2026-06-29, 18:11
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
För enkelhetens skull så kan jag börja med att ställa frågan: Att ha permanent uppehållstillstånd är "första steget mot medborgarskap" och innebär att personen är bedömd att vistas och arbeta i Sverige utan tidsbegränsning. Detta ger per definition ett starkare skydd mot utvisning (därmed inte sagt att det är ett förbud mot utvisning). Tycker du att detta "starkare skyddet mot utvisning" är fel?

-om JA: Varför skall det då finnas permanenta uppehållstillstånd?
Det er absolutt feil, ja. Permanent oppholdstilstand skal handle om å gjøre tilværelsen lettere og forsikre mer stabile, forutsigbare arbeidsforhold mm, så man slipper å fornye visum og slike ting. Skal jo ikke være noe slags "skydd" mot å bli utvist når man utfører grov kriminalitet. Send fyren sporenstreks hjem til Afghanistan.
Citera
2026-06-29, 18:18
Medlem
Citat:
Jag har ju redan sagt att INGEN vet huruvida han kommer återfalla eller inte - Dvs JAG SJÄLV vet inte det heller!
I din argumentationsföring kan du ju också fundera lite över det faktum att denna personen kom till Sverige som 14-åring och därefter inte begått något brott föräns vid 21 års ålder. Låter det som en grovt kriminell? Låter det som en typisk återfallsförbrytare?

Dessutom är ju detta en ickefråga i ett land som tillämpar legalitetsprincipen, oskuldspresumtionen samt den helt centrala rättssäkerhetsprincipen "att hellre fria än fälla". Dvs vet man inte huruvida en person kommer återfalla eller inte, så "friar" man. Har man dessutom underlag som pekar mot låg återfallsrisk (ostraffad, missbruksfri, lever under ordnade förhållanden, har fast anställning, ordnat boende osv.) ja då skall man ju verkligen "fria".

Sammanfattningsvis: Med detta sagt så "chansar" man ju alltid, eftersom att systemet är uppbyggt så och att man inte kan/skall göra på något annat sätt. Hade man istället gjort som du förordar så hade man ju "chansat" åt andra hållet. Så är det "chansningar" du inte vill ha, så skall du ju inte följa din åsikt heller...
Domen finns att läsa i tråden, gärningsmannen
ljuger om att han är oskyldig trots att han är överbevisad. Hade han erkänt kanske det
funnits något försonande med honom.
Han vill inte ta ansvar för det han gjort,det är uppenbart
Citera
2026-06-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Han är en vuxen man som valde att begå en av de grövsta brotten som finns. Det finns inga som helst ursäkter för det. Inga. Dessutom, vilket borde vara försvårande, gav han sig på en människa på jobbet. Han har bott här i sex år. Av 20. Så större delen av livet har han inte bott här. Inte är man väl integrerad med arbete om man ägnar arbetstiden åt våldtäkt!!!!! Anser du att man sköter sitt jobb då? Vad räknar du då som ointegrerad - spränga riksdagen på arbetstid?

Sen om igen- jag och alla andra som inte vill krama våldtäktsmän som du vill skiter i vad som händer aset i Afghanistan och om han inte ser sin familj mer. A) de är sannolikt kräk dom har uppfostrat honom uruselt. Är de inte det bör de inte vilja träffa honom B) kunde han tänkt på innan

Det är inget som hindrar dig från att försörja honom i resten av livet. Gillar du honom då mycket- skicka pengar varje månad. Köp et hus med honom i något land som precis som han tycker att svenska kvinnor kan bara få våldtas. Men inte faaan ska aset någon gång mer få sätta sin fot i det här landet. Jag tycker det är så oerhört provocerande med våldtäktskramare som daltar med sexförbrytare.

1. Jag anser heller inte att det finns några ursäkter för det han gjort. Frågan vi diskuterar har ju ingenting med ursäktlighet att göra, så vi kan lämna det därhän.

2. Jag håller också med om att det är försvårande att han begick brottet ifråga på arbetsplatsen. Detta tyckte även Tingsrätten som beaktade detta i höjande riktning. Så även där är vi överens.

3. Nej, jag anser verkligen inte att han skött sitt jobb, i vart fall inte där och då. Men frågan hur integrerad han varit i övrigt är ju en annan sak - och de argumenten har ju lyfts både i domen och av mig, så jag ser ingen mening med att upprepa det.

Resten av det du anför, och anklagar mig för, tänker jag inte ens bemöta eftersom det bara visar hur lite du förstått av frågan i stort och det jag förklarar. Jag vill också tillägga att liksom sättet jag bemöter dig i diskussionen, så är jag övertygad om att du kan bemöta mig utan förolämpningar. Testa med det så ökar vi möjligheterna för en bättre diskussion. För det du håller på med nu känns varken värdigt eller konstruktiv.
Citera
2026-06-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Åklagaren kan väl alltid överklaga domen?.
I så fall kanske inte sista ordet är sagt i detta

Absolut! ...och det förutsätter jag att åklagaren gör.
Citera
2026-06-29, 19:31
Medlem
Citat:
Domen finns att läsa i tråden, gärningsmannen
ljuger om att han är oskyldig trots att han är överbevisad. Hade han erkänt kanske det
funnits något försonande med honom.
Han vill inte ta ansvar för det han gjort,det är uppenbart

Det är mycket möjligt. Men det är inte det vi diskuterar.
Citera
2026-06-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockersson
Varför inte? Varför inte vända på resonemanget och begära av de som kommer hit att de inte begår brott för då riskerar de att bli utvisade till ett land där de riskerar tortyr etc.? Saknar icke-västerländska brottslingar agens i din värld?

Det borde givetvis inte spela någon som helst roll vad som händer med dem i deras hemland, det är inte vårt problem.

Och med det i åtanke att det i detta fall t.ex. rörde sig om en afghan är detta en icke-fråga. Han har ingen anknytning till Sverige, och verkar heller inte speciellt intresserad av att upprätta någon heller då han tyckte att det var helt ok att våldta en svensk kvinna. Det behöver inte drabba barn/familj heller, det är bara att utvisa hela familjen.

Varför? För att jag tycker att ingen människa skall behöva riskera döden, tortyr eller annan omänsklig behandling. Jag tycker inte du eller jag skall behöva utstå det heller!
Detta håller dessutom svenska staten själva med om (och många andra länder) eftersom att man ingått i EU och skrivit under EKMR och bestämmelserna om rätt till liv och förbud mot tortyr, förföljelse och annan omänsklig behandling. Hade då Sverige/EU bidragit till att utvisa personer till detta ödet så hade ju inte ståndpunkten varit särskilt mycket värd.

Jo. Han har anknytning, det är det hela domslutet handlar om...
Citera
2026-06-29, 20:30
Medlem
Citat:
Det är mycket möjligt. Men det är inte det vi diskuterar.
Kan väl visst vara värt att diskutera, speciellt
då tingsrätten vill framhålla honom i så
god dager som möjligt så han inte utvisas
Senast redigerad av mangne 2026-06-29 kl. 20:35.
Citera
2026-06-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Du vill hellre ha den person i landet - det går inte att tolka det på annat vis då du följer din husses minsta vink, dvs. staten och lagboken - ingen egen vilja här inte...

Att denne tidigare är ostraffad behöver inte betyda ett liv utan brottsliga inslag. Åter igen - tror du att detta äckel har kvar sin tidigare anställning i dagsläget? Har han mot förmodan detta så borde även arbetsgivaren ställas inför rätta... Utan fast anställning så lär livet inte bli lättare för denne våldtäktsafghan och risken förhöjs nu ytterligare för återfall. INGET absolut INGENTING du skriver kommer någonsin få mig att ändra mig på denna punkt att någon som kommit till Sverige och sedan begår slik brottslighet skall ha rätten på sin sida och få stanna inom landets gränser. Än hellre önskar jag dödsstraffet för äckel såsom denne blatte!

Men, chansa på du - vi får se om det blir annat ljud i skällan om du själv, eller någon av dina nära och kära drabbas...

"...det går inte att tolka det på annat vis då du följer din husses minsta vink, dvs. staten och lagboken - ingen egen vilja här inte..." - Jag svarade ju på frågan om min åsikt/vilja kring lagstiftning i detta inlägget: (FB) Våldtog kollega på arbetstid samma dag som han fick permanent uppehållstillstånd . Jag tycker att om du ställer frågan, och jag svarar, så får du ju acceptera svaret. Att jag har en egen vilja vet jag bäst själv och redovisade tydligt i nämnda inlägg, så det känns lite förmätet av dig att svara som du gör.

"vi får se om det blir annat ljud i skällan om du själv, eller någon av dina nära och kära drabbas..." - Fast det där argumentet (som alltid dyker upp i tid och otid) är ju helt irrelevant. För hade Du eller Jag råkat ut för någon som begår sådant brott mot någon av våra anhöriga så är det väl SJÄLVKLART att jag skulle önska denna förövaren allt ont i världen. Men det är ju inte det som är det viktiga eller det som skall ligga till grund för hur sådana här människor skall straffas. Det är ju inte den som är personligt och känslomässigt drabbad som skall "bestämma" eller motivera hur sådant här skall hanteras. Det är ju därför vi har lagstiftaren, staten och domstolarna som på ett objektivt sätt skall bestämma en ordning som fungerar både i ett demokratiskt, rättssäkert, ekonomiskt, individmässigt och samhälleligt perspektiv.
Citera
2026-06-30, 19:16
Medlem
Citat:
Kan väl visst vara värt att diskutera, speciellt
då tingsrätten vill framhålla honom i så
god dager som möjligt så han inte utvisas

Jag vet inte riktigt vad du syftar på. För i domen är argumenten emot utvisning att han har permanent uppehållstillstånd (vilket är kontrollerbar fakta), att han kom till Sverige som 14-åring (vilket är kontrollerbar fakta), att han är tidigare ostraffad (vilket är kontrollerbar fakta), att han har fast anställning (vilket är kontrollerbar fakta), att han har fast/ordnat boende (vilket är kontrollerbar fakta), att hela hans familj bor i Sverige (vilket är kontrollerbar fakta), att han behärskar språket och talar god svenska (vilket är kontrollerbar fakta, som t.o.m rätten konstaterade under rättegången). Så jag vet inte riktigt vad du menar att han ljugit om?
Citera
2026-06-30, 19:25
Medlem
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du syftar på. För i domen är argumenten emot utvisning att han har permanent uppehållstillstånd (vilket är kontrollerbar fakta), att han kom till Sverige som 14-åring (vilket är kontrollerbar fakta), att han är tidigare ostraffad (vilket är kontrollerbar fakta), att han har fast anställning (vilket är kontrollerbar fakta), att han har fast/ordnat boende (vilket är kontrollerbar fakta), att hela hans familj bor i Sverige (vilket är kontrollerbar fakta), att han behärskar språket och talar god svenska (vilket är kontrollerbar fakta, som t.o.m rätten konstaterade under rättegången). Så jag vet inte riktigt vad du menar att han ljugit om?
Han ljuger om att han är oskyldig, trots att han fick utlösning i tjejen. Han skyller på att hon har försökt sätta dit honom
Citera
2026-06-30, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Det är sant att "INGEN vet huruvida han kommer återfalla eller inte" men om gärningshennet utvisas så vet vi med säkerhet att inga människor i Sverige kommer att utsättas för hens våldtäkter igen, vore inte det bra?

Jag tycker du ställer en likadan fråga som jag precis gav dig svaret på, så jag hänvisar till föregående inlägg.
Citera
2026-06-30, 19:27
Medlem
Citat:
Han ljuger om att han är oskyldig, trots att han fick utlösning i tjejen. Han skyller på att hon har försökt sätta dit honom

Absolut, fast det är ju endast relevant i skuldfrågan - inte utvisningsfrågan. Dessutom har han ju rätt att ljuga, så det är ju helt irrelevant för saken...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in