2026-07-01, 09:23
Medlem
Bara fyll på, skit i miljömupparna.
Dock är inprincip all gas man hittar att fylla på själv isobutangas (R600) (samma som i tändare).
Oavsett vad som står på burken.

Medans det i kylsystemet i en Renault från 2004 troligtvis är R134a.

Att blanda dessa är förvisso inga problem i sig, men användandet av R600 innebär risker eftersom det är brandfarligt.
Risk också att kompressorn skär då dem har olika smörjningsbehov.

Skulle dock säga att gasen högst toligast kommer att läcka ut och försvinna låångt innan det kommer vara en brandfara.
Citera
2026-07-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har alltid varit skeptisk mot att "fylla på AC".
En AC är mer komplicerad än så, än att felen bara skulle vara läckande köldmedel.
Mycket kan bli fel, och måste du lämna till verkstad blir de förbannade om du blandat in egna medel och kanske nekar dig.
Köldmediet diffunderar genom slangar över tid och det är en ganska aggressiv miljö med vibrationer och värmecykler så om man måste fylla på lite sådär var 3:e år på en bättre begagnad bil så är det inget konstigt.
Citera
2026-07-01, 09:36
Medlem
batman4evers avatar
Har en SAAB 9-3 2009. Testade först att tryck på ventilen som finns i både låg/hög sidan med liten skruvmejsel. Ventilen ser ut som en vanlig däck ventil, enkelt och ofarligt. Bara dutta till snabbt, helt ofarligt. Det ska "pysa till", då har du fortfarande tryck i systemet men inte tillräckligt för att kompressorn ska aktiveras, slå till. Sedan beställde jag ett sett med 2 tuber och koppling med manometer från TEMU, 32E. Du kan inte sätta någonting "fel", en koppling för att ansluta till burken, den andra till en av de 2 ventilerna. De är olika så du kan inte göra fel. Töm den första burken. Motorn ska vara på, kylan/fläkten inställd på MAX. Tog ca 10 minuter, tryck i omgångar/10 sek. Det räckte med 1 burk. Felet är ofta att med tiden läcker systemet och trycksensorn aktiverar inte kompressorn, min bil var inte använd på 4 år. Det finns inga system som är 100% täta över tid. Fakta.
Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Min Renault från 2004 har nästan igen AC, nu säger dom som kan att man kan fylla på den själv så jag har googlat och hittar att man kan köpa en burk från typ duracool med en slang.
Har någon av er erfarenhet av hur man vet vart man sätter slangen?

Det är ju varmt som attans i bilen och jag har provat knappen ta luft inifrån som han bosse bildoktor skrev men det hjälper inte.

Är det värt att betala nästan 400 kr med frakt?

Jo jag vet att det kan finnas ett litet litet håll, men jag behöver det ju bara nu när det är varmt, så om det slutar kyla i höst gör ju inget.

Jo jag har förstått att det tydligen är miljö vidrigt att använda det, men jag bryr mig inte om det jag vill bara kunna åka och handla utan att svettas i bilen.

Nu till sakfrågan är det svårt att göra det här själv?
Hög och låg hit och dit när man googlar hur vet jag vad som är vad?
Just det en Megane är det.
Citera
2026-07-01, 10:00
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Citat:
Min Renault från 2004 har nästan igen AC, nu säger dom som kan att man kan fylla på den själv så jag har googlat och hittar att man kan köpa en burk från typ duracool med en slang.

Det är ju varmt som attans i bilen och jag har provat knappen ta luft inifrån som han bosse bildoktor skrev men det hjälper inte.

Jo jag vet att det kan finnas ett litet litet håll, men jag behöver det ju bara nu när det är varmt, så om det slutar kyla i höst gör ju inget.

Jo jag har förstått att det tydligen är miljö vidrigt att använda det, men jag bryr mig inte om det jag vill bara kunna åka och handla utan att svettas i bilen.

Jag har använt såna där burkar, varje sommar senaste 4 åren.
Eftersom jag uppenbarligen har en läcka, så håller påfyllningen några veckor. Det är superlätt att fylla på, det följer med en enkel steg för steg guide.
Det svåraste var att hitta vart jag skulle fylla på, första gången.

Det är absolut värt pengarna!
Eftersom det inte är så många dagar med riktig värme, så betalar jag hellre några hundringar per sommar än slänger ut flera tusentals kronor på att laga ACn.

Kolla instruktionsboken, för att hitta vart du ska fylla på.
Citera
2026-07-01, 11:25
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Jag fattar att det är en läcka, men bara skiten håller till hösten.
Hjälp mig med ledtrådar hur jag använder en burk duracool istället, har du testat det jälv?

För dig snååålvarg/fattiglapp finns baaaraa EN lösning - byt bilen jämnt mot
annan bil med fungerande ac - problem solved at no risk
[/quote]

Släng i ett ägg i kylaren, det hårdnar vid värme och täpper till hålet 😂
Citera
2026-07-01, 12:02
Medlem
Om engelska är för svårt för dig så har enviro-safe en instruktionsfilm på svenska.

https://envirosafe.se/sv/fyll-din-ac/

Spelar ingen roll varifrån du köper din burk, de innehåller propanpruttar allihopa & fungerar ypperligt.
Citera
2026-07-01, 12:08
Medlem
Citat:
I vilka städer finns Pingo?
Är det typ låg pris för AC påfyllning?
Finns det någon som kan ge mig ett korrekt svar?

Pingo står på parkeringar o kör drive in - vet att de har i haninge-
inte biltema den andra Port något o Gustavsberg har de haft
Citera
2026-07-01, 12:25
Medlem
Annars brukar "turkverkstäder " fylla på AC utan frågor.

De fyller på med typ gasol, för då behövs ingen kylteknisk utbildning.
Gasol/ propan är samma gas som i burkarna du pratar om.

Det brukar kosta ca en 500 hundring att fylla AC med gasen på sådana "turk verkstäder".

Annars finns massor av videos på Youtube om hur man gör.
Citera
2026-07-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BevarsMilderPeng
Så här: Det är ett slutet system. Måste du fylla på har du en läcka, och det löser du inte genom att fylla på.

Dock är inga AC system 100% täta, så om det inte går ifrån full funktion till ingen över natten, så är det i regel bara att fylla.

Har behövt göra det då och då på alla bilar jag ägt länge, och det har aldrig varit något fel på systemet i övrigt
Citera
2026-07-01, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
För dig snååålvarg/fattiglapp finns baaaraa EN lösning - byt bilen jämnt mot
annan bil med fungerande ac - problem solved at no risk

Släng i ett ägg i kylaren, det hårdnar vid värme och täpper till hålet 😂
[/quote]

Ni var det ju då inte kylsystemet som ev läckte....
Citera
2026-07-01, 12:59
Medlem
flugornass avatar
Fick tips av grannen om en liten verkstad som kunde fylla på med vad jag lärt mig nu kallas fulgas.
Det fungerar inte på min megane -04 säger han, men jag hade lite svårt att förstå honom, så vet någon om det är special till megane?
Citera
2026-07-01, 13:05
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Det beror hur mycket det läcker. Men är läckan väldigt liten, kan man göra det själv. Har själv gjort det. Inga problem, bara att följa instruktionerna. Räckte över sommaren och hösten, nästa sommar fick jag göra om det.
Det gäller väl egentligen mest att se till att man får rätt slang, då de finns lite olika ventiler på AC:n hos olika bilmärken.
Observera att gasen är brandfarlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in