2026-07-01, 13:16
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Lämna in bilen på verkstad så dom får titta på vad som är fel till att börja med

Jag har dåliga erfarenheter utav att lämna in bilar.. har ett exempel förut blev jag tillsagd att jag behövde byta hela framvagnen av en verkstad.. skulle kosta 20k ungefär.. Blev misstänksam besiktigade bilen, och de kom fram till att det var en styrled för 250 kr samt ett bromsrör för 200 kr.

Polarens farsa bytte det mot en whisky... De är kriminella på verkstäder just saying..
Citera
2026-07-01, 13:36
Medlem
Lian.Vendls avatar
Lämna in bilen är alltid dyrt, väldigt dyrt. Det bästa är om man är lite händig/intresserad själv, men det är inte alla och då blir det som det blir.

Idag är det oftast propan/butan/dylikt man fyller på med i DIY-kit om jag inte missminner mig. Två gotchas:
1. Märk att den är fylld med detta så ingen yrkesman kopplar på sin AC-maskin och får in gasen där, då blir dom riktigt sura.
2. Mycket brandfarlig gas, i regel inget problem men att köra runt med en läcka rekommenderas inte.
Finns mer att läsa om Tragedia de La Cresta på ämnet samt https://en.wikipedia.org/wiki/HC-12a

Så lite eftertanke är på sin plats även om det är populärt som en billig lösning på dyra AC-problem.
Citera
2026-07-01, 14:55
Medlem
Kryckmannens avatar
Det är jätte lätt att göra själv och i bästa fall kan man väl spara säkert en röding mot att låta någon med kunskap, verktyg och rätt gas göra jobbet på riktigt.

Problemet är att man fyller ett system byggt för en i sammanhanget helt ofarlig gas (tetrafluoretan) med en blandning av isobutan och propan, dvs., ungefär så jävla lättantändligt som det blir. Dessutom har jag inte sett något GDS-kit som består av mer än tub stor nog för flera fyllningar, kopplingar och en enklare manometer. Pundarnivå jämfört med vad du får hos en verkstad.

Jag vet inte, men för ovanlighetens skull står jag nog på lagens sida här och tycker att sådant här ska man ge fan i att pyssla med. Första bästa klipp jag hittade där ingen människa dör eller skadas svårt:

https://www.youtube.com/watch?v=FO47SzxJmV0

Hade vi fått köpa rätt gas hade jag struntat blankt i lagboken.
Citera
2026-07-01, 14:55
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Köldmediet diffunderar genom slangar över tid och det är en ganska aggressiv miljö med vibrationer och värmecykler så om man måste fylla på lite sådär var 3:e år på en bättre begagnad bil så är det inget konstigt.
Jag tycker jag är tydlig med att man kan fylla med fel medel, som förstör för verkstäderna.
Citera
2026-07-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Lämna in bilen är alltid dyrt, väldigt dyrt. Det bästa är om man är lite händig/intresserad själv, men det är inte alla och då blir det som det blir.

Idag är det oftast propan/butan/dylikt man fyller på med i DIY-kit om jag inte missminner mig. Två gotchas:
1. Märk att den är fylld med detta så ingen yrkesman kopplar på sin AC-maskin och får in gasen där, då blir dom riktigt sura.
2. Mycket brandfarlig gas, i regel inget problem men att köra runt med en läcka rekommenderas inte.
Finns mer att läsa om Tragedia de La Cresta på ämnet samt https://en.wikipedia.org/wiki/HC-12a

Så lite eftertanke är på sin plats även om det är populärt som en billig lösning på dyra AC-problem.
Finns redan en likadan tråd som denna, där finns länkar om "fulgasens" farlighet vid tex krockar.

Har för mig testresultaten från Australien visade typ noll, eller minimal ectra risk med propan i ACn.

Även de riktiga "kylgaserna" är farliga om de läcker, och man andas in dessa, man kan dö av syrebrist har jag för mig det var.

Sen om all "fulgas" läckt ut, alternativt att du själv pyst ut gasen, så systemet är tomt.
Om man sedan åker till AC verkstad, blir det problem då med?
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-01 kl. 15:11.
Citera
2026-07-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Det är jätte lätt att göra själv och i bästa fall kan man väl spara säkert en röding mot att låta någon med kunskap, verktyg och rätt gas göra jobbet på riktigt.

Problemet är att man fyller ett system byggt för en i sammanhanget helt ofarlig gas (tetrafluoretan) med en blandning av isobutan och propan, dvs., ungefär så jävla lättantändligt som det blir. Dessutom har jag inte sett något GDS-kit som består av mer än tub stor nog för flera fyllningar, kopplingar och en enklare manometer. Pundarnivå jämfört med vad du får hos en verkstad.

Jag vet inte, men för ovanlighetens skull står jag nog på lagens sida här och tycker att sådant här ska man ge fan i att pyssla med. Första bästa klipp jag hittade där ingen människa dör eller skadas svårt:

https://www.youtube.com/watch?v=FO47SzxJmV0

Hade vi fått köpa rätt gas hade jag struntat blankt i lagboken.
Jag lämnade in och fyllde förra året.
Allt inklusive den obligatoriska läcksökningen gick på 3800kr.
Detta var på en vanlig kylservicefirma, inte en bilverkstad, där är det ännu dyrare.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-01 kl. 15:28.
Citera
2026-07-01, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Fick tips av grannen om en liten verkstad som kunde fylla på med vad jag lärt mig nu kallas fulgas.
Det fungerar inte på min megane -04 säger han, men jag hade lite svårt att förstå honom, så vet någon om det är special till megane?
Finns ersättningsgas/ fulgas till i princip alla bilar och AC system i dessa, även nyare.

Vilken gas just ditt system använder står på en dekal i motorrummet, förmodligen gasen R 134

LÄNK: Tror det är denna som ska vara till din Megane-04.

https://envirosafe.se/sv/products/view/enviro-safe-koldmedium-ersatter-r134a-och-r12-i-alla-bilar/?srsltid=AfmBOopYZTvXjelIUjH58g2d3guYsCJKW9S6g0Ehc ti1ahvTStYVuSUa
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-01 kl. 15:26.
Citera
2026-07-01, 15:25
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BevarsMilderPeng
Så här: Det är ett slutet system. Måste du fylla på har du en läcka, och det löser du inte genom att fylla på.

Det räcker med att en oring inte tätar till 100%. Många av dessa ”göra det själv kit” innehåller ämnen som fixar sånt samt spårmedel.
Har fyllt på +10bilar med dessa produkter de senaste åren och alla utom en kyler fullt. (Den som inte kyler var kompressorn slut på)
Citera
2026-07-01, 16:40
Medlem
Citat:
Jag fattar att det är en läcka, men bara skiten håller till hösten.
Hjälp mig med ledtrådar hur jag använder en burk duracool istället, har du testat det jälv?
Jag fyllde på på jobbet på min gamla bil men dessvärre höll det bara några veckor eftersom det är ett läckage.
Citera
2026-07-01, 17:16
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jag lämnade in och fyllde förra året.
Allt inklusive den obligatoriska läcksökningen gick på 3800kr.
Detta var på en vanlig kylservicefirma, inte en bilverkstad det är ännu dyrare.

Riktpriset på en AC-service på TS bil är 1500 kr. Allt över det, plus eventuell fyllning, är för dyrt.
Citera
2026-07-01, 17:21
Medlem
Citat:
Min Renault från 2004 har nästan igen AC, nu säger dom som kan att man kan fylla på den själv så jag har googlat och hittar att man kan köpa en burk från typ duracool med en slang.
Har någon av er erfarenhet av hur man vet vart man sätter slangen?

Det är ju varmt som attans i bilen och jag har provat knappen ta luft inifrån som han bosse bildoktor skrev men det hjälper inte.

Är det värt att betala nästan 400 kr med frakt?

Jo jag vet att det kan finnas ett litet litet håll, men jag behöver det ju bara nu när det är varmt, så om det slutar kyla i höst gör ju inget.

Jo jag har förstått att det tydligen är miljö vidrigt att använda det, men jag bryr mig inte om det jag vill bara kunna åka och handla utan att svettas i bilen.

Nu till sakfrågan är det svårt att göra det här själv?
Hög och låg hit och dit när man googlar hur vet jag vad som är vad?
Just det en Megane är det.

Lätt som fan att göra själv - har gjort det på båda våra bilar o kommer att göra det igen om några veckor på den ena - skall köra 120 x2 mil i sträck med hunden i bilen så då måste jag ha lite kyla. Dock läcker det rätt bra i den bilen så det kommer bara hålla 2-3 veckor - men att laga skiten kostar fan så mycket mer än att köpa gas o fylla på. Bara felsökning kostar som 7 burkar gas o sedan tillkommer reparationen o deras fyllning. Kan aldrig räkna hem reparationen utan kommer fortsätta fylla på.
Senast redigerad av Ansiktburka 2026-07-01 kl. 17:38.
Citera
2026-07-01, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Riktpriset på en AC-service på TS bil är 1500 kr. Allt över det, plus eventuell fyllning, är för dyrt.
Ja, det priset kan nog stämma, om du lämnar in bilen i INDIEN eller liknande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in