2026-06-28, 21:26
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag har ju redan sagt att INGEN vet huruvida han kommer återfalla eller inte - Dvs JAG SJÄLV vet inte det heller!
I din argumentationsföring kan du ju också fundera lite över det faktum att denna personen kom till Sverige som 14-åring och därefter inte begått något brott föräns vid 21 års ålder. Låter det som en grovt kriminell? Låter det som en typisk återfallsförbrytare?

Dessutom är ju detta en ickefråga i ett land som tillämpar legalitetsprincipen, oskuldspresumtionen samt den helt centrala rättssäkerhetsprincipen "att hellre fria än fälla". Dvs vet man inte huruvida en person kommer återfalla eller inte, så "friar" man. Har man dessutom underlag som pekar mot låg återfallsrisk (ostraffad, missbruksfri, lever under ordnade förhållanden, har fast anställning, ordnat boende osv.) ja då skall man ju verkligen "fria".

Sammanfattningsvis: Med detta sagt så "chansar" man ju alltid, eftersom att systemet är uppbyggt så och att man inte kan/skall göra på något annat sätt. Hade man istället gjort som du förordar så hade man ju "chansat" åt andra hållet. Så är det "chansningar" du inte vill ha, så skall du ju inte följa din åsikt heller...

Du vill hellre ha den person i landet - det går inte att tolka det på annat vis då du följer din husses minsta vink, dvs. staten och lagboken - ingen egen vilja här inte...

Att denne tidigare är ostraffad behöver inte betyda ett liv utan brottsliga inslag. Åter igen - tror du att detta äckel har kvar sin tidigare anställning i dagsläget? Har han mot förmodan detta så borde även arbetsgivaren ställas inför rätta... Utan fast anställning så lär livet inte bli lättare för denne våldtäktsafghan och risken förhöjs nu ytterligare för återfall. INGET absolut INGENTING du skriver kommer någonsin få mig att ändra mig på denna punkt att någon som kommit till Sverige och sedan begår slik brottslighet skall ha rätten på sin sida och få stanna inom landets gränser. Än hellre önskar jag dödsstraffet för äckel såsom denne blatte!

Men, chansa på du - vi får se om det blir annat ljud i skällan om du själv, eller någon av dina nära och kära drabbas...
Citera
2026-06-28, 21:29
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Jag kan svara på din fråga såhär:

1. Jag är INTE emot att man utvisar vid allvarlig brottslighet - tvärtom! Jag anser att utgångspunkten vid allvarlig brottslighet skall vara utvisning. Det finns många fall där man dömt till utvisning, där jag inte fällt en tår för den dömde!

2. Däremot är det helt centralt för mig att man inte skall utvisa någon som riskerar döden, tortyr eller annan omänsklig behandling.
Från den åsikten viker jag mig inte oavsett brott eller person. I detta ingår givetvis att en person med permanent uppehållstillstånd eller flyktingstatus måste få ha ett starkare skydd mot utvisning, även om det inte skall vara definitivt.

3. Med ovan nämnda sagt så tycker jag att denna lagstiftningen, liksom all annan lagstiftning, inte skall/får vara för "svart-vit" och "stelbent". Man måste kunna göra undantag i särskilda fall där det t ex finns en central/nära anknytning till Sverige, att man bott hela livet i Sverige och/eller har minderåriga barn. Risken man annars tar blir ju att det i vissa fall blir helt oproportionerliga följder eller att utomstående drabbas (dvs barnen/familjen).

4. Hade dessa lagar ändrats på det sättet du vill så hade jag absolut inte "försvarat" dom. Hade man däremot ändrat lagarna/praxis så att det blev ännu tydligare vilka anknytningskrav, kontra allvarlighetsgrad på brottet, som skall finnas för att inte utvisas så hade jag tyckt att det var en bra ändring. Jag tycker att den praxis som finns idag, som säger att ju allvarligare/grövre brottsligheten är desto större krav på anknytningen krävs, är rimlig - så kan man vässa och konkretisera det ännu mer så är det bara bra. Men det kommer ju inte kunna göras genom lagstiftning, utan får ske genom praxisbildning.

/Jag hoppas du är nöjd med mitt svar - och att du själv kan föregå med gott exempel och svara på de frågor jag ställer dig.

Nej, vi står för långt ifrån varandra, idémässigt sett, för att en fortsatt diskussion skall vara närande för någon av oss. Får tack för dina svar, men vi kommer inte komma längre än så här...

Ha en god dag vidare!
Citera
2026-06-29, 12:33
Medlem
Sockerssons avatar
Det här var helt och fullt undvikligt från början till slut. Han hade inte behövt vara här från första början, och då hade våldtäkten aldrig skett.
Citera
2026-06-29, 12:41
Medlem
Sockerssons avatar
Citat:
2. Däremot är det helt centralt för mig att man inte skall utvisa någon som riskerar döden, tortyr eller annan omänsklig behandling.
Från den åsikten viker jag mig inte oavsett brott eller person. I detta ingår givetvis att en person med permanent uppehållstillstånd eller flyktingstatus måste få ha ett starkare skydd mot utvisning, även om det inte skall vara definitivt.

Varför inte? Varför inte vända på resonemanget och begära av de som kommer hit att de inte begår brott för då riskerar de att bli utvisade till ett land där de riskerar tortyr etc.? Saknar icke-västerländska brottslingar agens i din värld?

Det borde givetvis inte spela någon som helst roll vad som händer med dem i deras hemland, det är inte vårt problem.

Citat:
3. Med ovan nämnda sagt så tycker jag att denna lagstiftningen, liksom all annan lagstiftning, inte skall/får vara för "svart-vit" och "stelbent". Man måste kunna göra undantag i särskilda fall där det t ex finns en central/nära anknytning till Sverige, att man bott hela livet i Sverige och/eller har minderåriga barn. Risken man annars tar blir ju att det i vissa fall blir helt oproportionerliga följder eller att utomstående drabbas (dvs barnen/familjen).

Och med det i åtanke att det i detta fall t.ex. rörde sig om en afghan är detta en icke-fråga. Han har ingen anknytning till Sverige, och verkar heller inte speciellt intresserad av att upprätta någon heller då han tyckte att det var helt ok att våldta en svensk kvinna. Det behöver inte drabba barn/familj heller, det är bara att utvisa hela familjen.
Citera
2026-06-29, 12:45
Medlem
Dr.fisks avatar
Det här är det nya Sverige som den vita kvinnan har röstat fram. Det är ju så synd om dom, dom kommer från krig och hemskheter... Då gör man sånt här.
Citera
2026-06-29, 12:51
Medlem
Citat:
De allmänna förutsättningarna för att utvisa finns. Det handlar om ett allvarligt sexualbrott, med högt straffvärde (3 år och 3 månaders fängelse) som dessutom skett på offrets arbetsplats. Så det handlar inte om huruvida brottet är tillräckligt grovt eller inte. I bedömningen så följer man EU-domstolens, Högsta Domstolens samt Migrationsöverdomstolens modell enligt:
1. Krav på synnerligen grovt brott (dvs att brottet skall motivera en särskilt sträng påföljd)

2. Krav på att den enskilde skall utgöra ett verkligt, faktiskt och tillräckligt allvarligt hot mot ett grundläggande samhällsintressen.

3. Krav på proportionalitetsbedömning där samhällsfaran vägs mot de rättigheter som utlänningen får med anledning av flyktingskapet.

Det är alltså på punkten 2 och 3 som utvisningen faller. Dels för att man kan konstatera att den tilltalade är tidigare ostraffad, inte har någon missbruksproblematik och heller inga övriga sociala problem - vilket tyder på låg risk för återfall i brottslighet. Den tilltalade har dessutom permanent uppehållstillstånd och bott i Sverige sedan han var 14 år. Vidare så är han etablerad på arbetsmarknaden och har fast anställning på sin arbetsplats. Vidare så har den tilltalade fast/ordnat boende och bor ihop med sin familj. Hela den nämnda familjen bor i Sverige och han har ingen närmare kontakt eller relation till sina släktingar i hemlandet. Slutligen pratar han god svenska och behärskar språket. Detta sammantaget gör att sådan risk för återfall enligt punkten 2, att det kan anses utgöra ett verkligt/faktiskt och tillräckligt allvarligt hot mot ett grundläggande samhällsintressen, inte föreligger. Med hänvisning till den tilltalades anknytning till Sverige så anser man det heller inte proportionerligt, i enlighet med punkten 3, med utvisning.

Han är en vuxen man som valde att begå en av de grövsta brotten som finns. Det finns inga som helst ursäkter för det. Inga. Dessutom, vilket borde vara försvårande, gav han sig på en människa på jobbet. Han har bott här i sex år. Av 20. Så större delen av livet har han inte bott här. Inte är man väl integrerad med arbete om man ägnar arbetstiden åt våldtäkt!!!!! Anser du att man sköter sitt jobb då? Vad räknar du då som ointegrerad - spränga riksdagen på arbetstid?

Sen om igen- jag och alla andra som inte vill krama våldtäktsmän som du vill skiter i vad som händer aset i Afghanistan och om han inte ser sin familj mer. A) de är sannolikt kräk dom har uppfostrat honom uruselt. Är de inte det bör de inte vilja träffa honom B) kunde han tänkt på innan

Det är inget som hindrar dig från att försörja honom i resten av livet. Gillar du honom då mycket- skicka pengar varje månad. Köp et hus med honom i något land som precis som han tycker att svenska kvinnor kan bara få våldtas. Men inte faaan ska aset någon gång mer få sätta sin fot i det här landet. Jag tycker det är så oerhört provocerande med våldtäktskramare som daltar med sexförbrytare.
Citera
2026-06-29, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.vn.se/valdtog-kollegan-pa-jobbet-fick-uppehallstillstand-samma-dag/

Slipper utvisning? Sverige slutar inte att förvåna! Vem är den unge våldtäktsmannen? Vad vet ni?

Länkt till inlägg innehållande dom i Jönköpings Tingsrätt // Moderator

(FB) Våldtog kollega på arbetstid samma dag som han fick permanent uppehållstillstånd

Afghan
Citera
2026-06-29, 14:01
Medlem
Citat:
Jag har ju redan sagt att INGEN vet huruvida han kommer återfalla eller inte - Dvs JAG SJÄLV vet inte det heller!
I din argumentationsföring kan du ju också fundera lite över det faktum att denna personen kom till Sverige som 14-åring och därefter inte begått något brott föräns vid 21 års ålder. Låter det som en grovt kriminell? Låter det som en typisk återfallsförbrytare?

Dessutom är ju detta en ickefråga i ett land som tillämpar legalitetsprincipen, oskuldspresumtionen samt den helt centrala rättssäkerhetsprincipen "att hellre fria än fälla". Dvs vet man inte huruvida en person kommer återfalla eller inte, så "friar" man. Har man dessutom underlag som pekar mot låg återfallsrisk (ostraffad, missbruksfri, lever under ordnade förhållanden, har fast anställning, ordnat boende osv.) ja då skall man ju verkligen "fria".

Sammanfattningsvis: Med detta sagt så "chansar" man ju alltid, eftersom att systemet är uppbyggt så och att man inte kan/skall göra på något annat sätt. Hade man istället gjort som du förordar så hade man ju "chansat" åt andra hållet. Så är det "chansningar" du inte vill ha, så skall du ju inte följa din åsikt heller...

Det är sant att "INGEN vet huruvida han kommer återfalla eller inte" men om gärningshennet utvisas så vet vi med säkerhet att inga människor i Sverige kommer att utsättas för hens våldtäkter igen, vore inte det bra?
Citera
2026-06-29, 14:04
Medlem
Citat:
För enkelhetens skull så kan jag börja med att ställa frågan: Att ha permanent uppehållstillstånd är "första steget mot medborgarskap" och innebär att personen är bedömd att vistas och arbeta i Sverige utan tidsbegränsning. Detta ger per definition ett starkare skydd mot utvisning (därmed inte sagt att det är ett förbud mot utvisning). Tycker du att detta "starkare skyddet mot utvisning" är fel?

-om JA: Varför skall det då finnas permanenta uppehållstillstånd? Och om inte just ett PERMANENT uppehållstillstånd skall innebära ett starkare skydd mot utvisning hur skall man då särskilja en person med permanent uppehållstillstånd mot en person med tillfälligt uppehållstillstånd eller kanske inget uppehållstillstånd alls? Kort och gott: Vad skall det permanenta uppehållstillståndet vara värt?

-om NEJ: Om inte en nära anknytning till Sverige (t ex att man är född i Sverige eller bott i landet länge, har barn/familj, arbete osv) skall kunna vara en anledning, och en del av detta skyddet, vad skall då vara en anledning att inte utvisas?

"Tror du förresten han kommer ha kvar sin anställning och kommer han ha lätt för att få ett nytt jobb med detta på sin CV" - Det har jag ingen aning om. Av domen kan jag iallafall konstatera att han hade fast anställning i samband med rättegången och att ingen av parterna redovisat underlag för avsked. Domen har ju heller inte vunnit laga kraft än, så man vet ju ingenting om utgången. Dessutom är han ju endast 21 år, så det är ju svårt att sia hur hans framtida arbetsliv kommer att se ut. Men oavsett vilket så förutsätter jag att du observerat att det inte bara är frågan om arbete/anställning som varit argument i frågan om anknytning och etablering till Sverige.
Åklagaren kan väl alltid överklaga domen?.
I så fall kanske inte sista ordet är sagt i detta
Citera
2026-06-29, 14:26
Medlem
Flusens avatar
Lagarna kommer aldrig förändras så länge judiska intressen styr svensk politiken.
Citera
2026-06-29, 14:53
Medlem
WhiteBoySummers avatar
Citat:
En ordning som skulle innebära diskriminering samt olikhet inför lagen. Höj nivån nu!

Är det orimligt med olikhet inför lagen i detta fall?

Kom in i matchen… det är klart det är skillnad och därmed är olikheten helt och fullt rimlig.

Notera, jag säger inte att det här gäller svartingar eller araber, jag säger att det gäller folk som fått uppehållstillstånd… så innan du spinner iväg i någon felriktad rasistattack och gråter ut på internet så förstå vad jag faktiskt säger.

Har du blivit tillåten att vistas här, sköt dig eller så åker du ut.

Inget konstigt med det, du är konstig.
Citera
2026-06-29, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Det är sant att "INGEN vet huruvida han kommer återfalla eller inte" men om gärningshennet utvisas så vet vi med säkerhet att inga människor i Sverige kommer att utsättas för hens våldtäkter igen, vore inte det bra?

Finns ju mera permanenta lösningar som gör att ingen, någonstans, riskerar att utsättas av vederbörande igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in