2026-06-29, 12:33
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Hur upplever ni er arbetsplats? Är ni eniga i arbetslaget, eller upplever du, liksom jag, att du är omgiven av kompletta idioter? Nej, jag är inte en självgod narcissist, anser att detta är en generationsfråga till stor del, och att arbetsmoralen bland de yngre lämnar en hel del att önska. Vore det endast frågan om idioti och dårskap så vore det till viss del hanterbart, men nu handlar det även om intellektuell slapphet, lathet och låg arbetsmoral. Det finns kanske tre kollegor som har mitt fullständiga förtroende, resten betraktar jag som en tydlig belastning. Varje arbetspass är för mig en kamp mot dumhet. En kamp som jag kommer att förlora på sikt.

Topic:

Vad anser ni om detta?

En ganska bra tumregel är att om man ser idioter överallt är spegeln din bästa vän.
Citera
2026-06-29, 14:42
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapunx
Att det är dumt att ta upp kampen mot idiotin och låta den ta kraft när det är en förlorad kamp.
Det är visdom.

Men samtidigt, om alla normala stod och ryckte på axlarna medan idioterna härjade så skulle det bli sämre.
Citera
2026-06-29, 14:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Det är visdom.

Men samtidigt, om alla normala stod och ryckte på axlarna medan idioterna härjade så skulle det bli sämre.
Jamen, det är just det det blir, sämre.
Citera
2026-06-29, 15:39
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Tycker gamla boomers mest sitter och dricker kaffe och klagar och tjatar om "hur det var bättre förr".

Medans de unga springer cirklar runt dem och gör allt riktigt jobb tbh
Citera
2026-06-29, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananaChiquita
Tvärtom klarar autister av att tänka logiskt jämfört med vanliga människor, och ser till att INTE vara i vägen.
Snicksnack, forskning om autism visar att dessa individer har svårt att förstå omgivningen (interaktioner). Det vill säga, samspel eller ömsesidig påverkan, där individer, grupper eller fenomen agerar och påverkar varandra.
Citera
2026-06-29, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Snicksnack, forskning om autism visar att dessa individer har svårt att förstå omgivningen (interaktioner). Det vill säga, samspel eller ömsesidig påverkan, där individer, grupper eller fenomen agerar och påverkar varandra.
Det är inte den typen av interaktioner
Citera
2026-06-29, 19:21
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ja, då kan de fortsätta att lata sig och äventyra andras liv. Perfekt!

Fy fan TS, du skriver och resonerar som en tjurnackad tjockskalle, och en fittig feg kärring på samma gång. Det är knappt man vet om man skall skratta eller gråta.

"Lata sig, och äventyra andras liv." Så skriver bara en riktig fegis till skvallerkärring, om jag får upplysa dig.
Sen säger inte att du har fel i dina spaningar, men hittills så har du knappt yppat ett enda piss förutom att alla andra är idioter.

Förutom kanske att folk som hatar varandra är tillgjort trevliga mot varandra, och rädsla för tex HR, eller nåt? Jo, det fattar man såklart att du kan störa dig på.

Däremot är det du själv som framstår som den stora idioten, om på allvar tror att nämnda beteenden bottnar i att folk skulle vara lågbegåvade (eller vad du nu menar med idioti).
För att vara fejktrevlig mot kollegor av HR, av rädsla för repressalier och intriger, det är knappast ett idiotiskt beteende i en otrygg arbetsmiljö, där folk hugger varandra i ryggen för minsta lilla. Beklagligt, ja visst, men idiotiskt - whaat?

Men jag skulle bli glad om jag hade fel, vilket TS enkelt skulle kunna bevisa genom att förklara vad fan han menar med att sk rövslickeri är nåt som bara "idioter" ägnar sig åt.

Äkta idioter saknar väl desto oftare vettet att sila sitt snack, pga att dom inte fattar när det är bättre att hålla tyst och le istället?

Men nu tror jag inte att TS har varken viljan eller förmågan till att utveckla sitt resonemang, och därmed möjligtvis överbevisa alla skeptiker inklusive mig själv.
Citera
2026-06-29, 21:12
Medlem
Citat:
Hur upplever ni er arbetsplats? Är ni eniga i arbetslaget, eller upplever du, liksom jag, att du är omgiven av kompletta idioter? Nej, jag är inte en självgod narcissist, anser att detta är en generationsfråga till stor del, och att arbetsmoralen bland de yngre lämnar en hel del att önska. Vore det endast frågan om idioti och dårskap så vore det till viss del hanterbart, men nu handlar det även om intellektuell slapphet, lathet och låg arbetsmoral. Det finns kanske tre kollegor som har mitt fullständiga förtroende, resten betraktar jag som en tydlig belastning. Varje arbetspass är för mig en kamp mot dumhet. En kamp som jag kommer att förlora på sikt.

Topic:

Vad anser ni om detta?

Du kan inte förändra andra människor.
Du har däremot själv valt att stanna i en miljö där du uppenbarligen inte trivs. Du har en roll i det här också. Föreslår att du börjar leta dig vidare..
Det är det bästa.
Citera
2026-06-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Kan inte komma på att jag jobbat med någon som är en inkompetent.
Däremot har jag blivit utsatt för mobbing på en arbetsplats.

Började på jobbet och blev inte inkluderad överhuvudtaget. Man underhöll information direkt jag började, pratade bakom min rygg, gav mig skituppgifter att slutföra (Läs; scanna in dokument och sortera upp avtal), frös ut mig, pratade över mitt huvud.
Givetvis var det en kvinna som låg bakom detta, en riktig psykopat. Hur trevlig som helst och man anförtrodde sig lätt till henne. Hon fick 3 personer sparkade från jobbet under den tiden jag var där.
Där har vi en riktig manipulativ idiot.

1 av 25 personer har någon form av personlighetsstörning. Så det är väldigt troligt att man stöter på manipulativa/störda människor på sin arbetsplats.
Det viktigaste du behöver förstå är att det inte alltid handlar om dig. Dom i grunden extremt osäkra och försöker hela tiden kontrollera sin omgivning genom härskartekniker, micromangement, förolämpningar, förminskning, projcering osv.
Titta på dom som en människa med ett stört operativsystem och bli fascinerad över hur sjuka dom är.
Citera
2026-06-29, 21:52
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
1 av 25 personer har någon form av personlighetsstörning. Så det är väldigt troligt att man stöter på manipulativa/störda människor på sin arbetsplats.
Det viktigaste du behöver förstå är att det inte alltid handlar om dig. Dom i grunden extremt osäkra och försöker hela tiden kontrollera sin omgivning genom härskartekniker, micromangement, förolämpningar, förminskning, projcering osv.
Titta på dom som en människa med ett stört operativsystem och bli fascinerad över hur sjuka dom är.
Så är det. Hon pratade alltid om hur mycket pengar hon hade, vilka resor hon åkte på, sitt stora hus, hennes rika man, hur hårt hon arbetade, hur mycket hon tränade osv.

Ville hon ha hjälp med någonting IT-relaterat (jag är yngre och ganska duktig på datorer, hon medelålder och urkass).
När jag visade hur jag gjorde sa hon alltid "Jag gjorde så men det fungerade inte".
Eller ifall hon sa någonting och en chef hade åsikt på det så kom alltid svaret "Det var så jag menade". Hon kunde inte ha fel i någonting.

När jag skulle hjälpa henne med sin dator hittade jag av en slump ett mail där hon smutskastade mig för min andra kollega. Jag frågade den andra kollegan vad hon syftade på men han hävdade att han inte kom ihåg.

Vet inte heller om jag övertolkar - men jag är ganska duktig på att läsa av situationer.
Det som var återkommande, när vi skulle ut på lunch så höll hon upp dörren för min kollega och sedan gick hon själv efter honom och släppte dörren efter sig mot mig. Det var små subtila saker hon gjorde, och jag är övertygad om att det var medvetet. När vi skulle byta kontor så skulle hon och min andra kollega sitta i samma rum och jag skulle få sitta själv i ett annat (notera att jag hade jobbat där i 3 månader när vi skulle flytta).

Tror även att hon och min andra kollega hade en affär. Båda var där tidigt på morgonen tillsammans och stannade sent efter jag hade åkt hem.
Senast redigerad av kukflash 2026-06-29 kl. 21:55.
Citera
2026-06-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Så är det. Hon pratade alltid om hur mycket pengar hon hade, vilka resor hon åkte på, sitt stora hus, hennes rika man, hur hårt hon arbetade, hur mycket hon tränade osv.

Ville hon ha hjälp med någonting IT-relaterat (jag är yngre och ganska duktig på datorer, hon medelålder och urkass).
När jag visade hur jag gjorde sa hon alltid "Jag gjorde så men det fungerade inte".
Eller ifall hon sa någonting och en chef hade åsikt på det så kom alltid svaret "Det var så jag menade". Hon kunde inte ha fel i någonting.

När jag skulle hjälpa henne med sin dator hittade jag av en slump ett mail där hon smutskastade mig för min andra kollega. Jag frågade den andra kollegan vad hon syftade på men han hävdade att han inte kom ihåg.

Vet inte heller om jag övertolkar - men jag är ganska duktig på att läsa av situationer.
Det som var återkommande, när vi skulle ut på lunch så höll hon upp dörren för min kollega och sedan gick hon själv efter honom och släppte dörren efter sig mot mig. Det var små subtila saker hon gjorde, och jag är övertygad om att det var medvetet. När vi skulle byta kontor så skulle hon och min andra kollega sitta i samma rum och jag skulle få sitta själv i ett annat (notera att jag hade jobbat där i 3 månader när vi skulle flytta).

Tror även att hon och min andra kollega hade en affär. Båda var där tidigt på morgonen tillsammans och stannade sent efter jag hade åkt hem.

Du beskriver en kvinna som har en klassisk personlighetsstörning. Hon kan allt, vet allt, har aldrig fel och intalar sig själv det regelbundet.
En manipulatör bygger alltid en falsk verklighet omkring sig, en teaterföreställning. Dom får dopamin kickar av att trycka ned andra. Detta blir som mest tydligt när du är själv med personen kontra när ni är i en grupp då hon definitivt skapar scenarion för att skörda uppmärksamhet och bekräftelse genom att "låna" status av dig.
Att inte hålla upp dörren åt dig är en del av hennes mindgames.
Hon signalerar att du är värdelös och obetydlig i hennes ögon. Det är också ett sätt för henne att utöva dominans. Du ska veta din plats.
Allting handlar om maktbalans i deras huvud och dom är ofta riktigt skickliga även fast dom är tragiska människor.

Det bästa du kan göra är att vara extrem tydlig framöver på dina arbetsplatser. När någon trampar dig på tårna så MÅSTE du direkt dra en gräns. Det är en väldigt dum idé att börja med att svälja i flera månader/år för att sedan helt plötsligt börja kräva respekt. Gör rätt från början, spela inte deras spel. Ta inte åt dig. Sätt dina gränser och undvik dom så gott du kan.

I ett scenario där denna dam inte håller upp dörren för mig (inkl andra likande händelser) så hade jag tagit henne åt sidan vid ett tillfälle och sagt.

– Jag behöver ta en grej med dig.
Jag uppskattar inte att du slänger dörrar i ansiktet på mig eller att du drar skämt på min bekostnad inför alla på kontoret. Det där var sista gången för det blir inga fler gånger. Om du har åsikter om mig eller arbetet jag utför är du välkommen att ta upp det med mig när som helst mellan två ögon. Är vi överrens ?

95% av alla bullies, narcissister är fegisar och kommer direkt "Nej men det var inte så jag menade"
Eller så försöker dom gaslighta dig och rama in det som att "Gud, vad känslig du är då prinsessan"

Oavsett. Nu vet dom. Du tar inte skit.
Citera
2026-06-29, 23:24
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Du beskriver en kvinna som har en klassisk personlighetsstörning. Hon kan allt, vet allt, har aldrig fel och intalar sig själv det regelbundet.
En manipulatör bygger alltid en falsk verklighet omkring sig, en teaterföreställning. Dom får dopamin kickar av att trycka ned andra. Detta blir som mest tydligt när du är själv med personen kontra när ni är i en grupp då hon definitivt skapar scenarion för att skörda uppmärksamhet och bekräftelse genom att "låna" status av dig.
Att inte hålla upp dörren åt dig är en del av hennes mindgames.
Hon signalerar att du är värdelös och obetydlig i hennes ögon. Det är också ett sätt för henne att utöva dominans. Du ska veta din plats.
Allting handlar om maktbalans i deras huvud och dom är ofta riktigt skickliga även fast dom är tragiska människor.

Det bästa du kan göra är att vara extrem tydlig framöver på dina arbetsplatser. När någon trampar dig på tårna så MÅSTE du direkt dra en gräns. Det är en väldigt dum idé att börja med att svälja i flera månader/år för att sedan helt plötsligt börja kräva respekt. Gör rätt från början, spela inte deras spel. Ta inte åt dig. Sätt dina gränser och undvik dom så gott du kan.

I ett scenario där denna dam inte håller upp dörren för mig (inkl andra likande händelser) så hade jag tagit henne åt sidan vid ett tillfälle och sagt.

– Jag behöver ta en grej med dig.
Jag uppskattar inte att du slänger dörrar i ansiktet på mig eller att du drar skämt på min bekostnad inför alla på kontoret. Det där var sista gången för det blir inga fler gånger. Om du har åsikter om mig eller arbetet jag utför är du välkommen att ta upp det med mig när som helst mellan två ögon. Är vi överrens ?

95% av alla bullies, narcissister är fegisar och kommer direkt "Nej men det var inte så jag menade"
Eller så försöker dom gaslighta dig och rama in det som att "Gud, vad känslig du är då prinsessan"

Oavsett. Nu vet dom. Du tar inte skit.
Tack! Det är en utmärkt beskrivning av henne, hon kunde aldrig erkänna att hon hade fel. När den ena kollegan slutade som hon hade varit så tight med började hon pratat skit om honom istället och påpeka allt fel han gjort.

När jag började arbeta där så var det ytterligare en person som var ny fast hon satt på ett annat områdeskontor. Vi hade våra introdagar på huvudkontoret tillsammans. Pratade och bollade idéer eftersom vi båda var i samma sits. Vi ringde till varandra, körde teams möten för att ha avstämningar och likande.

Min kvinnliga kollega märkte att vi var nära varandra, så hon började ta upp kontakten med min nyfunna vän och då slutade hon att höra av sig till mig. Detta är jag också övertygad om att min kollega gjorde för att isolera bort mig från den enda kontakten jag hade på företaget.

Ett annat exempel- Jag hjälpte henne med avtal och skrev dessa. När vi gick igenom avtalet tillsammans så var det alltid något fel hon hittade. Det kunde vara småsaker. Ett kommatecken som hon ansåg satt på fel plats, formuleringen var otydlig enligt henne, mellanslag mellan siffror på kontraktsumman med mera. Hon skulle alltid peta i någonting.

Nästa gång jag skrev ett avtal där jag använde hennes synpunkter så var det ändå fel.
Önskar verkligen nu i efterhand att jag röt ifrån ordentligt. Men hon är en psykopat och hade bra kontakt med VD och cheferna, hade jag sagt någonting skulle jag garanterat åka dit. Det var en riktig giftig arbetsplats och jag är så glad att jag bara var där i 10 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in