket är galet och minskar antalet småbutiker ytterligare då kunderna går till de stora butikerna pga detta.

Allt korrekt. Inte mycket i dag är äkta. Kolla upp vad ni stoppar i er. Det är inflammatoriska komponenter som gör er sjuka och ni blir därmed en kassako för Big Pharma som går hand i hand med Big Food. Vakna lite.
Citera
2026-07-01, 19:42
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus

Bra fråga, jag har inte så bra koll på butikspriset på kakao eftersom det inte är nåt som handlas (eller tittas på) mer än ett par gånger om året. Smör har ju blivit väldigt dyrt det också de senaste åren. Men antagligen är hemgjorda negerbollar den billigaste sortens chokladgodis, dessutom godare än det mesta man kan köpa.
Citera
2026-07-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk

I samma butik ligger marabou chokladkakor (de stora 200g - nej just det, jag menar 160g) på ca 155-165 kr/kg.

jag köper i stort sett bara riktig choklad, 65% och uppåt, i bulk. Det Marabou kallar choklad är mest bara en äcklig sörja.
De höga priserna på choklad som rått en tid beror på mycket dåliga skördar några år, men det har blivit bättre sedan en tid tillbaka, så priserna på choklad är på väg ner igen. i början av 2023 låg priset på råvarumarknaden på runt 3000 USD per ton, runt 2024/25 var det uppe på runt 12000 USD som högst och nu är det nere på runt 5000 USD per ton. Sedan är det en viss eftersläpning på priset på produkterna på konsumentmarknaden så klart.
Citera
2026-07-01, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus

eftersom kakaon utgör en så liten del i en chokladboll, som det heter nu förtiden, du får hänga med lite i tiden, gammelfarfar, så påverkas priset knappt nämvärt.
Citera
2026-07-01, 20:22
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Jag köper inte en pryl från de som försöker med bedrägerier som krympflation. Det finns konkurrenter som inte håller på sådär, köp från dem istället.
Citera
2026-07-01, 20:24
Medlem
SirAssMonkeys avatar
De har inte smugit in någon skum sockerskatt? Vart de inte tal om det iaf på läsk för några år sedan?
Men kanske inte blev något av det..
Citera
2026-07-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
eftersom kakaon utgör en så liten del i en chokladboll, som det heter nu förtiden, du får hänga med lite i tiden, gammelfarfar, så påverkas priset knappt nämvärt.

Jag har två varianter på den lilla boken "sju sorters kakor"

I den ena står det negerboll och i den andra chokladboll,

Men när jag gör dom hemma billigt med de få ingredienser som behövs
så kallar jag dom Gambiaskalle - med eller utan mjäll..
Den med mjäll har riven kokos och den utan mjäll har chokladströssel.

Men du kan anta att priset på kakao ligger still men priset på strösocker,
havregryn, smör har stigit med 300%, påverkar det priset nämnvärt??
vill man då ha lite kaffe så steg priset lite till.

Vi som är lite äldre kan räkna saker i sin helhet och inte på på en ingrediens.
Negerbollar gjorde jag tusentals av varje vecka på andra halvan av 1980-talet.

Negerbollar är lika gott som en nygräddad slangballe.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in