2026-06-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Hur kan du inte förstå resonemanget?

Hade du konverterat innan din fru våldtog dig genom att föda dessa barn blir de automatiskt muslimer. Annars är det deras eget val.

Och ja jag tycker att din fru ska dömas till lagens strängaste straff för det. Är man så dum och hjärndöd att man föder en svensk mans avkomma förtjänar man att straffas.

Jag har i tidigare trådar fört fram förslaget att mödrar ska dömas till fängelse, då det är att likställa med att skaffa barn.Retroaktivt fängelse för henne.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-06-30 kl. 19:42.
Citera
2026-06-30, 19:36
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
När du drar in "lagtexten" som argument finns ingen annan rimlig slutsats än att ditt inlägg är ett försök till juridisk analys, alltså inte bara dina privata åsikter om vad som ska räknas som våldtäkt eller inte. Problemet är att du bygger dina slutsatser på hur du tror att det har gått till, utifrån de knapphändiga referat av rättsfallet som finns i media. För du har ju inte läst domen du heller, eller hur?

Lagtexten kräver inte "tvång" för att rekvisiten för våldtäkt ska vara uppfyllda. Nyckelbegreppet är istället frivilligt deltagande. Dvs samtycke. I vart fall borde en situation där någon påbörjar och genomför ett samlag utan skydd trots att kvinnan tydligt sagt att hon inte vill ha sex utan skydd falla under s.k. grovt oaktsam våldtäkt.

Att det rent allmänt kan sägas finnas ett gemensamt ansvar för att säkerställa skydd mot oönskad graviditet och/eller könssjukdomar är inget frikort som trollar bort ditt ansvar som man att säkerställa att det finns samtycke för den sorts sex du vill ha.

Men som jag redan skrivit i andra inlägg så lider vi av bristen på detaljinformation om händelseförloppet. Det är faktiskt i princip meningslöst att komma med tvärsäkra juridiska analyser utan att ha läst själva domen. Det som borde vara en central fråga är om kvinnans agerande innan själva coitus påbörjas kan sägas ha varit sånt att s.k. konkludent handlande förelåg. På vanlig svenska: Agerade kvinnan på ett vis som från mannens perspektiv kunde uppfattas som att samtycke, eller ett "avtal" om att trots allt ha oskyddat sex förelåg, trots vad hon sagt innan? I så fall borde det enligt allmänna straffrättsliga principer åtminstone föreligga tillräckligt med rimligt tvivel för en friande dom.

Har han däremot lurat henne så ligger han nog taskigt till även vid prövningen i hovrätten (jag utgår från att denna dom överklagas). Inte för att han lurats per se, utan för att han - med klassiskt juristspråk - insett eller bort inse att samtycke/frivilligt deltagande till penetrerande sex utan gummi inte förelåg. Jag är inte säker på att ursäkter om att hon borde ha känt att gummi inte var på kommer att hjälpa.

Ingen av oss har läst domen, men utifrån det som skrivits om fallet så kan man i varje fall konstatera att mannen har dömts till tre års fängelse för våldtäkt trots att sexet har skett med samtycke. Jag är fullt medveten om att tvång inte måste vara en del i våldtäkt. Det jag opponerar mig mot är att sex med samtycke kan omvandlas till nåt annat när ett visst rekvisit inte är uppfyllt. Man kan väl tänka sig att det inträffade skulle kunna medföra straffansvar, men i så fall borde det handla om en annan brottsrubricering. Och det är ändå som så att inget (utifrån det vi vet) tyder på att hon inte hade kunnat säga nej eller avbryta sexet.

Ett problem med att krångla till samtycket till mer än själva själva sexhandlingen och lägga till olika rekvisit är ju att man i så fall kan tänka sig att kvinnor som blir på smällen kan dömas för våldtäkt i efterhand om de sagt till killen att de gått på p-piller.

Även detta är så klart förkastligt MEN handlar det verkligen om våldtäkt?
Senast redigerad av fernebo 2026-06-30 kl. 19:57.
Citera
2026-06-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Det är absolut trist och inte OK. Det gör det dock inte till någon våldtäkt. Det är bisarrt och farligt om politiker och rättsinstans ens tänker i dem banorna. Jag kan inte ens se att en normalt funtad kvinna som frivilligt har sex med en man skulle vilja se honom dömd för våldtäkt om han inte har kondom.

Mannens sats hör hemma i toaletten. Inte i en kvinnas underliv.
Citera
2026-06-30, 19:49
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Lyssna lite på Alexander Bard och vad hn har att säga om samtyckeslagen.
Det kommer inte sluta bra.

Lyssna inte på Alexander Bard för han tycker att det inte våldtäkt om du kör in kuken i någon som sover.
Citera
2026-06-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Mannens sats hör hemma i toaletten. Inte i en kvinnas underliv.

Vad hade det att göra med vad jag skrev? Folk har verkligen indoktrinerats duktig i det här landet.
Citera
2026-06-30, 20:00
Medlem
israelisinnocents avatar
Spermiedödande glidmedel?

Sammanfattning too woke didnt read?
Citera
2026-06-30, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Vad hade det att göra med vad jag skrev? Folk har verkligen indoktrinerats duktig i det här landet.

Hon kan ju våldta honom genom att bli befruktad annars.
Citera
2026-06-30, 20:26
Medlem
semen.12s avatar
Frågan är ju de lagar vi har i dag?

Lagarna är anpassade efter våra NYA Svenskar som har sabbat allt.
Jag har legat med kvinnor som sovit, kvinnor som har vaknat med min sats i dom det var sånt som hände när båda var fulla detta var 40år sedan.

På 70 och 80 talet varnade föräldrar sina döttrar av vara försiktiga. På den tiden var detta sånt som hände kvinnans ansvar.
Första gången jag läste om att en kvinna håldes ner och 5 män från samma flykting förläggning våldtog henne var 1994 ett gäng Jugoslaver. ( Kroatier)

Sedan dess är det jätte vanligt att gängvåldtäkter sker även mot tjejer under 18 år.
Jag minns när Polisen gick ut och varnade att män försökte ta under trosorna på kvinnor under live konserter 2014.
När jag var 15 år solade de mesta av mina klasskamrater utan topp.
Sug på den den som vill ha bort SD
Citera
2026-06-30, 20:28
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Frågan är ju de lagar vi har i dag?

Lagarna är anpassade efter våra NYA Svenskar som har sabbat allt.
Jag har legat med kvinnor som sovit, kvinnor som har vaknat med min sats i dom det var sånt som hände när båda var fulla detta var 40år sedan.

På 70 och 80 talet varnade föräldrar sina döttrar av vara försiktiga. På den tiden var detta sånt som hände kvinnans ansvar.
Första gången jag läste om att en kvinna håldes ner och 5 män från samma flykting förläggning våldtog henne var 1994 ett gäng Jugoslaver. ( Kroatier)

Sedan dess är det jätte vanligt att gängvåldtäkter sker även mot tjejer under 18 år.
Jag minns när Polisen gick ut och varnade att män försökte ta under trosorna på kvinnor under live konserter 2014.
När jag var 15 år solade de mesta av mina klasskamrater utan topp.
Sug på den den som vill ha bort SD

Du är en våldtäktsman!
Citera
2026-06-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Du anser dig ha tolkningsföreträde över kvinnans känslor? Det har du inte.
För det är ju faktiskt enbart hon som kan avgöra om hennes reaktion är överdriven eller inte.

Som hon skriver, så upplever hon att han inte har respekterat hennes gränser. Däri ligger nog det värsta traumat för henne. Därtill behövde hon ta dagen efter piller, vilket inte är helt säkert. Och kanske därmed bli tvingad att göra abort. Eller vara gravid och föda ett barn vars pappa inte har respekterat hennes gränser....

Kondom och avbrutet samlag är ungefär lika säkra p-metoder vad gäller graviditet. Som du ser i källan jag har skickat dig.

Han hade inte samtycke att komma i henne utan kondom, han gjorde det ändå = våldtäkt.

---------

Tänk dig själv:

Om män blev gravida och kvinnor kunde göra män gravida. Tänk nu följande scenario:

Du ligger med en kvinna några gånger. Ni kör avbrutet samlag. Du vill helst ha kondom, för du har inget hormonellt skydd. Vid ett tillfälle vill du verkligen ha kondom.
Du och kvinnan ligger med varandra vid det tillfället. Rätt vad det är känner du hur din penis blir invaderad av 150 miljoner ägg......... Mot din vilja.

Du får total panik! Du vet att risken är betydligt högre att du kan bli gravid om varken kondom eller avbrutet samlag har varit involverat... Kvinnan har inte respekterat dina gränser. Du är så jädra förödmjukad, arg, ledsen, känner dig kränkt. Mår skit. Dessutom finns risken för graviditet... Oönskad sådan. Där du riskerar att bli tvungen att antingen göra abort eller vara gravid och föda, med alla risker det innebär för din kropp, liv och hälsa. Dessutom ett minst 18 års långt ansvar för ett barn, vars mamma inte respekterade dina gränser.

Och hon försöker ursäkta sitt handlande med att komma i dig, mot din vilja, med att hon "var så kåt".

Dessutom lägger hon sig i kring att hon inte tycker att du behöver ta dagen efter piller.

Hur hade du känt då? Ärligt talat nu.

Du verkar tro att du har tolkningsföreträde över verkligheten.

En person som är däckad och blir utnyttjad. Solklar våldtäkt. En person som blir grovt misshandlad toll medvetalöshet samtidigt som den blir våldtagen.
Det är våldtäkt.

Lagen är tänkt att inte döma folk för våldtäkt. Står i förarbetena och i propositionen.
Så våra folkvalda har haft intentionen att samlag som njuts av inte är våldtäkt.
Samtidigt så har de genomfört en lag som ger konstigt konsekvenser.
3 år eftet lagens införande så var det få som argumenterade att det skulle vara våldtäkt.

Så lite information och så mycket åsikter.

Problemet är att om det här är våldtäkt så diskuterar vi avtal.

Då låter förslaget att ha en app för att avtala om ett samtycke plötsligt vettigt igen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1mwrl/har-ar-appen-dar-folk-ska-skriva-kontrakt--for-att-ha-sex

Problemet med just den här domslutet är att de skriver krav.
Och lagstiftningen är fokuserad på samtycke här och nu.
Citera
2026-06-30, 20:31
Medlem
semen.12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Du är en våldtäktsman!

Vad är du för en ? Jag står för vad som var helt lagligt för 43 år sedan
Citera
2026-06-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Hon gick med på sex om det fanns skydd/kondom.
Hur känns en kondom inne i fittan?

Man känner om där är kondom eller ej enligt de tjejer jag frågat alltså märkte hon med all sannolikhet att han ej hade kondom och samtyckte till det, att kvinnan ska kunna återkalla ett samtycke retroaktivt eftersom hon är missnöjd med någon detalj under sexakten är givetvis helt orimligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in