2026-06-28, 15:15
Medlem
Är det någon som har testat att jobba med autister? Jag hade ett sommarjobb på ett lager och 5-6 stycken hade någon form av diagnos. Mitt jobb vara att lasta och lossa lastbilar som kom dit. Det kunde vara helt tyst och lugnt på lagret ända tills att jag hade lossat första pallen. Det var som en signal likt gonggongen i en boxningsring. Varenda jävel med diagnos sprang runt som dårar och hindrade varandra.

Till råga på allt så var det någon mupp som ställde sig där det var som smalast och började plasta en pall så att ingen annan kunde passera.

Vid sådana tillfällen så var det bara att gå och fika eller äta tills att mupparna hade rett ut allt (vilket kunde ta en jäkla tid).
Citera
2026-06-28, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Hur upplever ni er arbetsplats? Är ni eniga i arbetslaget, eller upplever du, liksom jag, att du är omgiven av kompletta idioter? Nej, jag är inte en självgod narcissist, anser att detta är en generationsfråga till stor del, och att arbetsmoralen bland de yngre lämnar en hel del att önska. Vore det endast frågan om idioti och dårskap så vore det till viss del hanterbart, men nu handlar det även om intellektuell slapphet, lathet och låg arbetsmoral. Det finns kanske tre kollegor som har mitt fullständiga förtroende, resten betraktar jag som en tydlig belastning. Varje arbetspass är för mig en kamp mot dumhet. En kamp som jag kommer att förlora på sikt.

Topic:

Vad anser ni om detta?

Jag är mycket äldre än mina närmsta kollegor men jag tycker att många av dem är helt fantastiska. Flera har patent registrerade på sig och i vår grupp så hjälper vi varandra plus ser till att saker blir bra gjorda. Det är väldigt lite gnäll och arbetsmoralen är väldigt bra.

Det är dock ett stort företag så det finns givetvis motsatsen. Dock är det inte idioti som är problemet utan synen på arbete. Vi har en hel del indier och jag tycker om de flesta men de har en del egenskaper som inte är bra. Asien har ju en kultur med att tappa ansiktet och det märker man när det dyker upp problem. En indier kan inte lösa problem utan vill bara komma undan genom att antingen gömma sig, skylla på någon annan eller komma med en undanflykt som de hoppas accepteras. De gör ingen ansats till att lösa något problem, vilket är väldigt märkligt. Likt kollegor från Mellanöstern så vill de även dominera, få igenom sin vilja och hävda sig. De försöker jämt tala om för en vad man ska göra och skapa en hierarki där de dominerar över en. Det här har ingenting med intelligens att göra utan mera med kultur, värderingar och människosyn. Indierna kommer ju från ett land som har ett kast-system och alla från Mellanöstern har ju innerst inne ett oändligt förakt för oss svenskar så människosynen lämnar mycket att önska.
Citera
2026-06-28, 15:57
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Hur upplever ni er arbetsplats? Är ni eniga i arbetslaget, eller upplever du, liksom jag, att du är omgiven av kompletta idioter? Nej, jag är inte en självgod narcissist, anser att detta är en generationsfråga till stor del, och att arbetsmoralen bland de yngre lämnar en hel del att önska. Vore det endast frågan om idioti och dårskap så vore det till viss del hanterbart, men nu handlar det även om intellektuell slapphet, lathet och låg arbetsmoral. Det finns kanske tre kollegor som har mitt fullständiga förtroende, resten betraktar jag som en tydlig belastning. Varje arbetspass är för mig en kamp mot dumhet. En kamp som jag kommer att förlora på sikt.

Topic:

Vad anser ni om detta?

Det finns nog fler idioter än vad det finns kompetenta kollegor på min arbetsplats. Många lata personer med låg eller ingen arbetsmoral. Även idioter som i rent korkade.

Skulle man avskeda de 50 som är sämst skulle produktiviteten gå upp eftersom att de förstör för alla som försöker göra ett bra jobb.
Citera
2026-06-28, 16:25
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Det har de säkert, men min kompetens och erfarenhet överstiger deras.
Om du fokuserar på att göra rätt utan att ta på dig för mycket arbetsuppgifter så kommer chefen se hur idioterna fuckar upp och bara står och glor. Bara för att du ser eller hör något du inte håller med om så betyder inte det att du måste lida och försöka hålla med eller försöka sätta dig in hur de tänker. Lär dig koppla loss från vad du tvingas hålla med om och gå tillbaka till ditt stand-by läge, dina egna tankar om det du ser. Sluta vara så förstående inför skitsnack. Allt blir så lättare om man kan koppla loss så fort man kan känner sig överväldigat av det som pågår runt omkring en. Världen är sjuk. Folk är idioter. Slappna av. Koppla loss. Gör din egen grej. Nynna. Var dig själv.
Senast redigerad av Pungsving 2026-06-28 kl. 16:32.
Citera
2026-06-28, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Är det någon som har testat att jobba med autister? Jag hade ett sommarjobb på ett lager och 5-6 stycken hade någon form av diagnos. Mitt jobb vara att lasta och lossa lastbilar som kom dit. Det kunde vara helt tyst och lugnt på lagret ända tills att jag hade lossat första pallen. Det var som en signal likt gonggongen i en boxningsring. Varenda jävel med diagnos sprang runt som dårar och hindrade varandra.

Till råga på allt så var det någon mupp som ställde sig där det var som smalast och började plasta en pall så att ingen annan kunde passera.

Vid sådana tillfällen så var det bara att gå och fika eller äta tills att mupparna hade rett ut allt (vilket kunde ta en jäkla tid).
Tvärtom klarar autister av att tänka logiskt jämfört med vanliga människor, och ser till att INTE vara i vägen.
Citera
2026-06-29, 06:19
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:

Topic:

Vad anser ni om detta?

Jag har också kompletta idioter på mitt jobb, de kan ingenting inte ens ta åt sig av information som är viktig för att allt ska fungera på jobbet, informationen går in genom ena örat lika fort som den går ut genom det andra. Herre gud ge mig styrka, tänker jag.
Citera
2026-06-29, 08:09
Medlem
Citat:

Topic:

Vad anser ni om detta?

Visst skiljer det en del i arbetsmoral mellan generationerna generellt, men det finns alltid undantag och så länge majoriteten av kollegorna sköter sina jobb är jag glad. På mitt jobb är väl problemet mest all sjukfrånvaro som egentligen inte beror på riktig sjukdom, men det är nog värt en egen tråd om man ska grotta i det ordentligt.

Men konflikter av den här typen finns väl på varenda arbetsplats?
Citera
2026-06-29, 09:07
Medlem
Att vilja utvecklas/lära sig och prestera är antagligen den bästa egenskapen en anställd kan ha, både för sin egen skull och för företagets.

Man måste dock ta i hänsyn hur många i detta land vars utvecklingshorisont/kurva slutar någonstans i högstadiet, både socialt och inom ett eventuellt yrke. Att sedan komma hem och titta på farmen, Robinson eller masked Singer och drömma om en resa till Grekland i 2 veckor är för många livet de lever. De är inte kaptener på sitt eget fartyg utan går på grund, följer strömmen eller driftar runt i livet. Ibland går det med strömmen, ibland inte alls. När man ser på sina medmänniskor runt om i livet som förståndshandikappade på olika nivåer förstår man varför det ser ut som det gör.

Tack och lov så brukar mer utbildade människor åtminstone vara enklare att jobba med, så mitt tips är att utbilda sig eller sträva efter högre positioner för att slippa jobba med dessa odiagnostiserade mongolider.
Citera
2026-06-29, 09:13
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Jag har varit verksam inom yrkeslivet i över 30 år. Vad kan jag lära och vad kan andra lära av mig?

Det svaret säger allt, du är problemet.
Citera
2026-06-29, 10:40
Medlem
”If you are the smartest person in the room, you are in the wrong room”.

Man måste förstå att många människor har medfödda eller satt egna begränsningar. Många kan vara 50 år, men vara mindre utvecklad än en driftig tonåring.

Klart att alla generationer har plus och minus. Men det är inte där problemet ligger. Jag har sett tanter som är 55 år och som mentalt redan har pensionerat sig. Samtidigt har jag sett erfarna gubbar som är 60+ som högpresterar med sin erfarenhet. Jag har sett 25 åringar som är driftiga. Jag har sett 40 åringar sitta och fika hela dagarna.

Åldern, eller generation, spelar väldigt liten roll.

Kompetens, personliga egenskaper (samarbeta med andra) och erfarenhet är det som betyder något.

Det många beskriver är en mismatch mellan er och kollegor, eller åtminstone upplever ni den så. Det kan vara att era kollegor tycker ni är ännu mer puckade. Men det här är någon gräsrotsnivå. Har man höga ambitioner och är målmedveten att utveckla sig själv så fastnar man inte här. Inga drivna människor accepterar att lägga energi på att klaga på dumma kollegor. Drivna människor gör ett bra jobb själv, hjälper andra, får goda referenser och sedan antar nästa utmaning med större ansvar. Drivna människor lägger inte tid på onödigt tjafs, utan accepterar att alla människor inte vill/kan utvecklas mer.

Så bara för att kollegors karriärsresa har tagit slut, så låt dem inte dra ner din resa - om du nu är mer driven än vad de är.
Citera
2026-06-29, 11:04
Medlem
Citat:
Nej, jag är inte en självgod narcissist, anser att detta är en generationsfråga till stor del, och att arbetsmoralen bland de yngre lämnar en hel del att önska.
Topic:

Vad anser ni om detta?

Exakt så fast hos den äldre generationen. Eller ja, vissa jobbar ju mycket men får inget vettigt ut av det ändå. Men de har ju i alla fall "haft arbetsmoral".
Citera
2026-06-29, 12:19
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Topic:

Vad anser ni om detta?

Jag tror att de tre kollegor som du har förtroende för betraktar dig som en tydlig belastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in