Citat:
Ursprungligen postat av
kukflash
Tack! Det är en utmärkt beskrivning av henne, hon kunde aldrig erkänna att hon hade fel. När den ena kollegan slutade som hon hade varit så tight med började hon pratat skit om honom istället och påpeka allt fel han gjort.
När jag började arbeta där så var det ytterligare en person som var ny fast hon satt på ett annat områdeskontor. Vi hade våra introdagar på huvudkontoret tillsammans. Pratade och bollade idéer eftersom vi båda var i samma sits. Vi ringde till varandra, körde teams möten för att ha avstämningar och likande.
Min kvinnliga kollega märkte att vi var nära varandra, så hon började ta upp kontakten med min nyfunna vän och då slutade hon att höra av sig till mig. Detta är jag också övertygad om att min kollega gjorde för att isolera bort mig från den enda kontakten jag hade på företaget.
Ett annat exempel- Jag hjälpte henne med avtal och skrev dessa. När vi gick igenom avtalet tillsammans så var det alltid något fel hon hittade. Det kunde vara småsaker. Ett kommatecken som hon ansåg satt på fel plats, formuleringen var otydlig enligt henne, mellanslag mellan siffror på kontraktsumman med mera. Hon skulle alltid peta i någonting.
Nästa gång jag skrev ett avtal där jag använde hennes synpunkter så var det ändå fel.
Önskar verkligen nu i efterhand att jag röt ifrån ordentligt. Men hon är en psykopat och hade bra kontakt med VD och cheferna, hade jag sagt någonting skulle jag garanterat åka dit. Det var en riktig giftig arbetsplats och jag är så glad att jag bara var där i 10 månader.
Självklart.
Det handlar om maktspelet som jag var inne på tidigare och för att "vaccinera" ni som är kvar.
Felet låg såklart hos den som slutade, hon var slarvig, instabil och opålitlig.
Chefen är såklart perfekt och driver en perfekt arbetsplats. Där ser du de narcissistiska dragen igen.
Hon har definitivt dragit ditt namn i gruset när du valde att sluta
Självklart har hon isolerat dig från den nya kollegan.
Det är mycket lättare att kontrollera en person som står helt ensam än en person som ingår i en grupp. Genom att klippa av dina band till de andra ser hon till att du blir sårbar. Om du är isolerad har du ingen som backar upp dig om det skulle bli en konflikt mellan dig och henne, kallas (Divide and Conquer).
Återigen, maktbalans och behovet av vara herren på täppan är alltid prioritet. En del har även sadistiska drag och får kickar av att se andra må dåligt.
Precis som jag trodde.
Hon är en perfektionist också.
Kärnan i narcissism är en extremt bräcklig självkänsla, dold under ett uppblåst ego.
De lever i en ständig skräck för att bli avslöjade som "ofullkomliga" eller misslyckade.
Genom att påpeka alla fel du gör kan hon dessutom förminska dig och höja sig själv vilket ökar hennes illusion av makt. I hennes verklighet är du ett litet korkat barn som behöver hjälp att knyta skorna.
Även fast man har god lust att ta dom i nacken eller få ett utbrott och "bränna ner" hela stället i en utskällning av rang så är det inte ett strategiskt klokt beslut . Såvida du inte har fuckyou-pengar eller ett nytt jobb redo att gå till dagen efter.
Vad du kan göra däremot; är att sakligt men bestämt sätta gränser (exemplet jag skrev tidigare). Bara för att man är VD så har man inte ett frikort att behandla människor som smuts.
Jag tycker du gjorde helt rätt som lämnade.
Du behöver inte säga något. Du ser och lyssnar på allt som sägs och görs och handlar där efter.
Öva framför spegeln.
Varje dag.
Bli ett proffs på obekväma konversationer.
Det är ett mycket underskattad skicklighet.