Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Du blandar ihop spekulation och investering.
Spekulation är något du köper för att sälja med vinst, investering är något som genererar avkastning.
Nej, jag håller mig till ordets betydelse.
Investering ÄR spekulation. Man spekulerar i att investeringen skall bli vinstgivande.
När Toyota investerar stora mängder kapital i att utveckla en ny bilmodell så är det spekulation i att dom skall kunna sälja den i så stora volymer att dom kan göra vinst på investeringen.
Och där spekulation kan förekomma, vad gäller köp av bostäder, är just att man köper en ägarlägenhet och spekulerar i att man kan få in mer hyra än omkostnaderna.
När jag köper en villa för att bo i är det inte spekulation. Utan snarare tvärtom att jag betalar extra mycket för att få vissa önskade egenskaper. Det är MINA preferenser som styr. ANDRA kan ha andra preferenser.
Så det är precis tvärtemot dina fantasier. Jag (och andra) kan välja att betala ett överpris för att få oss det just vi vill ha. Att vi skulle strunta i hur det är att bo där, och istället fantisera om vilken vinst vi kommer göra om 30 år när vi säljer och är 70 bast, borde du kunna inse är just ett grovt fel-tänk.
(Innehavstiden för villor är i snitt dryga 30 år).
Vi har då två fall här. Nisse köper en villa när han är 40 år och kommer bo där tills han är 70. Hur tänker han när han köper:
A) Nisse prioriterar sådant han känner är viktigt för att han skall trivas att bo där i 30 år. (ekbo's resonemang).
B) Nisse struntar i sådant han känner är viktigt för att han skall trivas att bo där i 30 år. I stället tänker Nisse på vilken vinst han skall få när han är 70, och accepterar att bo eländigt i 30 år. (Tidvinds resonemang).
Var och en får väl grunna på hur folk gör. Om det är A) eller B) som gäller.
Du gör hela tiden misstaget att du tror att dina preferenser inte är preferenser utan någon slags sanning. Och de som inte gör så gör FEL.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Hur tror du att detta motbevisar att folk föredrar objekt som de anser kommer stiga i värde?
Det stod faktiskt i det du citerade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
"... av någon anledning...." Jo det är tyvärr så det brukar låta, inget som helst helhetstänkande. Och varje gång dina prognoser faller platt så sitter du och kliar dig i nacken.
Till och med Flanders kunde rabbla upp några fördelar med att bo i stan.
Anledningarna har ältats i tråden i mängder. Finns väl inget som helst skäl att jag skall behöva lista upp de. Det viktiga är att människor har olika preferenser.
Jag bor i förorten och trivs bra med det. Och har 0 intresse att bo i centrum. Men andra i tråden skulle se det som ett stort elände ifall de inte kunna bo centralt. Dom är alltså beredda att betala ett premium för det.
Och det är det vi ser i T-banekartan.
Du bara inte förstår att andra har andra preferenser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Inget är hugget i sten. Men man tittar främst på subventioner och minskad byråkrati vid bygge, samt starkare reglering av priser och hyror.
Jag tvivlar i sig inte på att du och ditt parti kan göra Sverige till ett Nordkorea. Men då rasar levnadsstandarden. Och det var väl inte riktigt det du menade skulle åstadkommas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Det var ingen generell tes, utan ett tankeexperiment där spekulation betingar prisökning.
Vad det handlar om här är nog mer att du lever kvar i några fantasier om att man kan köpa en bostad och gå plus på det. Ca 2015 hade många hört talas om det då det varit en prisuppgång pga en konjunktturförstärkning och folk ville byta upp sig. Och vågade betala mer för boendet.
Produktionen hann inte med då den dels inte är så flexibel pga arbetsmarknadslagar och kollektivavtal, och det är en hel del ledtider i bostadsproduktion.
Mellan ca 2013-2015 kunde man då göra en vinst, pga stigande efterfrågan som inte matchades med mer produktion. Senare kom produktionen ifatt.
Och det där hänger då kvar i huvudet på dig och en del andra, trots att empiri visar att detta sedan dess inte stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Det är inte alls säkert, utan det förutsätter att priserna stiger och sjunker lika mycket överallt; och det gör de inte. Det är därför vissa säljer till 20% förlust, och andra med 20% vinst över samma period.
När man tittar i SCBs fastighetsprisindex så rör sig priserna ganska så konformt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Jag har ju matematiskt förklarat för dig att detta inte stämmer på en marknad där alla prisökningarna/sänkningarna är identiska. Men låt oss gå igenom det igen:
Du har en bostad vars pris är 3 miljoner, och du vill köpa en bostad vars pris är 5 miljoner.
Om priserna är oförändrade (±0%) efter 10 år så kostar det dig 2 miljoner.
Om priserna går ner med 10% så får du 2.7 miljoner (90% av 3 miljoner) för ditt boende, men du köper för för 4.5 miljoner (90% av 5 miljoner), det vill säga: det kostar dig 1.8 miljoner. Vilket är lägre än 2 miljoner.
Nej, detta är definitivt ingen förklaring eller falsifierande av det jag skrev.
Vi har då två fall:
A) Nu 3M för bostad 1 och 5M för bostad 2. I framtiden samma pris. Förlust 0 kr.
B) Nu 3M för bostad 1 och 5M för bostad 2. I framtiden 6M för bostad 1 och 10M för bostad 2. Förlust 600k i vinstskatt. Måste hämtas från annat sparande bara för att kunna köpa liknande bostad. Sedan 2 MSEK dyrare än vid stillastående att köpa bostad 2. Dvs 2.6 MSEK värre med stigande priser än stillastående.
Och här säger du att om man hamnar 2.6M back jämfört med stillastående priser så är det jättebra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Det spekuleras inte i nya bilar
Det är bara goddag yxskaft. Du producerar många sådana.
Du hävdade att man inte ville köpa sådant som går ned i pris kraftigt. Jag visade att de gör folk.
Påståendet falsifierat.
Och det gör folk när det gäller bostäder också. Man köper en bostad man gillar och vill bo i, och kan betala premium för det. Ovanpå det, renoverar man den för pengar man inte får tillbaka när man säljer. Utan det görs för att folk är beredda att betala för att bo bättre.
Du har knarkat för mycket anti-marknadssvammeel i proletären så du förstår inte hur folk gör.