2026-06-30, 22:40
Medlem
flugornass avatar
Min Renault från 2004 har nästan igen AC, nu säger dom som kan att man kan fylla på den själv så jag har googlat och hittar att man kan köpa en burk från typ duracool med en slang.
Har någon av er erfarenhet av hur man vet vart man sätter slangen?

Det är ju varmt som attans i bilen och jag har provat knappen ta luft inifrån som han bosse bildoktor skrev men det hjälper inte.

Är det värt att betala nästan 400 kr med frakt?

Jo jag vet att det kan finnas ett litet litet håll, men jag behöver det ju bara nu när det är varmt, så om det slutar kyla i höst gör ju inget.

Jo jag har förstått att det tydligen är miljö vidrigt att använda det, men jag bryr mig inte om det jag vill bara kunna åka och handla utan att svettas i bilen.

Nu till sakfrågan är det svårt att göra det här själv?
Hög och låg hit och dit när man googlar hur vet jag vad som är vad?
Just det en Megane är det.
Citera
2026-06-30, 22:46
Medlem
franges avatar
Både ja och nej - beroende på hur pass händig och kunnig du är själv. Kolla efter nån guide på Youtube för just din bil, så borde det klarna lite.
Citera
2026-06-30, 22:54
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har alltid varit skeptisk mot att "fylla på AC".
En AC är mer komplicerad än så, än att felen bara skulle vara läckande köldmedel.
Mycket kan bli fel, och måste du lämna till verkstad blir de förbannade om du blandat in egna medel och kanske nekar dig.
Citera
2026-06-30, 22:57
Medlem
MuscleSharks avatar
Lämna in bilen på verkstad så dom får titta på vad som är fel till att börja med
Citera
2026-06-30, 22:57
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Både ja och nej - beroende på hur pass händig och kunnig du är själv. Kolla efter nån guide på Youtube för just din bil, så borde det klarna lite.
Både ja och nej på vad?
Kan jag fylla på själv?
Nu ser jag på carup att bosse säger att man skall öppna en dörr och sedan öppna och stänga en annan i snabb takt, är den karl verkligen trovärdig.

Har du erfarenhet av att fylla på AC själv?
Så vad på frågan är svaret ja och vad är nej?
Citera
2026-06-30, 23:01
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har alltid varit skeptisk mot att "fylla på AC".
En AC är mer komplicerad än så, än att felen bara skulle vara läckande köldmedel.
Mycket kan bli fel, och måste du lämna till verkstad blir de förbannade om du blandat in egna medel och kanske nekar dig.
Tack för svar men varför skulle dom bli arga det förstår jag inte, och vart går det fel det är väl bara att köpa en burk och fylla på om man vet vilken av de två anslutningar man skall använda vid påfyllningen?
Så det är väl min fråga vart fyller jag på med burken.
Citera
2026-06-30, 23:04
Medlem
BevarsMilderPengs avatar
Så här: Det är ett slutet system. Måste du fylla på har du en läcka, och det löser du inte genom att fylla på.
Citera
2026-06-30, 23:04
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Lämna in bilen på verkstad så dom får titta på vad som är fel till att börja med
Verkstad!
Tror du jag är miljonär jag lämnade in bilen och hämtade ut den till priset av 7000 kr och grannen säger att hennes kille kan göra det för halva priset.
Nix här skall det sparas pengar och lära sig att lösa det själv med AC.
Citera
2026-06-30, 23:05
Medlem
Jag har erfarenhet -men har full utrustning o riktig gas genom bekant som jobbar med kyla.

Skulle aldrig fuska med undermåliga produkter,

Är du kunnig o kommer åt rätt gas kan du fylla med cans på gatan - det gjorde dom
i dominkanska

Åk till Pingo annars - de har juste maskineri som är mer eller mindre automatiskt o
funkar - har gjort studiebesök där - de kör med Waeco schweizmaskin.

Om du inte gör rätt kan du spränga kompressorn o deet blir dyyyrt o skador i huven om
kompressorn inte sitter skyddad långt neer
Citera
2026-06-30, 23:07
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Verkstad!
Tror du jag är miljonär jag lämnade in bilen och hämtade ut den till priset av 7000 kr och grannen säger att hennes kille kan göra det för halva priset.

Om grannen kan fixa det så har du svaret där
Citera
2026-06-30, 23:07
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BevarsMilderPeng
Så här: Det är ett slutet system. Måste du fylla på har du en läcka, och det löser du inte genom att fylla på.
Jag fattar att det är en läcka, men bara skiten håller till hösten.
Hjälp mig med ledtrådar hur jag använder en burk duracool istället, har du testat det jälv?
Citera
2026-06-30, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Verkstad!

Jag fattar att det är en läcka, men bara skiten håller till hösten.
Hjälp mig med ledtrådar hur jag använder en burk duracool istället, har du testat det jälv?
[/quote]

För dig snååålvarg/fattiglapp finns baaaraa EN lösning - byt bilen jämnt mot
annan bil med fungerande ac - problem solved at no risk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in