Citat:
Ursprungligen postat av
Tidvind
Det är sant. Men spekulationsaspekten är drivande i varför vissa väljer att köpa en dyr bostad. Skillnaden mellan priserna i Stockholms innerstad kontra närförorterna är ett praktexempel.
På vilket sätt då? Menar du att folk köper bostad i stockholms innerstad utan att de skall bo i dem eller bara bo i dem tillfälligt för att sedan casha ut? Vad jag förstår bor rätt så lång tid i bostäder i Stockholms innerstad och när man säljer gör man det för att köpa en villa eller liknande för att bostadsbehoven har förändrats.
Det är ju inte direkt möjligt att sälja och ta en hyresrätt i samma område istället. Som jag ser det beror skillnaden i pris mellan stockholms innerstad på två saker: 1. Alla vill bo i innerstaden och det finns ett begränsat antal bostäder att tillgå och det går inte att bygga fler. 2. Hyresregleringen gör att det inte är ett alternativ att hyra en bostad, därför blir det ökad efterfrågan på de bostäder som går att köpa.
Det har inget som helst med spekulation att göra.
Citat:
EAHP är, som namnet antyder, ett sätt att få ner priserna på bostadsmarknaderna i EU. Spekulanter, eller i det här fallet investerare, använder sig av tjänster som Airbnb för att tjäna pengar på sina boenden; och det är ju ett av problemen. Men det är bara en liten del av EAHP.
Ja, det är det, men det finns återigen inga som helst planer på att införa en enhetlig fastighetsskatt (eller en miniminivå) för EU, de uttalanden som finns säger tvärtom att man inte vill göra det. Hur du kan tolka det som att EU vill göra det får jag inte riktigt ihop.
Dessutom går en ökad fastighetsskatt rakt emot intentionen med EAHP, visst priserna skulle säkert falla med motsvarande kapitalkostnad som fastighetsskatten skulle innebära. Men den totala boendekostnaden skulle vara helt oförändrad eftersom man fortfarande måste betala skatten.
Citat:
Vi är fortfarande i ett tidigt stadium i hur vi ska lösa problematiken med den övervärderade bostadsmarknaden. Och representanter medlemsländer har föreslagit ökade fastighetsskatter, dock har det varit på lokal nivå.
Ja, lokalt kan medlemsländerna göra vad de vill med sina fastighetsskatter. Men det har väl inget med saken att göra.