Citat:
Ursprungligen postat av
Giornale
Det är klart att hon drar fram offerkoftan. Har hon tur kan hon få skadestånd.
Seriöst. Hon försöker framställa sin mamma och moster som halvdöda men då åker man väl inte runt mitt i natten. Det är bara en dålig ursäkt. Det kan mycket väl vara så att hon har hållit sig undan Kronofogden ett bra tag. Då är det väl klart de passar på när de väl får tag i henne? Det är inte polisens problem att hon får skämmas inför sin mamma. Till slut måste de ju utmäta något. Men ok, de hade kunnat ge de lift till närmaste busshållplats eller liknande.
Jag vet inte vem som framställt dom två äldre damerna som halvdöda, men nog kan man vara lite skröplig i största allmänhet om man är 80+. Sen körde inte sällskapet omkring mitt i natten i största allmänhet utan hade tydligen varit på en bjudning hos släktingar flera mil bort.
Enligt uppgift är ägaren och hennes ägodelar utredda av Kronis och har ett pågående ärende där Kronis valt att inte mäta ut bilen, förmodligen för att det inte är värt besväret.
Nu blev alltså en jour-kronofogde som inte har en susning om ärendet eller vad tidigare utredning visat uppringd mitt i natten, och tog beslut om att beslagta bilen.
Hela den här operationen kostar mer än den smakar. Jourhavande kronofogde blir uppringd mitt i natten. Bärgare med natt-taxa hämtar bilen som ska förvaras någonstans, vem vet hur länge. Bilen har inte gått att sälja.
Vad händer om bilen förblir osåld? Återgår den till ägaren eller skrotas?
Hamnar alla kostnader så som bärgning, uppställning, annonsering mm hos ägaren så att skulden blir ännu större eller hur fungerar det?