Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Du är verkligen helt störd - ingenting i vad du skriver bryr jag mig om då dessa lagar är som sagt, helt skruvade och skeva. Det är enkom du som anser dessa vara av adekvat art. Du försvarar svenskt rättsväsende in absurDUM! Det enda rätten skall ta hänsyn är hans brott - vad kretinen gjort före, eller inte gjort är helt irrelevant! Att han inte har ett aktivt missbruk - helt irrelevant! Ordnade familjeförhållanden - helt irrelevant! Anknytning till Sverige - helt irrelevant! För närvarande innehar ett jobb - helt irrelevant.
Varför skall GMs rätt till trygghet och säkerhet stå över andra svenska medborgares rätt till detsamma? Han har bevisligen (mest sannolikt) begått detta brott och då finns det inga skäl i världen att denne skall få stanna i landet - denna rätt försvann så fort han VALDE att begå detta brott. Vad svenska lagar och internationell rätt säger om detta är mig helt egalt då dessa lagar är helt fel skrivna - ur helt fel perspektiv där GM omhuldas och offren hånas och lämnas därhän. Likaså ev. framtida offer för denne galning. Anser du att denne äger en större risk för återfall än en helt ostraffad individ?
De första styckena är enkom snömos och förtjänar inget annat än förakt. Permanenta eller tillfälliga uppehållstillstånd är strunt samma - brottets art borde och skall självklart trumfa den brottslige, individens rätt till beskydd enligt dessa lagar och förordningar.
Summa summarum - begå inte brottet om du inte är beredd att åka tillbaks till ditt ökenland! Förstår verkligen inte hur du kan försvara dessa sjuka lagar. Om dessa lagar ändrades till det jag vill, skulle du då omhulda även dessa lagar? Svara nu på denna enda fråga, men jag är säker på att du inte kommer göra det, då du inte är kapabel att tänka utanför nuvarande lagbok och vad denna stipulerar - idiotier, eller inte.
Jag kan svara på din fråga såhär:
1. Jag är INTE emot att man utvisar vid allvarlig brottslighet - tvärtom! Jag anser att utgångspunkten vid allvarlig brottslighet skall vara utvisning. Det finns många fall där man dömt till utvisning, där jag inte fällt en tår för den dömde!
2. Däremot är det helt centralt för mig att man
inte skall utvisa någon som riskerar döden, tortyr eller annan omänsklig behandling.
Från den åsikten viker jag mig inte oavsett brott eller person. I detta ingår givetvis att en person med permanent uppehållstillstånd eller flyktingstatus måste få ha ett starkare skydd mot utvisning, även om det inte skall vara definitivt.
3. Med ovan nämnda sagt så tycker jag att denna lagstiftningen, liksom all annan lagstiftning, inte skall/får vara för "svart-vit" och "stelbent". Man måste kunna göra undantag i särskilda fall där det t ex finns en central/nära anknytning till Sverige, att man bott hela livet i Sverige och/eller har minderåriga barn. Risken man annars tar blir ju att det i vissa fall blir helt oproportionerliga följder eller att utomstående drabbas (dvs barnen/familjen).
4. Hade dessa lagar ändrats på det sättet du vill så hade jag absolut inte "försvarat" dom. Hade man däremot ändrat lagarna/praxis så att det blev ännu tydligare vilka anknytningskrav, kontra allvarlighetsgrad på brottet, som skall finnas för att inte utvisas så hade jag tyckt att det var en bra ändring. Jag tycker att den praxis som finns idag, som säger att ju allvarligare/grövre brottsligheten är desto större krav på anknytningen krävs, är rimlig - så kan man vässa och konkretisera det ännu mer så är det bara bra. Men det kommer ju inte kunna göras genom lagstiftning, utan får ske genom praxisbildning.
/Jag hoppas du är nöjd med mitt svar - och att du själv kan föregå med gott exempel och svara på de frågor jag ställer dig.