2026-06-30, 13:02
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?
Har man skulder hos kronofogden så får man tänka till 2 gånger inna man sötter sig ett fordon te.x. som är av värde,då går det precis som i det här fallet.
Citera
2026-06-30, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmein
Vad hade de gamla tanterna gjort för fel som berättigade polisen att tvingar ut dem ur bilen och lämnar den ute i ödemarken?
Förr i tiden satte kronofogden lappar på sånt som är utmätt gods och då var det lättare för envar att känna till att det fordonet har brukandeförbud med tillhörande konsekvenser för de som ändå använder det, men det verkar inte varit så i detta fall.
Mig veterligen är det inte krav på att man skall känna till huruvida en person är skuldsatt hos kronofogden och att myndigheter ger sig på nära och kära till den skuldsatta är inget annat än umgängesförbud och trakasserier.
Skrev jag att gamlingarna gjort fel? De har all rätt att vara förbannade. Men, de bör då vara det på den som ägde bilen och på kronkalle. Det var vad jag skrev.
Citera
2026-06-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Massor av tvångsåtgärder utförs dagligen, vad har det med saken att göra, de har en skyldighet att göra en proportionalitetsbedömning vid varje fall.
Samma sak gäller KFM.

Speciellt KFM har fått kritik för stora brister i det ,tvingats betala skadestånd och förlorat åtskilliga rättsfall, de har till och med fällts i Europadomstolen för det.

Polisen använder slagning mot skulder slentrianmässigt, det är väl dokumenterat.
Det skall de inte göra, det är något de skall göra när de har konkret skäl att misstänka skulder eller att personen har tillgångar från kriminell verksamhet.
Polisens slentrianmässiga kontroll av personers skulder är med största sannolikhet ett brott mot GDPR.
Polisen har enligt svensk lag rätt att göra det när de biträder KFM. Att på eget bevåg göra skuldkontroller vid helt orelaterade ärenden(som t.ex. trafikkontroll) är inte fråga om att bistå KFM i ett ärende.
Det är klart att ju fler beslut som fattas, desto fler felaktiga beslut. Det finns inget system som är felfritt. Det är vad antalet tvångsåtgärder per dag har med saken att göra.

Att sedan vissa poliser ev gör onödiga slagningar på skulder och att kronkalle fått kritik, både kan och kan inte ha med den här händelsen att göra. Eftersom vi bara har tillgång till den snyfthistoria som pressen dukat upp, vet vi inte varför poliserna bestämde sig för att kolla upp bilföraren så som de gjorde. Kanske hade de goda skäl.
Citera
2026-06-30, 14:13
Medlem
Vad händer med utmätta ägodelar som ej går att sälja? Återgår dom till ägaren eller hamnar dom på tippen?
Citera
2026-06-30, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Har man skulder hos kronofogden så får man tänka till 2 gånger inna man sötter sig ett fordon te.x. som är av värde,då går det precis som i det här fallet.
Kronofogden har tidigare inte ansett att bilen är värd att mäta ut, enligt uppgift. Bilen är tydligen fortfarande osåld.
Citera
2026-06-30, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Det är klart att ju fler beslut som fattas, desto fler felaktiga beslut. Det finns inget system som är felfritt. Det är vad antalet tvångsåtgärder per dag har med saken att göra.

Att sedan vissa poliser ev gör onödiga slagningar på skulder och att kronkalle fått kritik, både kan och kan inte ha med den här händelsen att göra. Eftersom vi bara har tillgång till den snyfthistoria som pressen dukat upp, vet vi inte varför poliserna bestämde sig för att kolla upp bilföraren så som de gjorde. Kanske hade de goda skäl.

Givetvis blir det mer fel ju fler händelser.

Problemet är när systemen och lagarna gör att det väldigt lätt blir systematiskt.
T.ex. när det gäller kontroll mot skulder så görs det idag i stor utsträckning slentrianmässigt.
Det är bara en knapptryckning på en app. Det finns heller översyn på hur systemet används.
När en polis i andra fall gör en slagning på en person i polisens system är det mycket strikt reglerat och det görs kontroller och finns säkerhetsmekanismer så att obehöriga slagningar inte sker.
Någon sådan säkerhetsmekanism eller kontroll finns inte i det här systemet. Det står polisen i fält helt fritt att göra en sökning oavsett om det fanns något konkret skäl till det eller inte.

Den totala avsaknaden av tillsyns och säkerhetsmekanismer gör att det är oundvikligt att det blir missbrukat.

Polisen har av JO fått skarp kritik upprepade gånger just för att de gör denna typer av slagningar godtyckligt.
Citera
2026-06-30, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Vad händer med utmätta ägodelar som ej går att sälja? Återgår dom till ägaren eller hamnar dom på tippen?

De återlämnas till gäldenären.
Det kan dock ta lång tid, oftast försöker de sälja egendomen flertalet gånger innan man beslutar om återlämnande.
Citera
2026-06-30, 14:28
Medlem
Citat:
De återlämnas till gäldenären.
Det kan dock ta lång tid, oftast försöker de sälja egendomen flertalet gånger innan man beslutar om återlämnande.
Okej. Vad händer med alla kringkostnader, som i det här fallet bärgning mm? Hamnar det hos gäldenären?
Citera
2026-06-30, 14:33
Medlem
Citat:
Givetvis blir det mer fel ju fler händelser.

Problemet är när systemen och lagarna gör att det väldigt lätt blir systematiskt.
T.ex. när det gäller kontroll mot skulder så görs det idag i stor utsträckning slentrianmässigt.
Det är bara en knapptryckning på en app. Det finns heller översyn på hur systemet används.
När en polis i andra fall gör en slagning på en person i polisens system är det mycket strikt reglerat och det görs kontroller och finns säkerhetsmekanismer så att obehöriga slagningar inte sker.
Någon sådan säkerhetsmekanism eller kontroll finns inte i det här systemet. Det står polisen i fält helt fritt att göra en sökning oavsett om det fanns något konkret skäl till det eller inte.

Den totala avsaknaden av tillsyns och säkerhetsmekanismer gör att det är oundvikligt att det blir missbrukat.

Polisen har av JO fått skarp kritik upprepade gånger just för att de gör denna typer av slagningar godtyckligt.
Och ändå kvarstår att se om det var en godtycklig koll eller ej denna gång. Att det är en 60-årig kvinna behöver ju inte betyda att vi inte har att göra med någon som definitivt ska synas då och då.
Citera
2026-06-30, 14:35
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Det är ju bara att ringa en taxi
Ni vänstermänniskor kommer skapa ett kaos i Sverige om ni får in V i en rödgrön regering efter riksdagsvalet
Tror snarare det oftast är konservativa som värnar om "vett och etikett". Man lämnar inte oskyldiga gamla tanter vid vägkanten mitt i natten i kylan...gör man det saknar man sitt kompass och moral.

Dessutom är det inte så säkert att det finns taxi på landet. Det kan bli lång väntan i värsta fall tills morgonen. Det beror på var de befann sig...nära en stad eller på rena vishan. Jag tycker det verkar vara det senare.

Polisen borde satsa på att stävja de kriminella gängen istället för att terrorisera tanter.
Jäkla anarkotyranni!
Citera
2026-06-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Ägaren av bilen var redan i kronofogdens rullor men tydligen har bilen inte ansetts värd nog att konfiskera. Kronkalle har känt till bilen men inte velat beslagta den.

Nu mättes den ut mitt i natten av en jourhavande kronofogde som inte var inblandad i ärendet.

Som jag har förstått det har bilen ej gått att sälja efter omhändertagandet.

Herregud, ja vilken jävla flopp!
Så hon blev av med sin bil som ändå inte ändrade hennes skuldsaldo då bilen inte sålts, om jag förstått det rätt?
I sånt fall är det rent ut sagt jävligt lågt agerande av KFM.
Citera
2026-06-30, 14:54
Medlem
Svensken ville ha det så här. Man ville promt ha grovt kriminella klaner och nätverk från Mellanöstern importerat till vårt en gång så fina land, då kommer såna här grejer på köpet tillsammans med massövervakning av din internetaktivitet och kameror i varje gatuhörn. Kriminella ligor som rånar och våldtar våra äldre i deras hem m.m m.m. Bajsar man i blomkrukan kan man inte klaga på att det sen luktar illa. Svensken är en hjärndöd samling kretiner. Hoppas tanterna har röstat antirasistiskt och godhjärtat i sina liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in