Citat:
Ursprungligen postat av
WordWarrior
Hur upplever ni er arbetsplats? Är ni eniga i arbetslaget, eller upplever du, liksom jag, att du är omgiven av kompletta idioter? Nej, jag är inte en självgod narcissist, anser att detta är en generationsfråga till stor del, och att arbetsmoralen bland de yngre lämnar en hel del att önska. Vore det endast frågan om idioti och dårskap så vore det till viss del hanterbart, men nu handlar det även om intellektuell slapphet, lathet och låg arbetsmoral. Det finns kanske tre kollegor som har mitt fullständiga förtroende, resten betraktar jag som en tydlig belastning. Varje arbetspass är för mig en kamp mot dumhet. En kamp som jag kommer att förlora på sikt.
Topic:
Vad anser ni om detta?
Jag är mycket äldre än mina närmsta kollegor men jag tycker att många av dem är helt fantastiska. Flera har patent registrerade på sig och i vår grupp så hjälper vi varandra plus ser till att saker blir bra gjorda. Det är väldigt lite gnäll och arbetsmoralen är väldigt bra.
Det är dock ett stort företag så det finns givetvis motsatsen. Dock är det inte idioti som är problemet utan synen på arbete. Vi har en hel del indier och jag tycker om de flesta men de har en del egenskaper som inte är bra. Asien har ju en kultur med att tappa ansiktet och det märker man när det dyker upp problem. En indier kan inte lösa problem utan vill bara komma undan genom att antingen gömma sig, skylla på någon annan eller komma med en undanflykt som de hoppas accepteras. De gör ingen ansats till att lösa något problem, vilket är väldigt märkligt. Likt kollegor från Mellanöstern så vill de även dominera, få igenom sin vilja och hävda sig. De försöker jämt tala om för en vad man ska göra och skapa en hierarki där de dominerar över en. Det här har ingenting med intelligens att göra utan mera med kultur, värderingar och människosyn. Indierna kommer ju från ett land som har ett kast-system och alla från Mellanöstern har ju innerst inne ett oändligt förakt för oss svenskar så människosynen lämnar mycket att önska.