2026-07-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
eftersom kakaon utgör en så liten del i en chokladboll, som det heter nu förtiden, du får hänga med lite i tiden, gammelfarfar, så påverkas priset knappt nämvärt.

Det här är FB. Hela poängen för de flesta är att de får skriva ordet "neger" eller liknande utan att de får skit för det. Tänk dig en 12-åring som precis fått lära sig fula ord. Lite den mentaliteten.

TS: Choklad har gått upp i pris, ja, men det är också globalt. Choklad är egentligen skitdyrt och enda anledningen till att det varit billigare var pga alla sketna arbetsförhållanden och dylikt. Säger inte att de inte längre finns i ngt led men det har blivit stramare helt enkelt.

Många saker som vi är vana vid som är "billiga" är det pga det ena eller andra. Antingen har ngn lidit i ledet eller så är det skattepengar som avlastar i form av justeringar (som köttindustrin till exempel som är helt absurt oeffektiv vad gäller kalorier per gram).

Sånt här är inget nytt och som du påpekat kan du lägga inflationen därtill så har du dessa ökningar. Men! Som tur är är choklad inte en livsnödvändig produkt så man kan minska på sitt intag utan större problem. (Jag äter ren kakao i morgongröten varje dag för hälsoeffekterna men inget som är ett måste heller).
Citera
2026-07-01, 21:54
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
eftersom kakaon utgör en så liten del i en chokladboll, som det heter nu förtiden, du får hänga med lite i tiden, gammelfarfar, så påverkas priset knappt nämvärt.
Men kinapuffar innehåller väl ingen choklad alls.
Mest en massa kemikalier och substitut för mat.
Citera
2026-07-01, 21:56
Medlem
Jag köper Fazer Blå.
Citera
2026-07-01, 23:17
Medlem
PK-befriads avatar
Hur skulle det se ut om någon vara inte blev mindre och dyrare över tid? Med färre ingredienser. Det är antagligen en standard som inte får brytas inom livsmedelsbranschen. Snart är fryspizzorna inte större än en smörgås.
Citera
2026-07-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Jag köper inte en pryl från de som försöker med bedrägerier som krympflation. Det finns konkurrenter som inte håller på sådär, köp från dem istället.

Håller med jag blir mycket mer provocerad av krympflation än av faktiska prishöjningar (nu har ju dock Marabou gjort både och). På samma sätt som jag hatar alla smygskatter överallt. Själv köper jag dock främst mörk choklad men även dessa har ju höjts rejält i pris. Om man är sötsugen och vill ha något chokladaktigt kan man alltid köpa en kladdkaka. Willys har väl en för under 25 kr/400 gram. Mycket choklad för det priset.
Citera
2026-07-01, 23:55
Medlem
irrelevants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Nästan alla tillverkare använder skitig palmolja och har minskat kakaomängden så redan det är ett skäl att inte röra skiten.

Förr i tiden var plopp och center goda på riktigt innan de bytte ingredienserna.
aladdin och marabou choklad hade mer kakao och mindre socker.
Kexchoklad var inte med palmolja osv.

Såg idag en gammal reklam för pååls finbageri (tror pågens och pååls gick ihop eller nåt sånt)
Men i reklamen gjorde pappan egna kakor för de ville bjude på äkta kakor med riktigt smör och riktiga ingredienser istället för färdigtillverkat skit och pojken i familjen sa att han jobbtränar på företaget och de använder riktig citron och riktiga ingredienser osv så pappan kan med gott samvete köpa färdiga.

Allt det där har idag försvunnit pga industrin som matar oss med skit.

tror det är billigt att tillverka kina då de knappast har mycket kakao i den.

Blev förvånad hur billig ekologisk choklad var i tyskland förra året trots att de höjt chokladpriserna här.

tillverkarna har också orättvisa priser till småbutikerna där man ofta säljer choklad,godis dyrare från grossist till butik än stora butiker som kan sälja många saker billigare i vanlig butik vilket är galet och minskar antalet småbutiker ytterligare då kunderna går till de stora butikerna pga detta.

Det är märkligt det där med att varor fulla med skit marknadsförs som det normala, medan varor med normala ingredienser marknadsförs som eko, lyx, hantverk, artisanal osv. Det är ett jävla hån mot kunden och det är bara bojkott som gäller. Jag försöker undvika halvfabrikat i Sverige av den anledningen. Det är likadant i de flesta andra länder i Europa men Spanien är faktiskt annorlunda. T.ex gazpacho på tetrapak är det faktiskt bara grönsaker och olivolja i, och den har ingen flott förpackning med ekostämplar. Samma med typ tomatsåser, frysta färdigrätter, efterrätter etc - innehållsförteckningen är ofta väldigt mycket kortare än motsvarande i Sverige och utan konserveringsmedel och fejkaromer.

Menar inte att dessa kemikalier nödvändigtvis är farliga men det smakar skit och fejk. Äckligt.
Citera
2026-07-01, 23:56
Medlem
ReklamApaNegers avatar
Ät inte godis, det skadar era tänder och det gör er knappast smalare.
Om folk åt ordentligt så hade vi inte haft behov några jävla gym!
Citera
2026-07-02, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Men vad kostar negerbollar .?
Alltså smör socker havregryn och kakao?
Är det också så mycket dyrare att göra idag?
Smör är en av de saker som har blivit dyrare nu för tiden. MEN, det är också, som det nästan alltid har varit, en vara som det ofta är rea och lockpris på!
Citera
2026-07-02, 01:26
Avstängd
Voloteas avatar
Köp choklad i lösviktshyllan. Då kostar det typ 80kr kilot
Citera
2026-07-02, 01:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Ser till min förfäran att Kina-påsarna som för inte länge sen (ett år?) bantades från 220g till 180g nu är nere på 150g till samma pris som förr, kanske lite dyrare. Just nu 2 för 50 kr (166/kg) på Willys.

I samma butik ligger marabou chokladkakor (de stora 200g - nej just det, jag menar 160g) på ca 155-165 kr/kg.

Jag hade redan i stort sett slutat med choklad, till stor del pga priset. Hur känner ni andra inför detta?

Inflation är en sak men detta är ju löjligt.

Käkar i stort sett bara Kexchoklad för jag vill sponsra Sverige och den är fortfarande riktigt billig. Oftast typ 3 för 30.
Citera
2026-07-02, 03:25
Avstängd
Man har utnyttjat kris för att sänka på innehållet och samtidigt höja priserna

Och inte en enda jävla politiker tar tag i detta, man låter dessa giriga företag härja fritt för att man har manipulerat marknaden.

Enda förloraren här är svenska konsumenter.
Citera
2026-07-02, 03:25
Medlem
NewDawnFadess avatar
Jag undviker numera Marabous chokladkakor. De är för dyra, innehåller för lite choklad, väger för lite och moderbolaget stödjer Ryzzland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in