2026-06-29, 16:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tips: Kolla de påståenden idioten har gjort utifrån det han själv länkat, och kolla hur jag har hittat citat i länkarna som säger helt rakt motsatt vad han säger.

Här är inlägget (FB) Debatt: Sverige kan spara miljarder med en klokare narkotikapolitik
Stött på den många ggr i mitt liv som att ha saklighet och fakta med cannabis.
De verkar tro att någon som tar sig tid att svara är ett svar att IQ har gått ned.

Och även här vet vi om alkohol som verkligen tar bort en persons förmåga att tänka och gå in i grottbeteende och våld istället.
Vissa år i Sverige har vi ~80% av alla våldsbrotten under påverkan av alkohol.
Sen studsar denna siffra upp och ned från ett år till annat, en sak är att brott som görs under påverkan av cannabis är extremt få.
Citera
2026-06-29, 16:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
...
Credd att du gjorde den här tråden 2007. Då var inte FB stort.
(FB) Priset CB,varför?
Det riktigt komiska är att FB var större då och mer aktivitet.
Men vad är ditt argument och vad vill du påvisa?

Undrar då du glömde av att berätta, kanske nästa inlägg?
Citera
2026-06-29, 16:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jaha?
Jag påvisa mitt påstående om Amsterdam och vad de försökt göra åt fyllan som följer drog turismen.
DU vägrar att påvisa något, och precisera dig vad som är fel.

Det bara berättar IGEN för alla att du har inget som backar upp dig, men kanske du dumpar en länk igen och vägrar berätta vad i länken som du vill lyfta.
Men det är lugnt, jag vet redan du vet om att det är något du inte kan leverera.
Det är därför jag älskar ställa frågan igen och igen och igen osv..............., och för du vet redan att du inte kan.
Då får vi väl beta av Amsterdam då, här skillnaderna mellan 2020 och 2026, allting är striktare och mindre drog-liberalt, som jag skrev:

Citat:
https://www.tntmagazine.com/travel/travel-inspiration/amsterdam-coffee-shops-changed-since-2020/
The atmosphere has changed even where the shops remain open. ID checks are stricter.

Pricing has crept up too.

The old tolerance for smoking at your table while nursing a coffee for three hours has largely gone.

Roughly 140 coffee shops remain operating in Amsterdam, down from around 220 a decade ago.

The city isn’t banning its way to zero overnight, but the direction of travel is clear. Amsterdam is actively trying to separate its cultural identity from the stag-party reputation it spent thirty years building.
Var matchar TS i detta? Ska Sverige förenkla för cannabis medans Amsterdam försvårar och minskar? Ska det inte vara tvärtom?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-29 kl. 17:02.
Citera
2026-06-29, 18:18
Medlem
klybans avatar
Citat:
Då får vi väl beta av Amsterdam då, här skillnaderna mellan 2020 och 2026, allting är striktare och mindre drog-liberalt, som jag skrev:

Var matchar TS i detta? Ska Sverige förenkla för cannabis medans Amsterdam försvårar och minskar? Ska det inte vara tvärtom?
Berätta gärna vad jag hade för fel om "drog turismen"?

För det enda du berättar är om de åtgärder som jag berättade Amsterdam gjort, så du berättar då att du visste jag hade rätt om Masterdam.

Vill du försöka igen?
Citera
2026-06-29, 19:30
Medlem
Citat:
Jag kan inte verifiera det du skriver, finns ingen faktalänk.

Men det är ett stående argument "man ska inte tillåta cannabis under 25 när hjärnan utvecklas" och det gör att jag tror att det finns fler studier eller att denna studie fått stort genomslag och är mycket trovärdig.
Det med hjärnans ålder är en myt då den slutar utvecklas vid 30 års ålder.
Men då ska det gälla förbud på alla droger, inklusive lagliga som alkohol, tobak och även koffein.
Citera
2026-06-29, 19:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Men då ska det gälla förbud på alla droger, inklusive lagliga som alkohol, tobak och även koffein.
Det intressanta är att hjärnan och psykiska problem och efter 16 ålder.
Så har man INTE alltid sett de komma, men väldigt ofta så är det redan avgjort då och om de har problem med alla möjliga saker.

Också intressant är att alkohol kan skapa problem med psyket, och främst vid överdriven konsumtion.
Med cannabis är det mycket ovanligt.

Men de med olika problem med psykiska sjukdomar, är mycket troligt att överdriva konsumtion av droger.
Och cannabis i det läget, så är dessa mer troligtvis att gå vidare.
Dock stannar många av dom med cannabis, de som försöker alkohol är mer troliga överdriva alkohol än testa något annat.
Och dessa är livsfarliga för sin omgivning, och dödar så många.
Det är därför att siffran under påverkan av alkohol och våldsbrott vissa år går mot 80% av alla våldsbrott och är under påverkan av alkohol.
Sånt ser man inte med cannabis, för de sätter sig mest i soffan och tittar på TV.
Citera
2026-06-29, 22:46
Medlem
Citat:

Fast nej det där är väldigt fel vinklad artikel, att det varit lite motsträvigt inom shoppsen bygger snarare på att det fanns krafter som ville förbjuda turismen alls att handla i dom - nyligen så vart det förslaget dock helt nedröstat och finns inte på agendan längre.

Och självklart kan inte 220st coffeshops i Amsterdam överleva nu när mer och mer länder tillåter egen odling och bruk, framförallt turismen från Tyskland har fallit enormt sedan 2023.

Dessutom har det också under denna perioden öppnat massvis med nya coffeshops inom samtliga städer inom Holland, gissningsvis är det många av dem som stängt sina butiker i Amsterdam som nu testar lyckan runt om i landet.

Försöken med att göra hela kedjan legal har också senaste åren gått fantastiskt bra och lär inom några år vara verklighet fullt ut.
Citera
2026-06-30, 11:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kutis123
Fast nej det där är väldigt fel vinklad artikel, att det varit lite motsträvigt inom shoppsen bygger snarare på att det fanns krafter som ville förbjuda turismen alls att handla i dom - nyligen så vart det förslaget dock helt nedröstat och finns inte på agendan längre.

Och självklart kan inte 220st coffeshops i Amsterdam överleva nu när mer och mer länder tillåter egen odling och bruk, framförallt turismen från Tyskland har fallit enormt sedan 2023.

Dessutom har det också under denna perioden öppnat massvis med nya coffeshops inom samtliga städer inom Holland, gissningsvis är det många av dem som stängt sina butiker i Amsterdam som nu testar lyckan runt om i landet.

Försöken med att göra hela kedjan legal har också senaste åren gått fantastiskt bra och lär inom några år vara verklighet fullt ut.
Det är ju intressant info och i så fall påverkas ju Holland negativt av t.ex USA-experimenten med legalisering, färre amerikaner behöver besöka Holland, medans kanske normala grannar i Amsterdam påverkas positivt för de slipper ha en coffee shop med tillhörande turister som närbutik.

Holland är kanske det land som påverkas mest av andra länders legalisering. Så lustigt det kan bli.
Citera
2026-06-30, 11:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Jag har aldrig hört talas om hjärn-påverkan från cigaretter och alkohol som 15-25 åringar tar. Och det är ändå rätt vanliga droger och många svenska ungdomar har växt upp med rök och sprit. Och jag har aldrig hört talas om någon negativ forskning på deras hjärnor. Så, nej, det är ett falskt påstående och det är specifikt cannabis under 25 som gör att du tappar IQ.
Citera
2026-06-30, 14:36
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det är ju intressant info och i så fall påverkas ju Holland negativt av t.ex USA-experimenten med legalisering, färre amerikaner behöver besöka Holland, medans kanske normala grannar i Amsterdam påverkas positivt för de slipper ha en coffee shop med tillhörande turister som närbutik.

Holland är kanske det land som påverkas mest av andra länders legalisering. Så lustigt det kan bli.
Lustigt att turismen för cannabis och när ett land som har lite turister för just detta.
Har sen sin egen cannabis och så åker de inte iväg lika ofta och stannar istället.

No shit sherlock
Du verkar otroligt smart och inte verkar inse att drogturismen förändras och om det är fler länder/stater som har cannabis för allmänheten och lagligt.

Och som sagt vad, probelemet med drogturismen är inte att de röker cannabis, utan för de dricker en massa alkohol, väsnas, oreda, urinerar där man inte ska och så vidare.

Och ja, detta har vi alltid berättat i flera decennier och när cannabisen blir laglig i andra länder, så kommer det minska i Holland.
Citat:
Jag har aldrig hört talas om hjärn-påverkan från cigaretter och alkohol som 15-25 åringar tar. Och det är ändå rätt vanliga droger och många svenska ungdomar har växt upp med rök och sprit. Och jag har aldrig hört talas om någon negativ forskning på deras hjärnor. Så, nej, det är ett falskt påstående och det är specifikt cannabis under 25 som gör att du tappar IQ.
https://www.slutarokalinjen.se/tobak-och-nikotin/
"Nikotin är starkt beroendeframkallande och har en centralstimulerande effekt. Det påverkar aktiviteten i flera olika strukturer i hjärnan, som bland annat har att göra med minne, inlärning och känsloreglering.".
Du verkar inte vara den vassaste kniven i lådan

https://www.hjart-lungfonden.se/halsa/riskfaktorer/tobak/vitt-snus/forskning/
"Forskning visar att nikotin inte bara är starkt beroendeframkallande, utan även kan orsaka kvarstående förändringar i hjärnans nervceller och påverka områden i hjärnan som styr beteende och känslor."

Och är du så obegåvad att du tror samma om alkohol, undrar för jag kan ge dig saklighet och fakta som berättar just hur det påverkar hjärnan kort och långsiktigt.

Är inte det dax att du slutar ljuga nu och skriva ditt skräp som du aldrig påvisar eller backar upp.
Vi står här fortfarande med dig att du har påståenden du inte ens försökt påvisa, eller ens berättat hur man blir sjuk av cannabis.
Citera
2026-06-30, 14:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Lustigt att turismen för cannabis och när ett land som har lite turister för just detta.
Har sen sin egen cannabis och så åker de inte iväg lika ofta och stannar istället.

No shit sherlock
Du verkar otroligt smart och inte verkar inse att drogturismen förändras och om det är fler länder/stater som har cannabis för allmänheten och lagligt.

Och som sagt vad, probelemet med drogturismen är inte att de röker cannabis, utan för de dricker en massa alkohol, väsnas, oreda, urinerar där man inte ska och så vidare.

Och ja, detta har vi alltid berättat i flera decennier och när cannabisen blir laglig i andra länder, så kommer det minska i Holland.

https://www.slutarokalinjen.se/tobak-och-nikotin/
"Nikotin är starkt beroendeframkallande och har en centralstimulerande effekt. Det påverkar aktiviteten i flera olika strukturer i hjärnan, som bland annat har att göra med minne, inlärning och känsloreglering.".
Du verkar inte vara den vassaste kniven i lådan

https://www.hjart-lungfonden.se/halsa/riskfaktorer/tobak/vitt-snus/forskning/
"Forskning visar att nikotin inte bara är starkt beroendeframkallande, utan även kan orsaka kvarstående förändringar i hjärnans nervceller och påverka områden i hjärnan som styr beteende och känslor."

Och är du så obegåvad att du tror samma om alkohol, undrar för jag kan ge dig saklighet och fakta som berättar just hur det påverkar hjärnan kort och långsiktigt.

Är inte det dax att du slutar ljuga nu och skriva ditt skräp som du aldrig påvisar eller backar upp.
Vi står här fortfarande med dig att du har påståenden du inte ens försökt påvisa, eller ens berättat hur man blir sjuk av cannabis.
Nu använder du åter din vanliga pundar-teknik att klippa loss enskilda fakta-rader och sedan göra generella påståenden med dem som bevis. Men de saknar värde utanför sin kontext.

Det som verkar farligt med cannabis är att forskningen visat att IQ-förlusten är PERMANENT. Om vi permanent blev dummare av cigaretter så hade ju världen gått in i dumläge, för på 1940-70-talet rökte i princip varenda människa. Och de blev de smartaste generationerna någonsin. Så lätt motbevisar jag ditt trams.

Hehe ironin i att försöka diskutera fakta som att IQ sjunker med cannabis i ungdomsåren, med en person som använde cannabis i ungdomsåren.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-30 kl. 14:46.
Citera
2026-06-30, 14:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Nu använder du åter din vanliga pundar-teknik genom att klippa loss enskilda fakta-rader och sedan göra generella påståenden med dem som bevis. Men de saknar värde utanför sin kontext.

Det som verkar farligt med cannabis är att forskningen visat att IQ-förlusten är PERMANENT. Om vi permanent blev dummare av cigaretter så hade ju världen gått in i dumläge, för på 1940-70-talet rökte i princip varenda människa. Och de blev de smartaste generationerna någonsin. Så lätt motbevisar jag ditt trams.

Hehe ironin i att försöka diskutera fakta som att IQ sjunker med cannabis i ungdomsåren, med en person som använde cannabis i ungdomsåren.
Det är vad forskningen säger om nikotin och alkohol, sluta gråt för jag avslöja din otroligt dåliga lögn.

Och igen backar du inte om dina påståenden om IQ och cannabis.
Och lycka till, då CDC har sagt att det är bara under berusning man kan se något som likar detta.

Sluta ljug och skriv skräp, väx upp och försök skriva något som existerar nästa gång.
För varje gång du misslyckas, så ser alla som läser att du är bara full av skit och aldrig backar upp något du påstår.
Har ägt dig par ggr nu, och du tror påstå är samma sak som att det är så.
Så snälla, sluta bete dig som en barnunge nu, för börjar bli rätt pinsamt för dig nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in