Citat:
Jag har ju redan sagt att INGEN vet huruvida han kommer återfalla eller inte - Dvs JAG SJÄLV vet inte det heller!
I din argumentationsföring kan du ju också fundera lite över det faktum att denna personen kom till Sverige som 14-åring och därefter inte begått något brott föräns vid 21 års ålder. Låter det som en grovt kriminell? Låter det som en typisk återfallsförbrytare?
Dessutom är ju detta en ickefråga i ett land som tillämpar legalitetsprincipen, oskuldspresumtionen samt den helt centrala rättssäkerhetsprincipen "att hellre fria än fälla". Dvs vet man inte huruvida en person kommer återfalla eller inte, så "friar" man. Har man dessutom underlag som pekar mot låg återfallsrisk (ostraffad, missbruksfri, lever under ordnade förhållanden, har fast anställning, ordnat boende osv.) ja då skall man ju verkligen "fria".
Sammanfattningsvis: Med detta sagt så "chansar" man ju alltid, eftersom att systemet är uppbyggt så och att man inte kan/skall göra på något annat sätt. Hade man istället gjort som du förordar så hade man ju "chansat" åt andra hållet. Så är det "chansningar" du inte vill ha, så skall du ju inte följa din åsikt heller...
I din argumentationsföring kan du ju också fundera lite över det faktum att denna personen kom till Sverige som 14-åring och därefter inte begått något brott föräns vid 21 års ålder. Låter det som en grovt kriminell? Låter det som en typisk återfallsförbrytare?
Dessutom är ju detta en ickefråga i ett land som tillämpar legalitetsprincipen, oskuldspresumtionen samt den helt centrala rättssäkerhetsprincipen "att hellre fria än fälla". Dvs vet man inte huruvida en person kommer återfalla eller inte, så "friar" man. Har man dessutom underlag som pekar mot låg återfallsrisk (ostraffad, missbruksfri, lever under ordnade förhållanden, har fast anställning, ordnat boende osv.) ja då skall man ju verkligen "fria".
Sammanfattningsvis: Med detta sagt så "chansar" man ju alltid, eftersom att systemet är uppbyggt så och att man inte kan/skall göra på något annat sätt. Hade man istället gjort som du förordar så hade man ju "chansat" åt andra hållet. Så är det "chansningar" du inte vill ha, så skall du ju inte följa din åsikt heller...
Du vill hellre ha den person i landet - det går inte att tolka det på annat vis då du följer din husses minsta vink, dvs. staten och lagboken - ingen egen vilja här inte...
Att denne tidigare är ostraffad behöver inte betyda ett liv utan brottsliga inslag. Åter igen - tror du att detta äckel har kvar sin tidigare anställning i dagsläget? Har han mot förmodan detta så borde även arbetsgivaren ställas inför rätta... Utan fast anställning så lär livet inte bli lättare för denne våldtäktsafghan och risken förhöjs nu ytterligare för återfall. INGET absolut INGENTING du skriver kommer någonsin få mig att ändra mig på denna punkt att någon som kommit till Sverige och sedan begår slik brottslighet skall ha rätten på sin sida och få stanna inom landets gränser. Än hellre önskar jag dödsstraffet för äckel såsom denne blatte!
Men, chansa på du - vi får se om det blir annat ljud i skällan om du själv, eller någon av dina nära och kära drabbas...