2026-06-30, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det skall dock påpekas att det man ser i den serien är alltså efter en rättsprocess och domstolsbeslut om utmätning. Det handlar inte om beslut på plats från enskilda tjänstepersoner.
Först måste alltså domstolen fatta beslut om att skicka bailiffs till utmätning, personen som skall utmätas måste också ges 7dagars förvarning om att utmätning kommer ske.

Det är alltså mycket stor skillnad mot Sverige. I Sverige kan KFM dyka upp när som helst och de kan via polisen ta egendom när som helst och var som helst via polisen.
Processen för att fastställa skuld är också extremt rättsosäker i Sverige jämfört med i princip hela världen.
De backar heller inte för att knacka på hos grannar och förhöra sig med dem om den (så kallade) skuldsatte. Näää, Sverige är inte ett stasiland.
Citera
2026-06-30, 08:45
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Så gamlingar är fredade och kan begå vilka brott de vill? Håller inte med.

Känner du till den amerikanska klyschan "to protect and serve"? Jag upplever inte att man skyddar medborgarna när man lämnar gamla och sjuka kvinnor vid vägkanten. Det finns många alternativa sätt man hade kunnat reda ut situationen på. Om man absolut måste konfiskera fordonet så är det polisens förbannade skyldighet att köra kvinnorna till en tryggare plats. Man kör ju fyllon som ligger och spyr i ett dike.

Dessutom hade gamlingarna inte begått något brott.
Citera
2026-06-30, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Om det är en bluffnyhet och det inte hänt alls så är det en sak...
Men om poliserna gjort det som sägs...dvs låtit åttioåriga tanter tvingats ut ur bilen och övergivits långt hemifrån på natten i kylan så är det illa. Och det jag reagerar på här på flashback är att folk som tror att det hänt ändå försvarar förfarandet. Det är läskigt. Du la dock till i ditt inlägg att OM det hänt är det oacceptabelt. Där är vi överens.
Tror inte att det är en bluff, men att en hel del saker inte kommer fram.
Citera
2026-06-30, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Känner du till den amerikanska klyschan "to protect and serve"? Jag upplever inte att man skyddar medborgarna när man lämnar gamla och sjuka kvinnor vid vägkanten.
Vet du att man har gjort det?
Citera
2026-06-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
Jag tror du missförstår vad jag menar lite. Det är inte något “trauma” eller påstå att någon inte kan ringa efter hjälp. Poängen jag försöker lyfta är att det var kl 1 mitt i natten, en vardag, och att de därför behövde väcka en anhörig för att få hjälp att ta sig hem.

Tycker du själv att det är rimligt att en anhörig ska behöva väckas kl. 01, köra 40 minuter dit och 40 minuter hem, när han dessutom ska upp och jobba nästa dag, bara för att polisen lämnar dem där utan alternativ? Det är den delen jag ifrågasätter.
Polisen gjorde helt rätt. Det är klart rimligt och förmodligen helt enligt instruktionsboken att beslagta bilen. Ska enskild polisman börja göra undantag och i så fall på vilka grunder? Blir väldigt rättsosäkert i så fall.

Polisen kanske erbjöd sig att ringa någon åt dem för hämtning? Eller kollade att damerna hade en telefon.

Klart rimligare då att de 3 damerna hade fått kosta på sig en taxi i värsta fall!
Citera
2026-06-30, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Vi vet inte om det är hela sanningen. Jag tror att några kapitel saknas i boken.

Om polisen har gjort som beskrivs är det naturligtvis helt oacceptabelt.
Som sagt har JO tagit upp fallet, så något har verkligen hänt här.
Citera
2026-06-30, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Som sagt har JO tagit upp fallet, så något har verkligen hänt här.
Ja, verkligen. Man ska verkligen inte kunna begära att 3 damer utan en riktig karl i sällskap ska kunna klara av att ringa en taxi. Vad tror polisen om damernas förmågor egentligen?
Citera
2026-06-30, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Tycker det är toppen att polisen och numera även tullen får agera indrivare.

Att ha skulder är inget brott, men att glida omkring i en dyr bil när man istället borde betala kan vara det.

Vi vet egentligen ingenting om den typ sextioåriga kvinnan som fick sin bil beslagtagen, men det handlade troligen inte om att hon missat att betala några hundringar till Klarna.

Polisväsendet ska väl bekämpa brott, vilket en skuld eller dålig ekonomi inte är.
Visst håller jag med om att dessa ska bli av med sina tillhörigheter om skulder finns, men det får väl KFM anställa personal för.
Om personalen i sin tur blir hotad eller utsatt för brott, ja då är det ett brott och polisens uppgift men inte innan.
Så antingen lägger vi ner KFM och låter polisen beslagta och sköta ärendet hela vägen, eller så kanske KFM kan anställa egen personal och utföra sina egna arbetsuppgifter.

Kort sagt så går våra skattepengar till poliser som ska göra KFMs arbete.
Citera
2026-06-30, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Normalt är det ju KFMs personal som ber polisen om hjälp vid behov. Alternativet till polis vill du nog inte ha.

Fast behövde KFMs personal hjälp från polisen för att beslagta en bil från en gammal tant?
Nu har jag inte läst om bilen stod på henne eller om hon bara ”lånat” bilen, det gör en viss skillnad självfallet.
Men om bilen stod på henne så kan man fråga sig varför de behövde hjälp av polisen för att beslagta den.
Citera
2026-06-30, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?

Nu har jag inte läst övriga svar, men nej - jag tycker inte agerandet är rimligt eller står i proportion till den ev. skyndsamhet som fanns i ärendet, Kronofogden hade likväl kunnat låtit tanterna åka vidare hem och tagit bilen i beslag nästkommande dag om det var så bråttomt... Och när personen tom själv erkänner att det finns andra värdeföremål de kunnat ta istället, då faller det på sin orimlighet att tillgripa bilen kl 01.00 med två förmodligen multisjuka 80-åringar mitt i natten samt framförallt, bara lämna dem vid vägkanten dessutom.

Sunt förnuft tycks det bli mer och mer ont om i dagens samhälle.
Citera
2026-06-30, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Vi har verkligen fått ett allt mer opersonligt och omänskligt samhälle. Man omorganiserar och städar undan erfarenhet och förnuft.
Det blir mer och mer så att folk bara passivt skall lyda och inte ta ansvar.
Citera
2026-06-30, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Fast behövde KFMs personal hjälp från polisen för att beslagta en bil från en gammal tant?
Nu har jag inte läst om bilen stod på henne eller om hon bara ”lånat” bilen, det gör en viss skillnad självfallet.
Men om bilen stod på henne så kan man fråga sig varför de behövde hjälp av polisen för att beslagta den.
Ägaren av bilen var redan i kronofogdens rullor men tydligen har bilen inte ansetts värd nog att konfiskera. Kronkalle har känt till bilen men inte velat beslagta den.

Nu mättes den ut mitt i natten av en jourhavande kronofogde som inte var inblandad i ärendet.

Som jag har förstått det har bilen ej gått att sälja efter omhändertagandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in