2026-06-30, 19:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast sexet har ju genomförts med kvinnans medgivande. I det här fallet så är det allt som betyder nåt. Runtomkring-omständigheterna spelar ingen roll. Även om hon ställde krav på kondom, så har inget tvång eller nåt av de rekvisit som krävs för att handlingen ska betraktas som våldtäkt funnits. Om kondom var ett krav för sex, så har båda ett ansvar för att sexet sker med kondom. Det du fokuserar på är att han "lurade" henne, men det finns ingenting i lagtexten som ger utrymme för att handlingen ska betraktas som våldtäkt när hon trots allt genomförde sexet frivilligt, var nykter och myndig. Hon hade när som helst kunnat avbryta sexet och kontrollerat att gummit var på.

När du drar in "lagtexten" som argument finns ingen annan rimlig slutsats än att ditt inlägg är ett försök till juridisk analys, alltså inte bara dina privata åsikter om vad som ska räknas som våldtäkt eller inte. Problemet är att du bygger dina slutsatser på hur du tror att det har gått till, utifrån de knapphändiga referat av rättsfallet som finns i media. För du har ju inte läst domen du heller, eller hur?

Lagtexten kräver inte "tvång" för att rekvisiten för våldtäkt ska vara uppfyllda. Nyckelbegreppet är istället frivilligt deltagande. Dvs samtycke. I vart fall borde en situation där någon påbörjar och genomför ett samlag utan skydd trots att kvinnan tydligt sagt att hon inte vill ha sex utan skydd falla under s.k. grovt oaktsam våldtäkt.

Att det rent allmänt kan sägas finnas ett gemensamt ansvar för att säkerställa skydd mot oönskad graviditet och/eller könssjukdomar är inget frikort som trollar bort ditt ansvar som man att säkerställa att det finns samtycke för den sorts sex du vill ha.

Men som jag redan skrivit i andra inlägg så lider vi av bristen på detaljinformation om händelseförloppet. Det är faktiskt i princip meningslöst att komma med tvärsäkra juridiska analyser utan att ha läst själva domen. Det som borde vara en central fråga är om kvinnans agerande innan själva coitus påbörjas kan sägas ha varit sånt att s.k. konkludent handlande förelåg. På vanlig svenska: Agerade kvinnan på ett vis som från mannens perspektiv kunde uppfattas som att samtycke, eller ett "avtal" om att trots allt ha oskyddat sex förelåg, trots vad hon sagt innan? I så fall borde det enligt allmänna straffrättsliga principer åtminstone föreligga tillräckligt med rimligt tvivel för en friande dom.

Har han däremot lurat henne så ligger han nog taskigt till även vid prövningen i hovrätten (jag utgår från att denna dom överklagas). Inte för att han lurats per se, utan för att han - med klassiskt juristspråk - insett eller bort inse att samtycke/frivilligt deltagande till penetrerande sex utan gummi inte förelåg. Jag är inte säker på att ursäkter om att hon borde ha känt att gummi inte var på kommer att hjälpa.
Citera
2026-06-30, 19:13
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om kravet på att ha samtycke vid sex och att killar som inte hörsammar det ställs till svar är att de börjar hata kvinnor -- vad är skillnaden. De ser ju ner på och ser inte kvinnan som jämbördig oavsett.
Jadu om du inte förstår skillnaden så antar jag nog tyvärr att du är lite av en sån där fet, ful rabiat manshatare som skyller din ensamhet på att män är svin..
Citera
2026-06-30, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
För normala unga män är det inget konstigt att respektera sin sexpartner. De finner inget radikalt manshat i det. De som inte gör det hade fel i huvudet på Anders Eklund-nivå redan innan ändå.
Du tror att män som döms för våldtäkt för att de skippade gummit en gång med en återkommande sexpartner kommer tycka att det var något acceptabelt att bli dömd för?
Lycka till i sharia Sverige!
Citera
2026-06-30, 19:15
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Jadu om du inte förstår skillnaden så antar jag nog tyvärr att du är lite av en sån där fet, ful rabiat manshatare som skyller din ensamhet på att män är svin..
Jag är inte så förskräckligt ensam som du, och har aldrig varit det. Gör din hemläxa.

Min poäng är att det inte blir någon skillnad om kvinnan oavsett inte ska äga rätten att besluta över sin kropp.
Citera
2026-06-30, 19:16
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Han begick oaktsam våldtäkt när han inte försäkrat sig om att hon var med på att han inte använde kondom.

Uppenbarligen var han inte så lyhörd för sin partner som "karaktärsvittnen" påstår.

Det du beskriver är inte våldtäkt. Hon hade alla möjligheter i världen att både säga nej och kontrollera om han bar gummi.

Ett problem med den här typen av domar är att man devalverar begreppet och brottet våldtäkt. Det är helt absurt att kalla det inträffade i det här fallet våldtäkt och straffet står inte i proportion till det eventuella brottet.

Och som jag skrev: Jag kan inte för mitt liv tänka mig att domen håller i högre instans, eftersom det inträffade inte är våldtäkt i lagens mening.
Citera
2026-06-30, 19:17
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Du tror att män som döms för våldtäkt för att de skippade gummit en gång med en återkommande sexpartner kommer tycka att det var något acceptabelt att bli dömd för?
Jag tror inte att någon, eller i vart fall försvinnande få män, tycker det är acceptabelt att bli dömda för våldtäkt. Ansåg de att kvinnan hade rätten till sin kropp på sin sida så hade de väl inte våldtagit
Citera
2026-06-30, 19:17
Medlem
Citat:

Lycka till själv där du måste gifta dig med den du har sex med för att inte avrättas.
Citera
2026-06-30, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det du beskriver är inte våldtäkt. Hon hade alla möjligheter i världen att både säga nej och kontrollera om han bar gummi.

Ett problem med den här typen av domar är att man devalverar begreppet och brottet våldtäkt. Det är helt absurt att kalla det inträffade i det här fallet våldtäkt och straffet står inte i proportion till det eventuella brottet.

Och som jag skrev: Jag kan inte för mitt liv tänka mig att domen håller i högre instans, eftersom det inträffade inte är våldtäkt i lagens mening.

Fast det är så lagen ser ut. Det var våldtäkt i lagens mening.
Citera
2026-06-30, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror inte att någon, eller i vart fall försvinnande få män, tycker det är acceptabelt att bli dömda för våldtäkt. Ansåg de att kvinnan hade rätten till sin kropp på sin sida så hade de väl inte våldtagit
Lyssna lite på Alexander Bard och vad hn har att säga om samtyckeslagen.
Det kommer inte sluta bra.
Citera
2026-06-30, 19:21
Medlem
Citat:
Lycka till själv där du måste gifta dig med den du har sex med för att inte avrättas.
Jag är redan gift med henne jag har sex med. Med mina barnbarn kommer förmodligen få ha tre till fyra fruar på grund av er rabiata feminister.
Citera
2026-06-30, 19:26
Medlem
Citat:
Vilken religion de bekänner sig till är upp till dem själva. Det är inget som feminister rår över.
Hur kan du inte förstå resonemanget?
Citera
2026-06-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PricklyPecker
Lite trist att inte kunna lita på sin karl dock, att han inte vet om han har en kondom på sin kuk eller inte? Är det inte liiite lättare för killen att kontrollera om han tex kör bakifrån? Eller är män så inkompetenta?

Det är absolut trist och inte OK. Det gör det dock inte till någon våldtäkt. Det är bisarrt och farligt om politiker och rättsinstans ens tänker i dem banorna. Jag kan inte ens se att en normalt funtad kvinna som frivilligt har sex med en man skulle vilja se honom dömd för våldtäkt om han inte har kondom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in