2026-06-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Och hur många tvångsåtgärder tror du polisen utför varje dag?

Nu är ju händelsen JO-anmäld (dock bara poliserna som det verkar) så vi får väl se hur allt slutar. Jag tror som sagt att det är en hel del som utelämnats vad gäller vad som exakt hände, vem kvinnan är osv. Hur det hela slutar vet jag inte och utesluter varken det ena eller det andra. Att utifrån det som står i media slå fast att två myndigheter har gjort fel, det är dock infantilt.

Massor av tvångsåtgärder utförs dagligen, vad har det med saken att göra, de har en skyldighet att göra en proportionalitetsbedömning vid varje fall.
Samma sak gäller KFM.

Speciellt KFM har fått kritik för stora brister i det ,tvingats betala skadestånd och förlorat åtskilliga rättsfall, de har till och med fällts i Europadomstolen för det.

Polisen använder slagning mot skulder slentrianmässigt, det är väl dokumenterat.
Det skall de inte göra, det är något de skall göra när de har konkret skäl att misstänka skulder eller att personen har tillgångar från kriminell verksamhet.
Polisens slentrianmässiga kontroll av personers skulder är med största sannolikhet ett brott mot GDPR.
Polisen har enligt svensk lag rätt att göra det när de biträder KFM. Att på eget bevåg göra skuldkontroller vid helt orelaterade ärenden(som t.ex. trafikkontroll) är inte fråga om att bistå KFM i ett ärende.
Citera
2026-06-29, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Tre vuxna personer löser det utan att polisen agerar taxi. Ansvarig är kärringen som körde.

Handlar inte om taxiverksamhet det är medmänsklighet. Man kan tycka att någon gjort fel utan att vilja tortera dem.

Men jag kan ha missförstått händelsen, var det inte två ensamma 80-åriga kärringar utan de färdades i bilen med ägaren? Då har du väl kanske en poäng du med.
Citera
2026-06-29, 19:42
Medlem
FeketeKutyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Grejen är att den att det skulle aldrig snuten våga. Risken är stor att det blir två snutar mindre då.

Den där skiten kan du inte ens tro på själv.
Citera
2026-06-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giornale
Det är klart att hon drar fram offerkoftan. Har hon tur kan hon få skadestånd.

Seriöst. Hon försöker framställa sin mamma och moster som halvdöda men då åker man väl inte runt mitt i natten. Det är bara en dålig ursäkt. Det kan mycket väl vara så att hon har hållit sig undan Kronofogden ett bra tag. Då är det väl klart de passar på när de väl får tag i henne? Det är inte polisens problem att hon får skämmas inför sin mamma. Till slut måste de ju utmäta något. Men ok, de hade kunnat ge de lift till närmaste busshållplats eller liknande.
Jag vet inte vem som framställt dom två äldre damerna som halvdöda, men nog kan man vara lite skröplig i största allmänhet om man är 80+. Sen körde inte sällskapet omkring mitt i natten i största allmänhet utan hade tydligen varit på en bjudning hos släktingar flera mil bort.

Enligt uppgift är ägaren och hennes ägodelar utredda av Kronis och har ett pågående ärende där Kronis valt att inte mäta ut bilen, förmodligen för att det inte är värt besväret.

Nu blev alltså en jour-kronofogde som inte har en susning om ärendet eller vad tidigare utredning visat uppringd mitt i natten, och tog beslut om att beslagta bilen.

Hela den här operationen kostar mer än den smakar. Jourhavande kronofogde blir uppringd mitt i natten. Bärgare med natt-taxa hämtar bilen som ska förvaras någonstans, vem vet hur länge. Bilen har inte gått att sälja.

Vad händer om bilen förblir osåld? Återgår den till ägaren eller skrotas?
Hamnar alla kostnader så som bärgning, uppställning, annonsering mm hos ägaren så att skulden blir ännu större eller hur fungerar det?
Citera
2026-06-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Förstår inte grejen? Hon har skulder och fastnar i en poliskontroll och KFM väljer att beslagta ta bilen för att driva in pengarna?
Vad är det jag har missat som gör folk upprörda?
Hade det ståt bidragsmohammed och hans tältbeklädda mamma o moster hade alla tyckt det varit rätt.
Släppt eller?

Det här handlar ju om uppenbar maktkåthet.

O det var ju polisen, inte KFM som på plats kastade ut pensionärerna ut i vildmark o körde iväg med bilen

Kom in i matchen.
Citera
2026-06-29, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Släppt eller?

O det var ju polisen, inte KFM som på plats kastade ut pensionärerna ut i vildmark o körde iväg med bilen

Kom in i matchen.

Det är KFM som beslutar om polisen ska beslagta bilen eller inte, så jag tror nog det är du som får komma in i matchen.
Citera
2026-06-29, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Släppt eller?

Kom in i matchen.

Nu är jag inte meyor som du citerade, men jag tycker att det saknas tre bitar information för att vi skall kunna komma till rimliga slutsatser: dels skuldens storlek, dels hur lång tid som KFM har jagat denna skuld och slutligen hur kvinnan som är skyldig pengarna har agerat: har hon försökt betala eller har hon försökt hålla sina egna pengar undan?

Lek med tanken att skulden är på under 50K, och KFM har jagat den i två veckor. Då kan jag tycka att polisen har gått lite väl långt, även om det är rätt enligt regelboken.

Men om skulden istället gäller flera miljoner, som KFM har jagat i några år medan kvinnan som är skyldig pengarna gör allt hon kan för att inte betala så tycker jag att polisen har agerat helt rätt.
Citera
2026-06-29, 20:27
Medlem
aisha51s avatar
Jag känner en hel del äldre. Av dem som är skröpliga har alla färdtjänst som de bokar när de ska till bjudningar. Här kunde de gjort så att dottern följde med som ledsagare. Billigare än egen bil.
Citera
2026-06-29, 20:44
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Antingen trollar du eller så borde du omyndigförklaras. Inget legitimerar att polisen lämnar äldre kvinnor vid en vägkant, i synnerhet inte på natten, och i synnerhet inte 80-åriga kvinnor med allvarlig hälsoproblematik.

Dessa poliser måste få sparken. JÄTTESPARKEN!!!
Sluta löjla dig. Finns inga 80-åringar med allvarliga hälsoproblem som är ute och festar till ett på natten.
Citera
2026-06-29, 20:56
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Sluta löjla dig. Finns inga 80-åringar med allvarliga hälsoproblem som är ute och festar till ett på natten.

"Allvarlig hälsoproblematik" Haha, vad är det för låstasgrötmyndig hittepåbyråkratsvenska?

Som du säger inte allvarligare än att de är på fest till midnatt o skjutsas runt i bil.
Citera
2026-06-29, 20:57
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettig-Neger
Tveklöst zigenarkärringar!
De har kört omkring i en skitbil som förmodligen från början haft körförbud.
Nu försöker de mjölka skadestånd.

Trollkonton, Expo och Sveavägen 68, hänger på och försöker ge sken av att det var skötsamma svenskar i bilen.

Får vi se ett foto på dem i kvällspressen måntro? Tror inte det...
Citera
2026-06-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
Jag känner en hel del äldre. Av dem som är skröpliga har alla färdtjänst som de bokar när de ska till bjudningar. Här kunde de gjort så att dottern följde med som ledsagare. Billigare än egen bil.
Hur tänkte du att hon sedan skulle ta sig hem? Och hur vet du att de har färdtjänst? Har Trump färdtjänst (han är åttio)?

För övrigt, problemet är väl inte att två äldre får skjuts hem i natten.
Senast redigerad av Krascha 2026-06-29 kl. 21:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in